הראיונות עם חברי הכנסת אלהרר ובן גביר
(צילום: אבי חי, משי בן עמי)

במערכת הפוליטית עוסקים גם הבוקר (יום ג') במפלה שספג אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שהגוש של מתנגדיו זכה בהצבעה על בחירת הרכב הוועדה המסדרת של הכנסת. ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי למרות הניצחון, מפלגתה פועלת להקמת ממשלה אחרי שהמנדט יעבור מנתניהו לח"כ יאיר לפיד. ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית תקף את אלהרר: "מכרתם את החיילים".
על התחושות אחרי ההישג של מתנגדי נתניהו, אמרה ח"כ אלהרר: "אף אחד לא פתח שמפניות, היה ניצחון בנקודה מסוימת שמאוד קריטית ומאוד חשובה. אמרנו כל הזמן, אנחנו ממשיכים לעבוד ומקווים להביא תוצאות כך שהמנדט יעבור ללפיד ונוכל להקים ממשלת אחדות ישראלית שבאמת תטפל בבעיות הכואבות של ישראל".
3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר ואיתמר בן גביר
קארין אלהרר ואיתמר בן גביר
חברי הכנסת אלהרר ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
ההישג של "גוש השינוי" התרחש בין היתר בזכות התנגדות רע"מ של ח"כ מנסור עבאס להצעת גוש נתניהו לקביעת הרכב הוועדה המסדרת, ותמיכתה יחד עם הרשימה המשותפת להצעת הגוש בהובלת לפיד. על השאלה האם ב"ממשלה ישראלית" גם הרשימה המשותפת יכולה להיות שותפה, השיבה אלהרר: "לנו אין בעיה עם זה. אמרנו את זה לאורך כל הקמפיין, אני לא רואה בעיה עם העניין הזה".
ח"כ בן גביר הגיב: "מה שקארין אומרת זה שהם מכרו את הערכים, מכרו את ארץ ישראל ואת חיילי צה"ל. השאלה אם סער ונפתלי גם יהיו בצד הזה". אלהרר: "עצם העובדה שבן גביר הוא חבר כנסת זו בעיניי חרפה". בן גביר: "איימן עודה זה בסדר שהוא חבר כנסת, אבל אני זה 'חרפה', מצוין. אלא שתומכים לפגוע בחיילים שלנו, אבל אני 'חרפה'. אתם צבועים, חתיכת צבועים".
ח"כ אלהרר, לנתניהו נותרו שבועיים להרכיב ממשלה. האם תגבשו הסכם קואליציוני עם בנט וסער? "אנחנו ממשיכים כל הזמן לעבוד, אנחנו לא נחים על זרי הדפנה עקב הניצחון אתמול. ממשיכים לעבוד עם כוונה ברורה להקים ממשלת אחדות ישראלית. אני לא רואה סיטואציה שבה הנשיא לא יטיל את המנדט על לפיד".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
בנימין נתניהו, מנסור עבאס ויאיר לפיד
נתניהו, עבאס ולפיד
(צילום: רויטרס, עידו ארז, AP)
ח"כ בן גביר אמר בהתייחסו להחלטה של רע"מ לתמוך בסופו של דבר ב"גוש השינוי": "אני מקבל טלפונים של ליכודניקים שאומרים 'צדקתם, הם ניסו לעקוץ אותנו'. אם היינו מגיעים לרגע המכונן הזה של לתת למנסור עבאס לנהל את ישראל, ברגע האחרון הוא היה עוקץ ועובר לצד השני. אני שמח שהיום בליכוד התחילו להבין את מה שסמוטריץ' ואני אומרים יותר מחודש".
- מה גדעון סער מנסה להשיג? "הוא קיבל תמונת ניצחון. גדעון לא טיפש והוא יודע היטב שהעוקץ שהם עשו אתמול - יעשו אותו עוקץ כלפיהם, כי באותו רגע שלפיד, סער ובנט יקימו ממשלה וירצו לעשות מבצע בעזה, אין לך ממשלה".
