ניקי היילי, שכיהנה כשגרירת ארה"ב באו"ם בשנתיים הראשונות לכהונתו של דונלד טראמפ, השתדלה בניגוד לפקידים רבים אחרים שעזבו את הממשל לשמור על יחסים טובים עם הנשיא לשעבר, ומנגד דאגה להרחיק עצמה מהשערוריות הרבות שעורר במהלך כהונתו הסוערת. עד עכשיו.
בראיון שפורסם היום (ו') לאתר החדשות "פוליטיקו" השמיעה מי שנחשבת למועמדת רפובליקנית אפשרית בבחירות לנשיאות ב-2024 ביקורת חסרת תקדים נגד הנשיא לשעבר. היא אמרה כי טראמפ בחר בדרך מסוכנת כשפיזר האשמות חסרות בסיס לזיופים בבחירות, הוסיפה ש"נגעלה" מהיחס שהפגין כלפי סגן הנשיא לשעבר מייק פנס – וחזתה כי טראמפ לא יתמודד בעתיד לכהונה נוספת.
3 צפייה בגלריה
ניקי היילי הודעה על התפטרות
ניקי היילי הודעה על התפטרות
ניקי היילי עם טראמפ, ב-2018. "לא היינו צריכים להקשיב לו"
(צילום: AP)
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית, אשתקד: "אמריקה לא גזענית"
(צילום: רוטירס)

"אנחנו צריכים להכיר בכך שהוא אכזב אותנו", אמרה היילי. "הוא הלך בדרך שהוא לא היה צריך ללכת בה, ולא היינו צריכים ללכת בעקבותיו, לא היינו צריכים להקשיב לו. אסור לנו לתת לזה לקרות שוב אי-פעם".
היילי, יצוין, כבר מתחה לאחר מהומות הקפיטול ב-6 בינואר ביקורת על חלקו של טראמפ בשלהוב המפגינים שלו, שהסתערו על בניין הקונגרס כדי למנוע את ההכרזה על ניצחונו של ג'ו ביידן. היא אמרה אז כי "ההיסטוריה תשפוט בחומרה" את התנהלותו, אך הדברים שהשמיעה בראיון כעת בוטים הרבה יותר.
היא הביעה זעם במיוחד לאור היחס של טראמפ לפנס, שסירב ללחציו לחבל באופן לא חוקתי בהליך הפורמלי של ההכרזה על ניצחון ביידן בקונגרס. טראמפ שלהב את תומכיו גם נגד פנס, והללו תועדו משמיעים קריאות לרצוח אותו במהלך המהומות בקפיטול.
3 צפייה בגלריה
היילי עם טראמפ, בעצרת הכללית של האו"ם ב-2017. "נגעלה" מהיחס לפנס
היילי עם טראמפ, בעצרת הכללית של האו"ם ב-2017. "נגעלה" מהיחס לפנס
היילי עם טראמפ, בעצרת הכללית של האו"ם ב-2017. "נגעלה" מהיחס לפנס
(צילום: EPA)
"כשאני אומרת לך שאני כועסת, זה בלשון המעטה", אמרה היילי ל"פוליטיקו". "מייק תמיד היה נאמן לאיש הזה. הוא תמיד היה חבר טוב לאיש הזה... אני כל כך נגעלת מהעובדה שלמרות הנאמנות והידידות שהיו לו עם מייק פנס, הוא עשה לו את זה. כאילו, אני נגעלת מזה".
למרות הביקורת החריפה הזו, היילי הבהירה כי היא סבורה שטראמפ אכן מאמין בטענות שלו לזיופים נרחבים בבחירות, זיופים שלדבריו הביאו ל"גניבת הניצחון" ממנו. כשנשאלה על משפט ההדחה שמתנהל כעת נגד טראמפ בסנאט, בו הדמוקרטים מאשימים אותו ב"הסתה למרידה", היא אמרה כי מדובר בהליך חסר טעם וב"בזבוז זמן".
