4 צפייה בגלריה
 חלק מחברי ממשלת האחדות, אם תוקם
 חלק מחברי ממשלת האחדות, אם תוקם
חלק מחברי ממשלת האחדות, אם תוקם
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס, הדר יואביאן)
במשך יותר משבועיים האפשרות להקמת ממשלה ללא בנימין נתניהו לא נראתה ריאלית, אבל בימים האחרונים חל שינוי - ולמקורביו אמר יו"ר ימינה נפתלי בנט כי הוא צפוי לקבל את ההכרעה הסופית אם ללכת עם יאיר לפיד ל"ממשלת שינוי" כבר השבת. כל זאת, כשללפיד נותרו ארבעה ימים עד שהמנדט שניתן לו יפקע.
בנט בדק בימים האחרונים שלא נותר סיכוי לממשלה בראשות נתניהו, והעובדה שלא נמצאו שני העריקים הנדרשים להקמת ממשלת ימין הובילה אותו לחזור לחלופה הראשונה שהוצעה לו, ממשלת אחדות. אבל איך תיראה ממשלה שכזו, אם תוקם? ההסכמים שכבר הושגו בין יש עתיד לבין ישראל ביתנו, מפלגת העבודה ומרצ, לצד הדיווחים מהמשא ומתן הקואליציוני, מאפשרים למפות חלקית את "ממשלת השינוי" העתידית.
נתניהו, אתמול: אזעקת אמת - בנט ושקד - הבטחתם לא ללכת עם השמאל

אם המהלך להקמת ממשלת אחדות אכן ייצא לפועל, נפתלי בנט יעמוד בראש הממשלה למשך שנתיים, ולאחר מכן יחליפו אותו יאיר לפיד, שיכהן כראש הממשלה החליפי וכשר החוץ בתקופה זו. מספר 2 בימינה, איילת שקד, התנגדה להצטרף ל"ממשלת שינוי" - אבל צפויה להסכים לכך בהיעדר ברירה אחרת. אם תוקם ממשלה כזו, היא צפויה לקבל בה את משרד הפנים.
יו"ר כחול לבן בני גנץ, שעל פי ההסכם המקורי עם נתניהו היה אמור לשמש כראש הממשלה מנובמבר השנה, אמור להמשיך בתפקידו הנוכחי, שר הביטחון. מלבדו יכהן בממשלה לפחות עוד נציג אחד מכחול לבן.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
גנץ. צפוי להישאר שר הביטחון
(צילום: דנה קופל)
בראש המשרד שבו עמדה שקד בעבר, משרד המשפטים, צפוי לכהן יו"ר תקווה חדשה גדעון סער. כבר אתמול אחר הצהריים העריכו בליכוד שלפיד ובנט על סף הקמת ממשלה, ונתניהו שקל להציע לסער להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה, במטרה לסכל הקמת "ממשלת שינוי".

סער לא קיבל עד כה מנתניהו הצעה לרוטציה

למרות זאת, בתקווה חדשה לא קיבלו עד עתה שום הצעה מנתניהו לרוטציה - ואם בנט יכריע לטובת ממשלת אחדות, סער צפוי להיות שר המשפטים. סגניתו של סער בתקווה חדשה, יפעת שאשא ביטון, צפויה לשמש כשרת החינוך.
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שאשא ביטון. שרת החינוך הבאה?
(צילום: יואב דודקביץ)
המפלגה הראשונה שאיתה סיכמה יש עתיד הסכם קואליציוני היא ישראל ביתנו. העומד בראשה, אביגדור ליברמן, צפוי לקבל את תפקיד שר האוצר. לפי הסיכום, ישראל ביתנו תקבל שני תיקים נוספים, בהם גם המשרד לפיתוח הנגב והגליל. בנוסף, חבר הסיעה ישמש כיו"ר ועדת הכספים - כך ששני תפקידים שהיו עד כה אצל המפלגות החרדיות יועברו לליברמן.
ההסכם הקואליציוני האחרון בינתיים - שכמובן כמו כל השאר אינו בתוקף עד להקמת ממשלה - נחתם בין יש עתיד למפלגת העבודה. יו"ר העבודה מרב מיכאלי תכהן בוועדה למינוי שופטים ותשמש כשרת התחבורה או כשרה לביטחון הפנים, אם תוקם "ממשלת שינוי". ח"כ עמר בר לב צפוי לשמש באחד משני תפקידים אלו. בנוסף תקבל העבודה את תיק התפוצות ואת ראשות ועדת העבודה והרווחה.
4 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
עיסאווי פריג' בריאיון באולפן
עיסאווי פריג'. ראלב מג'אדלה היה השר המוסלמי היחיד עד כה
(צילום: הדר יואביאן)
ממרצ, שבמקרה שבו בנט יבחר בממשלת אחדות תהיה חברה בקואליציה לראשונה זה יותר מ-20 שנה, צפויים לכהן שלושה שרים. יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ ישמש כשר הבריאות, תיק הגנת הסביבה יינתן לתמר זנדברג והמשרד לשיתוף פעולה אזורי לעיסאווי פריג' - שיהיה השר המוסלמי השני בתולדות ממשלות ישראל, אחרי ראלב מג'אדלה.
בעבר דרש לפיד שבממשלה לא יכהנו יותר מ-18 שרים, אך הנסיבות צפויות להוביל לכך שבכל מקרה מספר השרים יהיה גבוה משמעותית מכך. יו"ר יש עתיד התייחס לכך בפוסט שפרסם אתמול וכתב: "אילו היו לי 40 מנדטים, הייתי מקים את אותה ממשלה, עם אותם שותפים. יש הסתייגויות כמובן. מספר השרים המסתמן, הנושאים שהחלטנו לא לגעת בהם בשנה-שנתיים הראשונות כדי לתת לספינה להתייצב, ועדיין - אם היו לי את כל האופציות, זו האופציה שהייתי בוחר".
עדיין לא ברור מי יהיו יתר חברי יש עתיד מלבד לפיד שיכהנו בממשלת אחדות כזו, אם תוקם, אבל זהותו של יו"ר הכנסת כבר די ברורה - מאיר כהן ממפלגתו של לפיד צפוי להחליף את יריב לוין.