דיון סוער: ח"כ אלכס קושניר נגד משרדי הבריאות והתחבורה
(צילום: ערוץ כנסת)

שש שעות בלבד לפני הדד-ליין: ועדת החוקה, חוק ומשפט האריכה היום (א') ביממה בלבד את תוקף חובת הבידוד במלונית לשבים מחו"ל, במקום בשמונה ימים כפי שביקשה הממשלה. המשמעות היא שאם לא יגובש פתרון אחר, ממחר בחצות יוכלו השבים לארץ לשהות את תקופת הבידוד בבתיהם. תוקף חובת הבידוד במלונית אמור היה לפוג הלילה בחצות.
בהחלטה תמכו יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) ורות וסרמן לנדה (כחול לבן). נמנעו הח"כים אוסאמה סעדי ועופר כסיף (הרשימה המשותפת). ח"כ אשר אמר לאחר הדיון הסוער שהתקיים מהבוקר כי "המשטרה יכולה לאכוף את הבידוד הביתי בדרכים יעילות ובהסכמה, בין השאר באמצעות טלפונים ניידים".
הוא פנה לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, וביקש לקצר את תקופת הבידוד לשבים מחו"ל: "יש לשקול לקצר את חובת הבידוד מ-10 ימים לשישה, או למספר אחר יותר ידידותי. הגענו לנקודה שצריך לנהל שיח אחר עם הציבור. קיימות דרכים אחרות פחות פוגעניות".
1 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
ועדת חוקה, היום. "יכולת האכיפה של המשטרה מוגבלת"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הדיון עסק באישור שורת תקנות, ובהן הארכת חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל. כבר בתחילתו אמר ח"כ אשר: "אני נוטה מאוד שלא לאשר את ההכרזה הזו, ואם כן, לזמן קצוב מאוד. לנושא הזה אין כרגע הצדקה מספיקה. נכון שכדאי ללכת על בטוח, אבל בסופו של יום רק שליש מהאנשים נשארים במלוניות. חלקם פטורים כמחלימים או מחוסנים, חלקן נשים בהיריון ועוד".
ד"ר אלרעי פרייס אמרה מנגד: "יכולת האכיפה של המשטרה מוגבלת ואנחנו רואים את זה חודשים". לדבריה, במהלך פברואר נחתו בישראל 3,955 נוסעים, מתוכם 1,537 פונו למלונית, 2,418 שוחררו לבידוד ביתי, ו-150 שוחררו בוועדת חריגים.
ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) זעם על איסור החזרה לארץ על אזרחים הממתינים בחו"ל, בעיקר במדינות ברה"מ לשעבר: "יש אלפי אזרחים שנמצאים כרגע במצור במרחב הפוסט-סובייטי ואין להם דרך לצאת החוצה. אתה יודע מה אני הולך לעשות? אני הולך לתת את הטלפון האישי של כל הפקידים במשרד הבריאות ובמשרד התחבורה כדי שכל אלה ששולחים אליי סמסים ישלחו גם אליכם ותקראו על המקרים של ילדים שתקועים שם וההורים תקועים פה. אתם לא עושים כלום כדי להוציא אותם.
"המוטציה שמגיעה מפרנקפורט (משם ממריאות טיסות החילוץ, נ"פ) יותר טובה ממוטציה שמגיעה מקייב? יש אנשים שנמצאים בחברובסק, שזה תשע שעות ממוסקבה. אין להם שום סיכוי בעולם להגיע לפרנקפורט. וזה כשיש במוצ"ש טיסה שמגיעה לניו יורק ואף אחד לא יודע עליה. אתם התחרפנתם? יש פה אזרחים שרוצים לחזור הביתה".