3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
רוסיה נגד ביידן, סין נגד טראמפ
(צילום: AP)
פחות משלושה חודשים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, בכיר במודיעין האמריקני התריע אמש (ו') מפני ניסיונות של רוסיה, סין ואיראן לפגוע בהליך הבחירות או להשפיע על זהות המועמד המנצח.
בהודעה פומבית וחריגה מסר מנהל המרכז הלאומי לביון נגדי של ארה"ב, ביל אוונינה, כי סין מקווה שהנשיא דונלד טראמפ לא יזכה בכהונה נוספת, רוסיה מנסה לפגוע בתדמיתו של מועמד הדמוקרטים ג'ו ביידן ואיראן פועלת לחתור תחת מוסדות הדמוקרטיה בארה"ב.
טראמפ על הבחירות בארה"ב: נגד הצבעה בדואר
(צילום: רויטרס)

אוונינה סיפק בהודעתו את ההערכה המעודכנת ביותר של המודיעין האמריקני באשר לאיומים הנשקפים מגורמים זרים להליך הבחירות. "לגורמים זרים רבים יש מועמד מועדף לניצחון בבחירות, העדפה שאותה הם מבטאים בשורה של מסרים חסויים ופרטיים. מאמצים סמויים להשפיע נדירים יותר", אמר אוונינה. "אנחנו מודאגים בעיקר מהפעילויות הקיימות והפוטנציאליות של סין, רוסיה ואיראן".
באשר לרוסיה אמר אוונינה כי היא פועלת לפגוע בתדמיתו של ביידן ובמה שהיא רואה בו "הממסד האנטי-רוסי" בארה"ב. רוסיה, נזכיר, הואשמה כבר על סוכנויות המודיעין האמריקניות בהתערבות בבחירות הקודמות ב-2016, אז פעלה לכאורה לסייע לטראמפ לנצח ומנגד חיבלה בקמפיין של יריבתו הדמוקרטית דאז הילרי קלינטון.
כעת, מזהיר אוונינה, רוסיה פועלת גם נגד המועמד הדמוקרטי הנוכחי ג'ו ביידן, שלפי הסקרים מוביל בפער ניכר על טראמפ בדעת הקהל האמריקנית, ונהנה גם מיתרון במדינות מפתח בארה"ב. אוונינה ציין כי המודיעין האמריקני מעריך שהפעילות הרוסית כעת תואמת לביקורת של מוסקבה כלפי ביידן עוד מתקופתו כסגנו של הנשיא הקודם ברק אובמה ונובעת גם ממעורבותו בפוליטיקה האוקראינית ומהתמיכה שלו באופוזיציה בתוך רוסיה. אוונינה הוסיף כי במקביל, "שחקנים שקשורים לקרמלין" פועלים באמצעות הרשתות החברתיות לסייע לטראמפ לנצח בבחירות.
בנוגע לסין, המודיעין האמריקני סבור שסין רואה בטראמפ שחקן "לא צפוי" ומעדיפה שלא יזכה בארבע שנים נוספות בבית הלבן – וזאת על רקע המתקפה החריפה שמוביל ממשל טראמפ נגד בייג'ינג בתקופה האחרונה, כשבין היתר הנשיא ואנשיו מאשימים את סין באחריות למגפת הקורונה. לפי אוונינה, בייג'ינג מרחיבה את מאמצי ההשפעה שלה על הפוליטיקה האמריקנית לקראת הבחירות בנובמבר, בניסיון ללחוץ ולהשפיע על דמויות פוליטיות שהיא סבורה כי הן עוינות אותה.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב ועידה מקוונת עם מנהיגי איראן ו טורקיה
ביידן תמך בעבר באופוזיציה הרוסית, עכשיו פוטין נוקם
(צילום: MCT)
"אף שסין ממשיכה לבחון את הסיכונים והתועלות הקיימים בפעולה תוקפנית, הרטוריקה הפומבית שלה לאורך החודשים האחרונים הפכה יותר ויותר ביקורתית כלפי תגובת הממשל הנוכחי למגפת הקורונה, הסגירה של הקונסוליה הסינית ביוסטון וסוגיות אחרות", מסר אוונינה.
איראן, אוונינה הוסיף בהודעתו, מעוניינת להעמיק עוד יותר את הפילוג הגדול ממילא בחברה האמריקנית לפני הבחירות. הוא ציין כי מאמציה של איראן בתחום זה יתמקדו "ככל הנראה" בפעולות סייבר ובהפצת דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות, בין היתר כדי להגביר את אי-האמון בטראמפ ובמוסדות ממשל אמריקניים. לדבריו, מאחורי פעולות שכאלו עומדת הסברה בטהרן שכהונה נוספת של טראמפ תביא להמשך הלחץ האמריקני הכבד שהוא מפעיל עליה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
בבייג'ינג חוששים משחקן לא צפוי. טראמפ והנשיא הסיני שי ג'ינפינג
(צילום: רויטרס)
אוונינה ציין כי יריביה של ארה"ב עלולים להתערב במערכת הבחירות לא רק באמצעות השפעה על המועמד המנצח - אלא גם בניסיון לחבל בהליך ההצבעה עצמו, לגנוב נתונים ממערכות ממוחשבות, או לנסות להטיל ספק באמינות התוצאות. עם זאת, הוא הדגיש, "ליריבינו יהיה קשה להשפיע על תוצאות ההצבעה במידה ניכרת".
מנהיגי ועדת המודיעין בסנאט, הרפובליקני מרקו רוביו והדמוקרט מארק וורנר, הודו לאוונינה על האזהרה שפרסם אמש. הם הוסיפו כי על כל האמריקנים "לפעול על מנת למנוע משחקנים זרים להצליח להתערב בבחירות שלנו, להשפיע על הפוליטיקה שלנו ולחתור תחת המוסדות הדמוקרטיים שלנו".
טים מורטאו, דובר מטעם קמפיין הבחירות של טראמפ, התעקש בתגובתו לאזהרות הללו של המודיעין האמריקני כי טראמפ היה "קשוח כלפי רוסיה יותר מכל ממשל אחר בהיסטוריה". מורטאו הוסיף: "אנחנו לא צריכים או רוצים התערבות זרה, והנשיא טראמפ ינצח את ג'ו ביידן ביושר".
פורסם לראשונה: 00:19, 08.08.20