נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שהורשע הלילה (בין חמישי לשישי) בכל 34 סעיפי האישום נגדו בפרשת דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, אמר בצאתו מבית המשפט: "זו בושה, אני חף מפשע". הנשיא ג'ו ביידן, שיתמודד מול טראמפ בנובמבר, הגיב בציוץ: "יש רק דרך אחת להשאיר את דונלד טראמפ מחוץ לחדר הסגלגל - והיא בקלפי".
טראמפ: "זו בושה, אני חף מפשע"
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
 טראמפ לאחר הרשעתו
 טראמפ לאחר הרשעתו
"בושה, אני חף מפשע". טראמפ לאחר הרשעתו
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בניו יורק טיימס
דונלד טראמפ בניו יורק טיימס
שער הניו יורק טיימס
(ניו יורק טיימס)
הנשיא לשעבר הצהיר מחוץ לבית המשפט במנהטן: "נמשיך להילחם, נילחם עד הסוף. פסק הדין האמיתי יינתן ב-5 בנובמבר (תאריך הבחירות בארה"ב)". זמן קצר לאחר מכן הוא הודיע ברשת החברתית שלו Truth Social כי יערוך מסיבת עיתונאים בשעה 18:00 בערב (שעון ישראל) במגדל טראמפ - והוסיף את סיסמת הקמפיין שלו: "MAGA2024!"
הנשיא ביידן, כאמור, צייץ: "יש רק דרך אחת להרחיק את דונלד טראמפ מהמשרד הסגלגל - והיא בקלפי". בקמפיין של ביידן, מי שיתמודד מול טראמפ בבחירות בנובמבר, הגיבו להחלטה הדרמטית: "אף אחד לא מעל החוק", וכינו את הנשיא לשעבר "עבריין מורשע". בנוסף, כך לפי דיווח ברשת CNN, בקמפיין הזהירו את תומכיו של ביידן כי טראמפ עלול "לשבור שיאי גיוס כספים" בעקבות הרשעתו. בטקסט שנשלח על ידי הקמפיין לתומכים - נכתב: "זה כסף שטראמפ ישתמש בו כדי לממש את איומי הנקמה שלו נגד יריביו הפוליטיים".
יו"ר בית הנבחרים האמריקני מייק ג'ונסון תקף: "ממשל ביידן משתמש במערכת המשפט כנשק. ההחלטה היום היא עדות נוספת לכך שהדמוקרטים לא יעצרו בדרך להשתקת ההתנגדות ולריסוק יריביהם הפוליטיים".
4 צפייה בגלריה
הפוסט של איוונקה טראמפ לאחר הרשעת אביה
הפוסט של איוונקה טראמפ לאחר הרשעת אביה
הפוסט של איוונקה טראמפ לאחר הרשעת אביה
(צילום: מתוך אינסטגרם)
מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט, צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר) כי הוא מצפה שהרשעתו של טראמפ "תבוטל בערעור". הוא הוסיף כי "האישומים הללו מעולם לא היו צריכים להתקיים מלכתחילה". מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, הסתפק בתגובה. "איש אינו מעל החוק", כתב, "פסק הדין מדבר בעד עצמו".
בנו של טראמפ, אריק, הגיב גם הוא: "30 במאי 2024 עשוי להיזכר כיום שבו ניצח דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות 2024". בתו של טראמפ, איוונקה, העלתה לאינסטגרם פוסט עם תמונה שלה כילדה בזרועותיו של אביה, בצירוף הכיתוב: "I love you, dad".
מייקל כהן, שהיה עורך דינו של נשיא ארה"ב לשעבר והאיש החשוב במעגל המקורבים שלו, אמר כי לא הופתע מהרשעתו של טראמפ. בריאיון לערוץ הטלוויזיה MSNBC אמר כהן כי "זה היה תהליך של שש שנים, בסופו של יום העובדות ניצחו. זו נטילת אחריות - בדיוק מה שארה"ב צריכה עכשיו". כהן שיבח את השופט והתובעים על עבודתם, וסיפר כי התרחק מהרשתות החברתיות מתוך כבוד לשופט ולתהליך. כהן כינה את טוד בלאנש, עורך דינו של טראמפ, "SLOAT" - עורך הדין המטופש בכל הזמנים. במהלך הטיעון המסכם שלו בבית המשפט, בלאנש כינה את כהן "GLOAT" - השקרן הגדול בכל הזמנים.
