נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכחיש היום (ג') את ההאשמות שהוא עומד מאחורי הרעלת יריבו הפוליטי, מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני, וטען כי חקירה משותפת של כמה גופי תקשורת בעולם – שלפיה שירותי הביטחון הרוסיים עקבו אחרי נבלני במשך שנים לפני שהורעל באוגוסט השנה – היא "טריק" שמאחוריו עומד המודיעין האמריקני.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
פוטין ונבלני. הנשיא הרוסי טען: הוא לא שווה בכלל את הרעל
(צילום: AFP)
במסגרת מסיבת העיתונאים השנתית שלו זלזל פוטין במסקנות התחקיר שזכה לתהודה נרחבת בעולם, ואמר כי נבלני אינו חשוב מספיק כדי שמישהו ירצה לחסל אותו. "אם מישהו היה רוצה להרעיל אותו, הוא היה גומר אותו", אמר בגיחוך.
נבלני, נזכיר, התמוטט במהלך טיסה מסיביר למוסקבה באוגוסט השנה, אחרי שלדברי אנשיו רעל פוזר על בקבוקי שתייה בחדר המלון שבו התאכסן במזרח רוסיה, שם נפגש עם פעילים פוליטיים. אחרי שרופאים ברוסיה – אולי בלחץ כוחות הביטחון – הודיעו כי לא מצאו סימנים שהורעל, נבלני הוטס בלחץ גורמים במערב לטיפול בגרמניה.
על סמך בדיקות שנערכו לו בגרמניה נקבע כי הוא הורעל ב"נוביצ'וק", חומר כימי קטלני שיוצר בברית המועצות וששימש במרוצת השנים לניסיונות הרעלה נגד כמה ממתנגדי המשטר ברוסיה. אחרי שבועות בתרדמת התעורר נבלני, וכעת הוא משתקם בגרמניה. הרשויות ברוסיה דחו שוב ושוב את ההאשמות שהם אלו שעומדים מאחורי ההרעלה שלו. להאשמות הצטרפו בכירים באיחוד האירופי, שאף הכריזו על סנקציות נגד כמה ממקורביו של פוטין.
בקבוקי מים עם רעל? איסוף הראיות במלון שבו שהה נבלני
(רויטרס)

נבלני נחשב לפעיל האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה. הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות במדינה. "הקרן למלחמה בשחיתות" שבראשה עמד נלחמה במשך שנים כדי לחשוף מעשי שחיתות מצד פקידי ממשל בכירים, בהם כמה אישים רמי דרג. ביולי השנה נאלץ לסגור את הקרן בעקבות תביעה שהגיש נגדה איש עסקים המקורב לקרמלין, תביעה שמוטטה את הקרן כלכלית.
ביום שני שבה פרשת ההרעלה לכותרות בעקבות תחקיר משותף של הארגון העיתונאי Bellingcat, אתר החדשות הרוסי The Insider, העיתון הגרמני "דר שפיגל" ורשת CNN. התחקיר, המבוסס על נתוני טיסות ונתוני מיקום ששידרו טלפונים סלולריים, טוען כי מאחורי ההרעלה עומד צוות "מחסלים" של ה-FSB, שירות הביטחון הפדרלי ברוסיה והיורש של ה-KGB הסובייטי. היחידה הזו, נטען, עקבה אחרי נבלני עוד מאז 2017, והנתונים שעליהם הסתמכו העיתונאים-חוקרים מראים כי אנשי היחידה שהו בסמוך לנבלני בעת שהורעל.
בתחקיר צוינו פרטיהם של חברי הצוות, ונאמר כי יש להם הכשרה מיוחדת בנשק כימי וברפואה. הוא פירט גם את המעבדות שבהן יוצר החומר שעמו הורעל נבלני. התחקיר מציין שתי תקריות נוספות ב-2019 וב-2020 שבהן נבלני ורעייתו יוליה סבלו מתסמינים לא מוסברים. איש האופוזיציה, שכבר האשים את פוטין בניסיון לחסלו, אמר שהתחקיר הסיר כל צל של ספק שה-FSB הוא שעומד מאחורי ההרעלה.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
פוטין במסיבת העיתונאים השנתית שלו. "ראוי שיעקבו אחרי נבלני"
(צילום: AP)
בדבריו היום טען פוטין שהתחקיר מבוסס על נתונים ומידע שסיפק המודיעין האמריקני, אף שמחבריו הבהירו כי לא היה להם שום קשר לסוכנויות המודיעין בארה"ב או לסוכנויות מודיעין אחרות במערב.

המטופל מהקליניקה בברלין

"זה לא איזה סוג של חקירה", אמר פוטין בזלזול. "זה טריק שנועד לתקוף את המנהיגים (של רוסיה)". הנשיא הרוסי האשים את נבלני בשיתוף פעולה עם המודיעין האמריקני, ואמר שלפיכך ראוי שסוכנים רוסים יפקחו עליו עין. "זה בשום פנים ואופן לא אומר שצריך להרעיל אותו", הדגיש, "מי צריך אותו?".
פוטין, יש לציין, מסרב בתוקף לומר את שמו של נבלני בפומבי, והתייחס אליו רק כאל "המטופל מהקליניקה בברלין". קירה ירמיש, הדוברת של נבלני, כתבה בטוויטר כי פוטין אישר למעשה את הטענה בתחקיר שסוכני FSB עקבו אחרי נבלני.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
מרעיף שבחים על ביידן לפני ההשבעה. הנשיא הרוסי
(צילום: EPA)
למרות ההאשמות שלו נגד המודיעין האמריקני, פוטין ניסה במסיבת העיתונאים היום להשאיר את הדלת פתוחה בפני שיתוף פעולה עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר. "אנחנו מתקדמים מתוך הנחה שהנשיא הנבחר מבין מה הולך. הוא די מנוסה במדיניות פנים ומדיניות חוץ, ואנחנו מקווים שהבעיות שהתעוררו, לפחות חלק מהן, ייפתרו תחת הממשל החדש".
יחסי ארה"ב ורוסיה הגיעו לשפל שלא נראה כמותו מאז המלחמה הקרה, בעקבות הסיפוח הרוסי של חצי האי קרים ב-2014, הסיוע של מוסקבה לבדלנים באוקראינה וההתערבות שלה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. פוטין הכחיש היום פעם נוספת שארצו התערבה באותן בחירות וניסתה לסייע לדונלד טראמפ לנצח, ודחה גם את הטענות שארצו עומדת מאחורי מתקפת סייבר רחבת היקף שפגעה לאחרונה בסוכנויות ממשל רבות בארה"ב.