4 צפייה בגלריה
שוטר עם מסכה קורונה ב מנצ'סטר בריטניה
שוטר עם מסכה קורונה ב מנצ'סטר בריטניה
שוטר עם מסכה במנצ'סטר
(צילום: רויטרס)
מספר חולי הקורונה באירופה הוכפל בחמשת השבועות האחרונים, ועלה מחמישה מיליון ליותר מעשרה מיליון. יש לציין כי לאירופה לקח תשעה חודשים עד שהגיעה לחמישה מיליון הנדבקים הראשונים, ואילו חמישה מיליון המקרים הבאים התרחשו כאמור בתוך חמישה שבועות בלבד. המדינות המובילות במספר החולים ביבשת לפי הסדר הן רוסיה, צרפת, ספרד, בריטניה, איטליה וגרמניה.
רק בחודש שעבר אמריקה הלטינית ואסיה דיווחו כל אחת על יותר מעשרה מיליון מקרים של קורונה. באירופה, שאוכלוסייתה מהווה 10% מאוכלוסיית העולם, נמצאים כעת 22% מכלל המקרים שהתגלו בעולם - 46.3 מיליון ברחבי העולם. עם יותר מ-269 אלף מתים עד כה, אירופה אחראית לכ-23% מכלל המתים בעולם מהנגיף - כמעט 1.2 מיליון מתים ברחבי הגלובוס.

(צילום: ירון ברנר)

בשבועות האחרונים חלה עלייה מדאיגה במספר הנדבקים במדינות רבות באירופה. צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו לאחרונה על סגרים ארציים לפחות למשך החודש הבא, עם הגבלות מחמירות לפחות כמו אלו שנרשמו בגל הראשון במרץ-אפריל. פורטוגל הודיעה על סגר חלקי וגם בספרד ואיטליה החמירו את ההגבלות.
על פי הניתוח של רויטרס, אירופה רשמה יותר מ-1.6 מיליון נדבקים בשבוע האחרון, כמעט חצי ממספר הנדבקים הכולל שהוכרז בזמן הזה בכל העולם - 3.3 מיליון. יותר מ-16,100 בני אדם מתו ביבשת מהנגיף בשבוע האחרון - זינוק של 44% מהשבוע שלפניו.

(צילום: שחר גולדשטיין)

על פי הניתוח, במזרח אירופה נרשמו כמעט שליש ממספר החולים הכולל ביבשת, המספר הגבוה ביותר, בעוד דרום אירופה מובילה בשיעור המתים עם כמעט 32% מכלל המתים ביבשת. רוסיה מובילה במספר מקרי ההידבקות במזרח אירופה - עם יותר מ-1.6 מיליון נדבקים. סגנית ראש ממשלת רוסיה, טטאינה גוליקובה, אמרה בשבוע שעבר כי מיטות האשפוז נמצאות ב-90% תפוסה ב-16 אזורים במדינה.
ממשלות ברחבי אירופה ספגו ביקורות קשות על חוסר תיאום וחוסר תפקוד, ועל כך שלא ניצלו את ההפוגה בתחלואה שהייתה במהלך הקיץ, כדי להכין את בתי החולים לגל השני.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע בשבת כי הממשלה החליטה להטיל סגר על כל אנגליה למשך חודש החל מיום חמישי הקרוב, בשל ההתפשטות החמורה של נגיף הקורונה שם. ג'ונסון אמר כי במהלך הסגר, שיימשך עד 2 בדצמבר, יחויבו כל החנויות להיסגר, ולתושבים יותר לצאת מבתיהם רק למטרות חיוניות. הממשלה תודיע מהן הסיבות המצדיקות יציאה שכזו.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בלונדון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
(צילום: AP)
שלא כמו בסגר הראשון שהטילה בריטניה, בתחילת השנה, הפעם בתי הספר, האוניברסיטאות ומפעלי תעשייה ימשיכו לפעול.
היום פורסם ב"טיימס" הבריטי כי שרים בקבינט הזהירו שהסגר עלול להימשך אל תוך 2021, עם הפסקה קצרה בתקופת חג המולד. הם אמרו כי זה יהיה "קשה מאוד" לסיים את הסגר אם שיעור המתים והמאושפזים ימשיך לעלות.
בבריטניה יש את שיעור המוות הגבוה ביותר באירופה כתוצאה מהקורונה, ויותר מ-20 אלף חולי קורונה מאומתים מדי יום. מדענים הזהירו כי כבר החורף עלולה המדינה להגיע ל-80 אלף מתים מהנגיף - כמעט כפול ממספר המתים הנוכחי. ראש הממשלה ג'ונסון אמר הלילה כי אין אלטרנטיבה לסגר הכללי עליו הכריז בסוף השבוע.
השר הבכיר מייקל גוב נשאל על ידי רשת סקיי הבריטית האם הסגר עלול להימשך מעבר לתחילת דצמבר, והשיב "כן". בבריטניה דווח עד היום על יותר מ-46 אלף מתים מקורונה - שהוגדרו כמתים תוך 28 יום מרגע שאובחנו כחולים. אם מחשיבים את כל מי שסיבת המוות בתעודת הפטירה שלו היא קורונה- מספר המתים עומד על כמעט 59 אלף.
4 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
"לא רצה להדאיג". הנסיך וויליאם ואשתו קייט
(צילום: Gettyimages)
ב-BBC דווח היום כי הנסיך הבריטי וויליאם אובחן מוקדם יותר השנה כחיובי לנגיף הקורונה, ככל הנראה באותו זמן בו אביו הנסיך צ'ארלס נדבק בנגיף. בדיווח צוטטו מקורות אנונימיים בארמון וכן דיווח בעיתון ה"סאן". על פי הפרסום, וויליאם לא חשף את האבחנה שקיבל כי לא רצה להדאיג אף אחד.
בארמון קנזינגטון בו מתגוררים הנסיך וויליאם ובני משפחתו סירבו להגיב לדיווח אך לא הכחישו אותו. עוד דווח כי וויליאם טופל על ידי רופאי הארמון ופעל לפי ההנחיות, ונכנס לבידוד במעון המשפחתי.
4 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
נכנס לבידוד. טדרוס אדהנום גברייסוס, יו"ר ארגון הבריאות העולמי
(צילום: רויטרס)
יו"ר ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, הודיע הלילה כי הוא נכנס לבידוד בעקבות מפגש עם חולה קורונה מאומת. "אני מרגיש טוב ואין לי תסמינים, אבל אני נכנס לבידוד לימים הקרובים על פי הנהלים בארגון, ואעבוד מהבית", אמר יו"ר הארגון בטוויטר.
טדרוס עומד בחזית היוזמות של סוכנות הבריאות של האו"ם למאבק במגפה, שכבר גבתה את חייהם של כמעט 1.2 מיליון בני אדם והדביקה יותר מ-46 מיליון בני אדם ברחבי העולם מאז הופיע הנגיף בסין בסוף 2019.
בתחילת אוקטובר הוא הגן נמרצות על עבודת הארגון, שהואשם, במיוחד על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, בחוסר יכולת בניהול המגפה.