ג'ון בולטון, שכיהן כיועץ לביטחון לאומי בבית הלבן וקודם לכן כשגריר באו"ם, צייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): "פסק הדין הוא אזעקה המופעלת בשעת לילה". לדבריו, "למפלגה הרפובליקנית יש כעת הזדמנות אחרונה לשנות מסלול, ולא למנות עבריין מורשע לנשיאות".
4 צפייה בגלריה
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
סטורמי דניאלס. קיבלה 130 אלף דולר כדי שלא תדבר
(צילום: AFP)
במסגרת המשפט שבו הורשע טראמפ הלילה הואשם הנשיא לשעבר כי שילם 130 אלף דולר כדמי שתיקה לסטורמי דניאלס כדי שלא תתראיין בשיא קמפיין הבחירות של 2016 ותספר על הרומן שניהלה איתו בעבר. 34 הסעיפים נגדו בכתב האישום כללו בין השאר זיוף מסמכים, כוונה לבצע פשע, עבירות מס והפרת חוקי קמפיין בחירות.
העונש המצטבר על העבירות שבהן הורשע טראמפ הוא ארבע עד 20 שנות מאסר, אך מכיוון שמדובר בהרשעתו הפלילית הראשונה, השופט חואן מרצ'ן יכול להסתפק במאסר על תנאי, וערב המשפט ההערכה הייתה שכך יהיה במקרה של הרשעה.
התובע המחוזי של מנהטן אלווין בראג הודה לחבר המושבעים על שירותם ועל "תשומת הלב המוקפדת" ש"הקדישו לראיות ולחוק" - סירב לציין אם יבקש עונש מאסר לטראמפ. הוא הוסיף: "פסק הדין בתיק טראמפ התקבל באותו אופן כמו בכל תיק אחר שמגיע אלינו. עשיתי את עבודתי - להיצמד העובדות ללא פחד או חסד. הקול היחיד שחשוב הוא קולו של חבר המושבעים".
המשפט שנערך לטראמפ במנהטן היה היסטורי מעצם קיומו: היה זה המשפט הראשון אי פעם שבו נשיא לשעבר של ארה"ב עומד לדין, והוא מיקד תשומת לב רבה בששת השבועות שבהם התקיים. הוא בא בשעה שטראמפ ויריבו המושבע ג'ו ביידן נערכים לדו-קרב החוזר ביניהם בבחירות לנשיאות בנובמבר, וכשסקרים מלמדים על הובלה של טראמפ במרוץ. עם זאת שיעור לא מבוטל של רפובליקנים הצהירו בעבר בסקרים כי אם טראמפ יורשע בדין פלילי הדבר עשוי לגרום להם לשקול מחדש אם להצביע לו, ולכן להכרעה הלילה עשויה להיות גם השפעה פוליטית דרמטית.
חבר המושבעים שהכריע את גורלו המשפטי של טראמפ הורכב משבעה גברים וחמש נשים, שמונו במסגרת מילוי חובתם האזרחית לכהן בחבר מושבעים, כמקובל בארה"ב. את ההתייעצויות ביניהם הם החלו אתמול, אחרי שמיעת דברי הסיכום של הצדדים, ולאחר שקיבלו הנחיות מהשופט מרצ'אן. בין השאר הוא הסביר להם את כל סעיפי האישום ואת הרעיון של "ספק סביר" ("זה ספק ממשי, לא ספק דמיוני"), ואמר כי ההחלטה של טראמפ שלא להעיד אינה יכולה לשמש שיקול נגדו. עוד הבהיר למושבעים כי עליהם לשים בצד את כל דעותיהם הפוליטיות.
הלילה, מעט לפני חצות (שעון ישראל), נמסרה ההודעה שהמושבעים הגיעו להכרעה, וכחצי שעה לאחר מכן הם הכריזו, סעיף אחרי סעיף, שטראמפ נמצא אשם.