2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
זלנסקי ונתניהו
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שוחח אמש (יום שני) לראשונה מפרסום תוצאות הבחירות עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והבטיח לו כי יבחן את סוגיית אוקראינה אחרי שיתמנה לתפקיד. לדברי גורמים אוקראינים, זלנסקי העלה בשיחה את בקשתו לנשק ישראלי, ואף הזמין את נתניהו לביקור בקייב.
לאחר השיחה צייץ זלנסקי בטוויטר: "שוחחתי עם נתניהו. ברכתי אותו על הזכייה בבחירות ואיחלתי לו כינון מוצלח של הממשלה החדשה. הבעתי תקווה שרמת האינטראקציה בין אוקראינה לישראל תתאים לאתגרי הביטחון העומדים בפני מדינותינו".
נתניהו, נזכיר, אמר במהלך מערכת הבחירות כי ישקול לספק לאוקראינה נשק ישראלי אם ייבחר, ויבחן גם אפשרות לשמש מתווך בין רוסיה לאוקראינה. התיווך הקודם לסיום הלחימה בין הצדדים, בין היתר על-ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ונשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, נכשל. בהזדמנות אחרת הבהיר נתניהו כי בעיניו המדיניות של הממשלה הנוכחית בסוגיית אוקראינה הייתה שקולה.
נתניהו בריאיון, בחודש שעבר: "מדיניות הממשלה בנוגע לאוקראינה - שקולה"
(צילום: NSNBC )

בריאיון לרשת החדשות האמריקנית MSNBC הזכיר נתניהו את קבלתם בישראל של פליטים רבים מאוקראינה, "יהודים ולא-יהודים" כלשונו, את בנייתו של בית חולים שדה בתחילת המלחמה וסיוע הומניטרי נוסף שסיפקה ישראל לקייב. בנוגע למערכות הנשק שאוקראינה מבקשת מישראל אמר נתניהו: "תמיד ישנה אפשרות, וזה קרה שוב ושוב, שנשק שאנחנו סיפקנו בשדה קרב אחד, יגיע לידיים איראניות שהשתמשו בו נגדנו".
בינתיים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין לא התקשר לנתניהו. לפי דיווח ב"בלומברג", הרוסים הזהירו לאחרונה שאספקת נשק מישראל לרוסיה - גם אם נשק הגנתי, וגם אם יעבור דרך מדינה שלישית - יגרור תגובה רוסית. נשיא רוסיה לשעבר ומקורבו של פוטין דמיטרי מדבדב הבהיר בעבר כי אספקת נשק ישראלי לאוקראינה תפגע ביחסים בינה לרוסיה.
מלשכת נתניהו נמסר כי "זלנסקי התקשר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ובירך אותו על ניצחונו בבחירות. בשיחה החמה והאישית ביניהם, נתניהו הודה לו על הברכות וחזר על דבריו במערכת הבחירות, שלאחר שיכנס לתפקידו הוא יבחן בכובד ראש את סוגיית אוקראינה".
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
עדיין לא התקשר לברך. פוטין
(צילום: AFP)
מוקדם יותר שוחח נתניהו גם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בשיחה שארכה שמונה דקות, אמר ביידן לנתניהו כי "אנחנו אחים, נעשה היסטוריה ביחד. המחויבות שלי לישראל היא בלתי ניתנת לערעור". נתניהו אמר לנשיא האמריקני: "נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד. המחויבות שלי לברית בינינו וליחסים בינינו חזקה מתמיד".
הבית הלבן מסר אחרי השיחה כי ביידן בירך את נתניהו על הניצחון, והדגיש את המחויבות לביטחון ישראל. "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הקמת הממשלה בישראל", נמסר עוד.
ברקע השיחה בין השניים עומדים החששות בארה"ב מפני הממשלה המסתמנת, על רקע הכוונה לחולל רפורמה במערכת המשפט ולמנות את יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשר לביטחון הפנים. גורמים אמריקנים טענו שהסיבה לעיכוב בשיחה בין ביידן לנתניהו הייתה סיורי השטח שמקיים הנשיא לקראת בחירות האמצע בארה"ב.
פורסם לראשונה: 22:08, 07.11.22