- אתה לא חושב שנתניהו ימחק אתכם בבחירות הבאות? "לא נעים לי להגיד, אבל אם הולכים לבחירות עכשיו מקבלים 12 מנדטים ולא שישה משום שעם ישראל ראה כאן אנשים עקרוניים שרואים את האמת וראה שצדקנו. מנסור עבאס זה עוקץ. גם עכשיו, אחרי תחושת הניצחון של השמאל, יהיה להם קשה להקים ממשלה משותפת עם עבאס, ובסופו של דבר אני מעריך שאם גדעון ונפתלי לא רוצים להימחק - צריך בחירה של ממשלת ימין מלא".
הריאיון עם ח"כ סטרוק
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ אורית סטרוק, אף היא ממפלגת הציונות הדתית, נשאלה כיצד היא מתמודדת עם האפשרות שהיא וחבריה מפילים ממשלת ימין. "מה שקרה עם מנסור עבאס ומפלגתו - לא יכולנו באמת להכין הצגת תכלית או תסריט יותר מוצלח שמסביר טוב יותר עד כמה אסור להשעין קואליציה על מפלגה כזאת.
"הוא (עבאס) הסביר בעצמו בערבית לקהל שלו שכל מה שהוא מנסה להשיג באמצעים הדמוקרטיים והשלטוניים זה מה שלא הצליחו להשיג באמצעים אחרים של אלימות ומלחמות. מדובר פה במאבק על ארץ ישראל, על זהותה של ישראל, אם תהיה מדינה יהודית או 'כל אזרחיה', ואת כל זה הוא מנסה להשיג באמצעים דמוקרטיים ושלטוניים שהוא חותר אליהם".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ימינה
ישיבת סיעה ימינה
ח"כ בנט
(צילום: רפי קוץ)
סטרוק אמרה עוד: "הוא (עבאס) הסביר מאוד יפה שהוא לא פראייר של אף אחד אלא הפוך, הוא יהפוך את כל שותפיו לפראיירים שלו ויסחט מכל אחד את המקסימום ויגיע להישגים שמנוגדים. יש פה הונאה, הוא לא חותר להישגים אזרחיים. יש לו ראיונות בעברית שמאוד מלוקקים ויפים, ובערבית הוא מסביר הפוך שכל ההישגים האזרחיים האלה הם בעצם מטרה לאומית".
- לנתניהו יש עוד שבועיים להרכיב ממשלה, אין לו מה לבנות עליכם? "בוודאי שנתניהו יכול לבנות עלינו לאורך כל הדרך, כל עוד הוא מתכוון ומתאמץ להקים ממשלת ימין בהשתתפות מפלגות ימין. עבאס - לא רק שהוא לא ימין, זה אנטי מדינת ישראל. היעד האולטימטיבי זה להביא את סער, ולהשתדל לא רק בקריאות של 'גדעון בוא הביתה' אלא במעשים פוליטיים כמו שהוא יודע".
- ואם המחיר זה הקמת ממשלה אחרת של בנט ולפיד? "לא רק שלא נצטרף, לא נאפשר להקים ממשלה עם אויבי ישראל. אני קוראת מכאן לידידיי הטובים בנט וסער - אל תאפשרו למנסור עבאס לנהל את ישראל מהכפתור הזה של האצבע ה-61. לא לעבאס ולטיבי שמזדהים עם הגרועים שבאויבינו ומשתמשים באמצעים השלטוניים כדי לפגוע במדינת ישראל, מדינת העם היהודי".
- ואם בנט ילך לכיוון השני זו תהיה בגידה בציונות הדתית? "זאת לא בגידה בציונות הדתית, זאת בגידה בכל הערכים הציוניים שגדלנו עליהם. אני פשוט לא מאמינה שבנט יפנה עורף למצפונו".
הריאיון עם ח"כ פריג'
(צילום: משי בן עמי)

באולפן התארח גם ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ. הוא לא פסל ישיבה בממשלה שח"כ בנט יעמוד בראשה, וציין כי "אתמול נפל דבר - לנתניהו אין רוב ואין לו יכולת להקים ממשלה. אז בוא בצורה דמוקרטית מתוקנת, תן לצד השני להתקדם".
- ואם תבוא הצעה של דיל פרישה תמורת נשיאות? " אנחנו במרצ מאמינים בחברה מתוקנת מוסרית וערכית. מבחינתנו, בכל תפקיד סף בכיר במדינת ישראל לא יכול להיות איש תחת כתב אישום. אין שום הבדל, זה מוחלט. ראש ממשלה או נשיא תחת כתבי אישום לא יכול להיות בתפקיד כזה".