הסיכויים שטראמפ יורשע במשפט ההדחה, נזכיר, אפסיים, לאור העובדה שרוב מיוחד של שני שלישים נדרש להרשעה ולשם כך לפחות 17 רפובליקנים מבין הסנאטורים יצטרכו להצטרף ל-50 הסנאטורים הדמוקרטים. בהצבעה בתחילת השבוע כל הרפובליקנים, מלבד שישה, הצביעו נגד עצם קיומו של המשפט, ובכך אותתו שלא ייתנו יד להרשעה. אם יקרה הבלתי ייאמן וטראמפ יורשע בכל זאת, הסנאטורים יוכלו בהצבעה נוספת, הפעם ברוב פשוט, לאסור עליו להתמודד בעתיד לכל תפקיד בממשל הפדרלי. אולם לפי היילי, טראמפ לא צפוי להתמודד בעתיד על כהונה נוספת, גם אם יוכל.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
ארה"ב משפט סנאט דונלד טראמפ ג'ייק צ'נסלי מהומות קונגרס קפיטול
טראמפ ו"המפגין הוויקינגי" מהמהומות הקפיטול. "נפל רחוק מדי"
(צילום: AFP, gettyimages)
"אני לא חושבת שהוא הולך להיות בתמונה", אמרה. "אני לא חושבת שהוא יכול, הוא נפל רחוק מדי". היא הוסיפה כי היא סבורה שטראמפ ימצא עצמו בעתיד "מבודד יותר ויותר", והזכירה כיצד כבר כעת ספגו עסקיו נזקים כלכליים וכיצד איבד את מקומו ברשתות החברתיות. "אני חושבת שהוא איבד הרבה דברים שאפשרו לו באמת להתקדם".
היילי הודתה שטראמפ ממשיך ליהנות משיעורי תמיכה ואהדה עצומים בקרב הרפובליקנים, ולדבריה הללו לא ייעלמו בקרוב. בשאלת עתיד המפלגה הרפובליקנית, כאשר ברקע קריאות של מתנגדי טראמפ להתפצל ממנה אם לא תדע להוקיע אותו, היילי אמרה: "אני לא חושבת שהמפלגה הרפובליקנית הולכת לחזור להיות מה שהיא הייתה לפני דונלד טראמפ. אני לא חושבת שהיא צריכה. אני חושבת שאנחנו צריכים לקחת את הטוב שהוא בנה, לזנוח את הרע שהוא עשה ולחזור למקום שבו אנחנו יכולים להיות מפלגה טובה, חיונית ואפקטיבית".
הראיון עם היילי התפרסם שעות ספורות לפני חידוש הדיונים הערב במשפט ההדחה בסנאט. ביומיים הקודמים הבמה בסנאט, שחבריו משמשים כ"מושבעים", הייתה של צוות התביעה הדמוקרטי מבית הנבחרים, שטען כי טראמפ היה "המסית העליון" (על משקל "המפקד העליון") וכי ההתפרצות של מפגיניו לקונגרס נבעה באופן ישיר מהפעולות והאמירות שלו לאורך השבועות שקדמו ל-6 בינואר, במהלכם פיזר את הטענות שלו לזיופים בבחירות וניסה בכל דרך כמעט לבטל את תוצאותיהן.
רומני בורח, פנס מפונה: סרטוני האבטחה מהקפיטול
(צילום: רויטרס)

הערב עברה הבמה לצוות ההגנה של טראמפ, שבימים האחרונים כבר הציג את הטיעון המרכזי שלו, ולפיו העמדה לדין במשפט הדחה של נשיא לשעבר אינה חוקתית. הטענה הזו נדחתה על ידי הסנאטורים בהצבעה שכאמור נערכה עם תחילת המשפט השבוע, ובה כל הדמוקרטים ושישה רפובליקנים תמכו בהמשך קיומו.
צוות ההגנה של טראמפ טוען בנוסף כי דבריו של טראמפ חוסים תחת חופש הביטוי המוגן בתיקון הראשון לחוקה. לטענתם האמירות שלו בהפגנה מול הבית הלבן – ההפגנה שקדמה להסתערות של תומכיו לקונגרס – כמו "להילחם עד חומרה", היו מטאפוריות בלבד. הערב טען אחד מפרקליטיו של טראמפ, עורך הדין מייקל ואן דר וין, כי משפט ההדחה מהווה חלק מ"תרבות הביטול" בשמאל הפרוגרסיבי, וכי מטרת הדמוקרטים באמצעותו היא לשמור על השלטון.
בצורה שמזכירה מעט את צוות התביעה שהציג ביומיים הקודמים סרטונים דרמטיים מרגעי הפריצה לקפיטול – סרטונים שלפי דיווחים ריתקו את הסנאטורים למסכים – גם צוות ההגנה הקרין הערב סרטונים. בסרטונים הללו ניסו עורכי הדין של טראמפ להוכיח את מה שהם כינו "סטנדרט כפול" מצד הדמוקרטים, והראו קטעים שבהם קראו מחוקקים דמוקרטים להדחתו של טראמפ כבר ב-2017. אחד הקטעים הראה את הסנאטור הדמוקרטי ג'ון טסטר קורא "לתת לטראמפ אגרוף בפרצוף" ואת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אומרת כי הדמוקרטים צריכים "לדעת לתת אגרוף".