שווייץ, מדינה ללא אויבים מוצהרים שהפעם האחרונה שבה השתתפה במלחמה הייתה לפני יותר מ-200 שנה, רוצה להוציא מיליארדים כדי לקנות מטוסי קרב חדשים.
שווייצרים רבים מתנגדים לרעיון. הם אומרים שהמדינה הניטרלית לא יכולה להרשות לעצמה לקנות מטוסי קרב חדשים, ושגם אין לה צורך שהם יגנו על הטריטוריה האלפינית - שמטוס על-קולי יכול לחצות ב-10 דקות.
המתנגדים מציינים שלאירלנד, מלטה ולוקסמבורג אין מטוסי קרב בכלל, ולכן השקעה של 6 מיליארד פרנק שווייצרי (6.6 מיליארד דולר) היא בזבוז של כסף. "מי האויב שלנו? מי יתקוף מדינה קטנה וניטרלית שמוקפת בחברות נאט"ו?", שאלה פריסקה זיילר גרף, חברת פרלמנט מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית. "זה ממש אבסורד".
ב-27 בספטמבר, יום ראשון הקרוב, יתקיים בשווייץ משאל עם מחייב בנושא. בכפוף לאישור בהצבעה תוכל הממשלה לבחור בין מטוסי "יורופייטר" של איירבוס, "דאסו ראפאל" צרפתיים, F/A-18 סופר הורנט של בואינג או F35-A לייטנינג II של לוקהיד מרטין. המטוסים החדשים יחליפו את 30 המטוסים הישנים מסוג F/A-18 הורנטס, שיצאו משימוש ב-2030.
זילר גרף אמרה ששווייץ צריכה לבחור חלופות זולות יותר, כמו דגם מטוס הקרב של מטוס האימון LDOF.MI M346, ששייך לתאגיד לאונרדו. היא אמרה שעסקה שכזאת משתלמת יותר בהשוואה ל"צעצועים היקרים" ששווייץ שוקלת לקנות. "אנחנו צריכים מטוסים חדשים, אין על כך ויכוח, אבל מספיק לקנות מטוסים קלים יותר ופשוטים יותר", היא אמרה. "עדיף שיהיה 'פיאט' מ'מזארטי'".
במשאל עם לפני שש שנים הבוחרים דחו הצעה לרכוש מטוסי קרב מסוג "גריפן" משבדיה. ב-1989 הצעה לבטל לחלוטין את הצבא השווייצרי קיבלה 35% מקולות הבוחרים. הסוקר לוקאס גולדר ממכון GFS.Bern אמר כי הבוחרים צפויים להצביע בעד קניית מטוסי הקרב.
גולדר ציין שהניטרליות הצבאית של שווייץ היא חלק קריטי מההגדרה העצמית של המדינה. השווייצרים מאמינים שהחוזק של הצבא המקומי הרתיע את גרמניה הנאצית מפלישה אפשרית במלחמת העולם השנייה. כמו כן, המשמר השווייצרי של האפיפיור הוא תזכורת לתקופה שבה שווייצרים שימשו שכירי חרב ונלחמו עבור כוחות זרים.
המחוקק תומאס הורטר ממפלגת הימין "מפלגת העם השווייצרית", טייס לשעבר בחיל האוויר, אמר שלמדינה יש זכות להגן על עצמה ולא להיות תלויה במדינות אחרות. "אם לא נחליף את המטוסים הישנים שלנו, זה אומר שלא יהיה לנו חיל אוויר, לא תהיה לנו הגנה ואנחנו לא נקיים את החוקה שלנו".
הורטר הוסיף שמטוסי קרב פשוטים לא יטוסו גבוה מספיק, ושבמקרים של מצבי חירום דרושים מטוסים מהירים. "אנחנו לא יודעים מה יקרה ב-50 השנים הבאות", אמר הורטר. "כשהבית בוער צריך שכוחות הכיבוי יהיו מוכנים - אחרת זה מאוחר מדי".