כחודש וחצי לאחר תחילת הפעולה הקרקעית במרחב רפיח, הודיע השבוע צה"ל כי השיג שליטה מבצעית על ציר פילדלפי וכי איתר 200 פירי מנהרות ו-35 תוואים, שחלקם אף חוצים למצרים. גורם צבאי בכיר אמר ל"וושינגטון פוסט" כי "מאז תחילת חודש מאי לא בוצעו הברחות דרך ציר פילדלפי". עם זאת, הוא הבהיר כי לפי ההערכות נותרו במרחב עוד כ-20 מנהרות שלא אותרו.
"לחמאס היו חודשים להתכונן ללחימה ברפיח". תיעוד הפעילות במרחב
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
מצרים מעודכנת על הפעילות בציר פילדלפי; חמאס הפיק לקחים מפעילות צה"ל ברצועה
מצרים מעודכנת על הפעילות בציר פילדלפי; חמאס הפיק לקחים מפעילות צה"ל ברצועה
מצרים מעודכנת על הפעילות בציר פילדלפי; חמאס הפיק לקחים מפעילות צה"ל ברצועה
(צילום: אלכס קולומויסקי, רויטרס)
הגורם סיפר על אופן הפעולה במרחב ציר פילדלפי, שמפריד בין מצרים לדרום הרצועה, והסביר כי לפני שמתחילים את שלב הביצוע, גורמים בישראל יוצרים קשר עם עמיתיהם בקהיר, על מנת לאפשר להם להימנע מהגעה לאזור.
כמו כן, הוא סיפר כי הלחימה נגד גדודי חמאס ברפיח הייתה אינטנסיבית מאוד, "יותר מאשר באזורים אחרים ברצועה בהם העיר עזה", והסביר כי הסיבה לכך היא ההיערכות של חמאס. לדבריו, "לגדודי חמאס בדרום הרצועה היו חודשים רבים להתכונן ללחימה. הם הפיקו לקחים מהטקטיקות של צה"ל במקומות אחרים ברצועת עזה". עם זאת, הוא הדגיש כי "גם אנחנו למדנו וצה"ל ביצע שינויים בהתאם".
בחטיבת רפיח של חמאס פועלים ארבעה גדודים, ששניים מהם, לדברי הגורם הבכיר, "כבר הושמדו למעשה". הוא ציין כי גדוד נוסף של חמאס "ניזוק באופן קשה", ואמר כי ההתקפות הקרובות יתמקדו בגדוד הרביעי. "צה"ל תקף מטרות רבות במרחב רפיח, בהן עמדות פיקוד ומתחמים לייצור אמצעי לחימה, והשמיד כ-40 קילומטרים של תשתית תת-קרקעית", הוסיף הגורם.
3 צפייה בגלריה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
יוסי יהושוע בציר פילדלפי ברפיח, רצועת עזה
בצבא מעריכים כי נותרו באזור ציר פילדלפי כ-20 מנהרות שלא אותרו
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד של אתרי השיגור שאותרו על ידי לוחמי צקח 401
תיעוד של אתרי השיגור שאותרו על ידי לוחמי צקח 401
אתר שיגור רקטות שאותר על ציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל )
במהלך הפעולה ברפיח איבדו גדודי חמאס במרחב המון מחבלים ונכסים, כמו ציר פילדלפי והשליטה על מעבר רפיח, וכמובן נתפסו רקטות ומשגרים. למרות זאת, בצה"ל מעריכים כי יידרשו כמה שבועות נוספים על מנת להכריע סופית את גדודי רפיח ולהשלים את שליטת צה"ל במרחב, שכרגע עומדת על כ-70% מהשטח.
עד כה חוסלו בהתקפה ברפיח יותר מ-550 מחבלים שזוהו בעיני הלוחמים. לפי ההערכות, ישנם יותר מחבלים שנפגעו, אך לא לכולם הצליחו הכוחות להגיע פיזית. הכוחות ממשיכים באיסוף אמצעי לחימה על ציר פילדלפי, שעמוס במאות רקטות ארוכות טווח.
גם בשכונת NPK השיג צה"ל שליטה מבצעית מוחלטת בעל-קרקע ובתת-קרקע. מדובר על תוואי תת-קרקעי המורכב ביותר שנמצא עד כה ברצועת עזה מתחילת המלחמה. במהלך הלחימה בתת-קרקע, חיסלו כוחות האוגדה עשרות מחבלים ואיתרו מטעני חבלה. השכונה נחשבת למעוז חמאס, הלב הפועם והמגנן המשמעותי ביותר של מח"ט רפיח. בשכונה גם איתרו הכוחות מלכודות שלא פגשו מתחילת המלחמה - בהן בתים ממולכדים שהפכו לרובעים ממולכדים, בתים עם מעברים בקירות ובארונות, מצלמות שהוצבו כמעט בכל סמטה ובכל חדר - כשהכול נועד לסייע למחבלים לפגוע בכוחות צה"ל.
הלחימה תוכננה בשלבים, שאותם מבצע צה"ל לפי תוכנית, תוך התעדכנות בהערכות מצב של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, שעוקב בעצמו מקרוב אחר התקדמות הלחימה. גורמי הפיקוד דחו את הטענות שלפיהן צה"ל מדשדש בלחימה ברפיח, ואמרו כי יש את כל הדרוש כדי להכריע את גדודי החמאס בעיר, דבר שייקח עוד כמה שבועות.