1 צפייה בגלריה
נשיא איראן אברהים ראיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא איראן אברהים ראיסי מגיע לפסגה הערבית-אסלאמית בסעודיה
נשיא איראן איבראהים ראיסי מגיע לפסגה בסעודיה
(צילום: EPA / IRANIAN PRESIDENCY / HANDOUT)
מאז 7 באוקטובר מובילה איראן מערכה מדינית במאמץ להביא לסיומה בהקדם של המלחמה כדי לשמר עד כמה שניתן את יכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס. המאמצים המדיניים שלה הגיעו לשיאם בהשתתפות הנשיא איבראהים ראיסי בפסגת החירום של המדינות המוסלמיות והערביות שהתכנסה בשבת בריאד. זה היה ביקור ראשון של נשיא איראני בסעודיה ב-11 השנים האחרונות.
בשולי הפסגה נפגש ראיסי לראשונה עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, ונועד עם אמיר קטאר, עם נשיאי סוריה ומצרים, עם ראש ממשלת המעבר בלבנון ועם שליטה הצבאי של סודאן. בנאומו הציג יוזמה בת עשרה סעיפים, בהם דרישות להפסקת אש, הסרת המצור על עזה, שליחת סיוע הומניטרי, ניתוק הקשרים המדיניים והכלכליים בין המדינות המוסלמיות לישראל, הכרזה על צה"ל כארגון טרור, הקמת בית דין בינלאומי שידון ב"פשעים" של ישראל וארה"ב, הקמת קרן לשיקום עזה וחימוש העם הפלסטיני במקרה של המשך התקיפות הישראליות. הוא הזהיר שאם הפסגה לא תנקוט צעדים מעשיים, הדבר יגביר את התסכול בקרב העמים המוסלמיים והם עלולים לפעול בעצמם.
ביקורו בריאד מבטא מאמץ גובר מצד טהרן לנצל את המלחמה בעזה לקידום יעדיה האזוריים, ובראשם ביסוס ההישגים המדיניים שרשמה בשנה האחרונה בחיזוק קשריה במרחב הערבי ובהפגת המתיחות בינה למדינות ערביות, לרבות מצרים, ירדן ובחריין. תהליך זה הגיע לשיאו בחידוש הקשרים עם ערב הסעודית במרץ. במקביל חותרת איראן לנצל את המשבר כדי לבלום מהלכים מדיניים בלתי רצויים מבחינתה, ובמיוחד המשך תהליך הנורמליזציה הישראלית-ערבית, בראש וראשונה עם ערב הסעודית.
מאז פרוץ המלחמה הבליטו בכירים איראנים את הדיווחים בדבר הקפאת המגעים לנורמליזציה עם ערב הסעודית והציגו אותם כעדות נוספת להצלחת חמאס ולחולשת ישראל. מבחינת איראן, המלחמה בעזה מספקת עדות נוספת לחוסר התוחלת שבנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל. זאת בהתאם לדבריו של המנהיג עלי חמינאי, שהצהיר ימים ספורים טרם מתקפת חמאס כי נרמול היחסים עם המשטר הציוני הוא בבחינת "הימור על סוס שנועד להפסיד".
עם זאת, ניכר כי יכולת ההשפעה של איראן על מדיניות הממשלות הערביות והמוסלמיות נותרה בשלב זה מוגבלת. ישראל ספגה אמנם שלל גינויים בוועידה בריאד, אבל הניסיון לבלום את תהליך ההתקרבות של העולם הערבי אליה כשל. היומון האיראני "וטן אמרוז" נתן ביטוי לתחושת האכזבה כשהגדיר בכותרתו הראשית את תוצאות הפסגה "בגידה". נטען שם שהציבור המוסלמי נשא עיניו לפסגה בציפייה שהמנהיגים ינקטו פעולה מעשית להפסקת התקיפות הישראליות בעזה, או לכל הפחות לפתיחת מעבר רפיח לשם העברת סיוע הומניטרי לתושבי עזה. אלא שאף אחד מראשי מדינות ערב וטורקיה לא נקט צעד מעשי.
רז צימט ד"ר רז צימט
הצלחת איראן לקדם את יעדיה המדיניים באזור תלויה בעיקר בתוצאות המערכה. כישלון ישראלי לנטרל את יכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס, וגלישה לסיטואציה של אנרכיה ממושכת ברצועת עזה, עשויים לסייע לאיראן לשמר את השפעתה ולבלום את חידוש תהליך ההסדרה באזור. לעומת זאת, סילוק חמאס מעמדת השלטון תוך שלילת יכולותיו הצבאיות, כינון ממשל מעבר עד להסדרה פוליטית, תחילת שיקום עזה במעורבות קואליציה ערבית ובינלאומית וחידוש המגעים לנורמליזציה ישראלית-ערבית עשויים להוביל לצמצום השפעת הציר הפרו-איראני.
יכולתה של איראן לבסס את מעורבותה והשפעתה באזור נובעת במידה רבה מתנאים של חוסר יציבות ולחימה. תהליכי הסדרה מדינית והפגת מתיחויות, ובכלל זה בזירה הפלסטינית, עשויים להגביל במידה רבה את יכולתה לנצל את המצב המשברי כהזדמנות להעמקת השפעתה.
  • ד"ר רז צימט הוא מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il