גנץ קרא לאיחוד ומוותר על ההובלה: "כדי שביבי יילך"
(צילום: איציק זוהר, קונטקט)
על רקע הצניחה בסקרים והעזיבות בכחול לבן, כינס הערב (יום ב') שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ מסיבת עיתונאים - לראשונה ללא רקע של כחול לבן מאחוריו. גנץ הכריז כי הוא מוכן לכל חיבור ויסכים תמורת זאת לוויתורים אישיים: "אני מוכן להקריב הרבה, כמו שכבר הוכחתי, כדי שביבי יילך. אם האגו יילך – ביבי יילך". לאחר ההצהרה - נתניהו ביטל את ישיבת הממשלה שתוכננה למחר. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
גנץ פתח את דבריו ואמר: "אני, רב-אלוף במילואים בני גנץ, חייל של מדינת ישראל, פונה אליכם ישירות. אתם שנלחמים כבר חודשים ארוכים כדי להשתחרר מהאיש הזה, מביבי. האיש שמחזיק מדינה שלמה בגרון, רק כדי שיוכל להימלט מאימת בית המשפט. אתם שהאמנתם בי, והתאכזבתם. אתם שנתתם לי את הדבר הכי חשוב לאזרח במדינה דמוקרטית: את קולכם ואמונכם לעשות שינוי. שלוש פעמים ברציפות.
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
5 צפייה בגלריה
היג שמינייה
היג שמינייה
הפאזל במרכז-שמאל
(צילום: אלכס קולמויסקי, מוטי קמחי, קובי קואנקס, אבי מועלם)
"ואכן, שלוש פעמים הצלחנו לחסום אותו. שלוש פעמים הצלחנו למנוע ממנו. הקמת ממשלה קיצונית ומסוכנת שתעניק לו חסינות. שלוש פעמים היינו קרובים לוודא שהוא יסיים. שהוא יעבור הלאה. ילך. ואז קורונה. מגפה ומשבר עולמי. מלחמה על החיים של כולנו. על בריאותנו. על פרנסתנו. על אחדותנו.
"ואני, חייל של מדינת ישראל, התייצבתי. לחצתי את ידו של האיש הזה שהבטחתי להחליף. לחצתי את ידו של מפר הבטחות סדרתי. לחצתי כי מדינת ישראל במלחמה ואני קודם כל חייל שלה. טעיתי.
"בזמן שעשרות אלפי עסקים קרסו ומאות אלפי אזרחים נשארו ללא פרנסה - ביבי היה עסוק לסדר לעצמו הטבות מס במיליונים. בזמן שהסבים והסבתות שלנו חגגו לבדם את ליל הסדר - ביבי המשיך להתנהג כאילו שהחוקים של כולנו לא חלים עליו.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחסן נגד קורונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתחסן נגד קורונה
בנימין נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
"בזמן שמגפה אמיתית וקטלנית משתוללת בחוץ ומאיימת על החיים של כולנו - ביבי ממשיך להסית, לפלג, לסכסך, ולפרק אותנו מבפנים. רק כי זה משרת את האינטרס האישי שלו. רק כדי שהוא יוכל להימלט מאימת בית המשפט. שוחד, הפרת אמונים, מרמה.
"הוא רימה אותי. הוא רימה אתכם. הוא רימה פעם אחת יותר מדי. מעכשיו יהיה תשלום במזומן על התרגיל שהאיש הזה עשה למדינת ישראל. כשר הביטחון ושר המשפטים אני הולך להילחם לצד תושבי ישראל: להוציא אותך מתוכנו. ואתה הולך ביבי. הולך לבית המשפט. 
אנחנו נוודא שזה יקרה. זוהי שעת חירום. אסור לתת לו לפרק אותנו לרסיסי מפלגות. יש סכנה גדולה שההזדמנות תחלוף אם נישאר מפוזרים על פני כל כך הרבה סיעות.
"ולכן, אני קורא לכל מי שישראל חשובה לו, כל מי שלא ילך עם ביבי: לוותר על האגו ולהתאחד. עכשיו – לפיד, חולדאי, בוגי, שלח, ליברמן, הורוביץ, שמולי, זלִיכה. כל אלו שבאמת לא ישבו עם ביבי. בואו. בואו וניפגש. נמצא את השיטה. נמצא את הדרך. נמצא את המשותף לכולנו. בואו כבר מחר. ניכנס לחדר. מזמין אתכם, שמונה בערב, נמצא פתרונות. מצפה שכולנו נהיה שם. בואו נתאחד. לטובת המדינה. בלי משקעי עבר. בלי פחד. בלי אגו".
גנץ נשאל האם יתמוך בבחירות פנימיות למי שיוביל לחיבור המדובר - והשיב: "אני מייצג כל מרחב שיכול להציג אלטרנטיבה לישראל, באתי לא עם אלטרנטיבה מפלגתית, אלא אלטרנטיבה רחבה. בכחול לבן יש אנשים חסונים ונאמנים חסונות ונאמנות ובקרוב נפצח את עניין הרשימה".

לפיד לגנץ: בוא נשלים את מה שהתחלנו ונוציא את נתניהו מבלפור
(צילום: אורי דוידוביץ)
בתחילת דצמבר האחרון, בריאיון לאולפן ynet, קרא לפיד לגנץ לתמוך בהצעתו לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות. "אני קורא מכאן לבני גנץ, בוא נשלים את מה שהתחלנו ונוציא את נתניהו מבלפור. יש לנו אפשרות מחר להיכנס למליאה, להצביע על פיזור הכנסת - ולהתחיל את הדרך שתוציא את נתניהו מבלפור".

5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן באולפן ynet
אביגדור ליברמן באולפן ynet
אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
מהליכוד נמסר: "בזמן שהפוליטיקאים עסוקים בפוליטיקה, ראש הממשלה נתניהו מביא מיליונים חיסונים לכל אזרחי ישראל - בלי יוצא מן הכלל - ומנהיג את ישראל לצאת ראשונה בעולם מהקורונה, לפתוח את הכלכלה ולחזור לחיים". כמו כן, כפי שצוין, נתניהו ביטל את ישיבת הממשלה בשל הצהרתו של גנץ וכן חילוקי דעות בין הליכוד לכחול לבן בנוגע לסדר היום של הממשלה. מלשכת רה"מ נמסר כי "ישיבת הממשלה שתוכננה למחר נדחתה. עדכון על מועד חדש יפורסם בהמשך".
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב גם הוא על דבריו של גנץ: "כבר הייתה לנו הזדמנות להחליף את ביבי, אבל בחרת להיות ראש ממשלה רזרבי. הדבר היחיד שאתה יכול לעשות עכשיו למען המדינה זה להודיע שאתה לא מתמודד בכנסת הבאה".
מיש עתיד נמסר: "נעשה כל מאמץ להוביל לחיבורים שיובילו לממשלה שפויה וליברלית שתשנה את המדינה".
כמו כן, יש לציין שגנץ, לפי סקרים, מגיע ל-5 מנדטים והוא בעל מקור מימון גדול. אם לא יתבצע חיבור כלשהו - הסכומים הללו יירדו לטמיון. בנוסף, מבחינה משפטית, מדובר עדיין בממשלת מעבר וגנץ הוא עדיין ראש הממשלה החליפי ויש חשיבות בנוגע לשאלה מי יחבור אליו.
בתוך כך, אישר הערב גנץ לקדם בשבוע הבא, במסגרת ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי, כמה יוזמות בנייה למגזר הפלסטיני, בהן הפקדת תוכנית להרחבת וולג'ה; הפקדת תוכנית להרחבת חיזמה; מתן תוקף לתוכנית עבור בית מלון באזור בית לחם; דיון בהפקדת תוכנית לבית מלון בבית ג'אלא ודיון בנושא בקשה להסדרה של מבנים חקלאיים באדמות ע'ורה.
דבריו של גנץ באים כשברקע הנטישות של חברי המפלגה לקראת הבחירות הבאות. אבי ניסנקורן, לשעבר שר המשפטים, עזב את כחול לבן והצטרף למפלגתו החדשה של ראש העיר תל אביב רון חולדאי, "הישראלים".
שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי הצטרף לתל"ם של יעלון ולפני כן הודיע גנץ לח"כ אסף זמיר כי הוא לא ישובץ ברשימת כחול לבן בבחירות הקרובות. מלבדם עזבו את כחול לבן עוד רבים אחרים, ובהם השרה מירב כהן שעברה ליש עתיד.

שלח קורא לחולדאי, ניסנקורן וראשי העבודה: "בואו לשבת"
(צילום: קונטקט)

שלח קרא לחולדאי, ניסנקורן וראשי העבודה: "בואו לשבת"

מוקדם יותר קרא עפר שלח, יו"ר מפלגת "תנופה", לשיתוף פעולה בין יו"ר "הישראלים" חולדאי, ניסנקורן וראשי העבודה: "בואו לשבת. כולכם מכירים אותי. כבר עשיתי איתכם, הסכמים ופעולה פוליטית. אין לי שום תנאים מוקדמים. נשב, נישא וניתן, נגיע להסכמה ונקים את הגוף שמחנה שלם מייחל לו. אחר כך יוכלו להיות חיבורים נוספים, אבל בואו נתחיל.
"רק גוף כזה יעצור את הריצה המבוהלת ימינה בשם 'רק לא ביבי'. רק גוף כזה ייתן מענה למאות אלפי ישראלים שכרגע לא מוצאים בית. וגוף כזה, אם יקום במהרה, יגיע למספר מנדטים דו ספרתי ויעצב את פני הממשלה הבאה. רון, אבי, ראשי העבודה: אתם, שיודעים כמה גדולה עלולה להיות המכה, וכמה גדול הסיכוי אם נתחבר, אל תהססו. בואו עכשיו'".
יואב זיתון השתתף בהכנת הידיעה