בבית המשפט המחוזי בלוד הסתיימה בשבוע שעבר פרשה טראגית שנסובה על עימות בין בני זוג והסתיימה במוות: אלכסנדר סודק (32) מנתניה הורשע על ידי השופטים בהמתה בקלות דעת של בן הזוג של אימו, עבירה שהעונש עליה עשוי להגיע עד 12 שנות מאסר. בתחילה הוא הואשם בסעיף חמור יותר של רצח, אולם הוא טען להגנה עצמית – ובפועל להגנה על אימו - וההרשעה בסעיף המופחת התקבלה בהסדר טיעון שאליו הגיעה פרקליטות מחוז מרכז עם הסנגורים עוה"ד ששי גז ועידן שני ומתפרסם כאן לראשונה. גזר הדין יינתן בהמשך.
3 צפייה בגלריה
אלכסנדר סודק
אלכסנדר סודק
אלכסנדר סודק. אמר לקורבן: "תהיה גבר ותעזוב את זה"
מה באמת קרה בדירת בני הזוג ב-18 ביולי 2022? מחד אין חולק כי המנוח התקרב לבת זוגו כשהוא אוחז סכין בידו. מאידך, לבסוף היה זה סודק שגרם למותו בשלוש דקירות באמצעות אותה סכין, אחת מהן בגבו. פרטי כתבי האישום – המקורי והמתוקן – ובעיקר הפרוטוקולים מהדיונים בבית המשפט, שופכים מעט אור על אירועי אותו יום, על המציאות שקדמה להם, ועל השיקולים המשפטיים שהובילו לבסוף להסדר טיעון בעבירה מקלה יחסית.

"אני לא יכול להחזיק את עצמי"

המנוח ואימו בת ה-55 של סודק היו בני זוג שהתגוררו יחד. על פי כתב האישום המקורי, המנוח נהג להשתכר, לצעוק עליה, לקלל אותה, לאיים עליה ופעם אחת גם פגע פיזית. בשלב מסוים, נטען, היא הודיעה לו כי היא מעוניינת להיפרד אך הוא סירב.
ביום האירוע בקיץ 2022 סיפרה האם לבנה כי בן זוגה הודיע לה שהוא יישאר בבית עד תום חוזה השכירות, ובתגובה פנה אליו סודק כדי לשכנע אותו. "דיברנו שאתה עוזב ומחפש דירה, תהיה גבר ותעזוב את זה כבר", אמר לו על פי כתב האישום, אך בן הזוג התעקש שיש לו זכות לגור בבית.
בהמשך הגיע סודק לבית אימו. הוא התקשר במקביל אל דודו סרגיי צ'רניאק, אחיה של האם, וביקש גם ממנו להגיע. "אני לא יכול להחזיק את עצמי", הוא אמר לדודו על פי כתב האישום. "אני תיכף אזיין אותו, אני לא רוצה להרביץ לו". מיד לאחר מכן התקשר אליו שוב וביקש שיגיע "כמה שיותר מהר, אחרת אני ארצח אותו".
בשלב מסוים במהלך הוויכוח באותו יום התקרב המנוח לעבר סודק ואימו כשהוא אוחז סכין מטבח חדה באורך 18 ס"מ. צ'רניאק שהספיק להגיע למקום הדף אותו והוא זרק את הסכין. על פי כתב האישום, בשלב זה נטל סודק את הסכין ודקר את בן זוגה של אימו שלוש פעמים בפלג גופו העליון. הוא התמוטט על הספה וסודק ביקש מאימו ומדודו שיביאו סמרטוטים כדי לחסום באמצעותם את הדימום. במקביל הוא התקשר למשטרה והזעיק אמבולנס. בן הזוג הובהל לבית החולים לניאדו בעיר, שם נקבע מותו כעבור כמה שעות. סודק נעצר והואשם ברצח.

"זה הפרס למי שהגן על אימו?"

בנאום הפתיחה בתחילת המשפט הצהיר התובע עו"ד רועי לוס: "אין לנו ויכוח מי דקר, כמה דקר, רק אחד אחז בסכין, מתי זה קרה. הדברים ברורים. לפי ההיגיון, ניסיון החיים והדרישות המשפטיות, הראיות מצביעות על הנאשם כמי שביצע את הרצח... הנאשם נותן גרסה מלאת שקרים".
מנגד טען הסנגור גז טען שסודק רק הגן על אימו. הוא התייחס לטענה שלפיה המנוח התקרב לאם כשהוא אוחז בסכין ארוכה: "אני חייב לומר שאף פעם לא ראיתי אישום כזה... גם באישום מדובר על איומים. שאלתי את עצמי מה הייתי עושה באירוע הזה? זה הפרס שצריך לקבל אדם ששמר על אימו?".
חשוב להבהיר: בשום שלב במסגרת ההליך, כולל בקבלת הסדר הטיעון, בית המשפט לא הכריע בטענות ההגנה, ובכללן זו שלפיה המנוח פעל באלימות במהלך חייו המשותפים עם בת זוגו או באירועים קודמים לזה שהביא למותו.

"אמרתי לו 'אל תמות בבקשה'"

במהלך המשפט העידה אימו של סודק וסיפרה: "ב-2019 הכרתי את המנוח. הוא מצא אותי בפייסבוק. נתתי לו את הטלפון ודיברנו חודשיים. הוא נראה אדם מאוד מחונך ואינטליגנט". על המעבר שלו לדירתה סיפרה שהוא "הגיע בהפתעה עם כל הדברים שלו".
אלא שעם הזמן היחסים ביניהם הידרדרו. היא העידה בבכי שבמהלך שנת 2020 "הוא זרק אותי מהמיטה עם הרגליים לכיוון הארון... ביקשתי מהאחיינית שלו שיבואו וייקחו אותו... ביקשתי שהמשפחה שלו תעזור לו להתמודד. פחדתי ממנו".
בשלב מסוים אף הוזמנה משטרה, אבל לדברי האם, כשראתה שבן זוגה כעס, היא לא יכלה לדבר יותר עם השוטרים. עדים נוספים אישרו שאכן הוזעקה משטרה במקרה זה, אך למנוח אין כל תיק פלילי בנושא אלימות כלפי בת הזוג שלו, והדברים שנאמרו הם על פי גרסתה, כפי שתיארה מקרים נוספים.
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנתניה
זירת הרצח בנתניה
מחוץ לזירה בנתניה, יולי 2022. "בסדר אימא, אני מגיע"
(צילום: נדב אבס)
על יום הדקירה עצמו היא סיפרה בבכי: "הוא היה במרפסת עישן... הוא אמר לי 'תקשיבי לי, החלטתם בשבילי שיש לי כאן חודש, ולא, אני אגור פה עוד שלושה חודשים'... התקשרתי לסשה (בנה אלכסנדר, ג"מ) ואמרתי לו שהוא לא הולך ואני עוזבת. סשה אמר 'בסדר אמא, אני מגיע'. הגיע על קורקינט, נתן לי נשיקה. הוא אמר 'אמא תתארגני, אני אקח אותך לסבתא'. המנוח שמע את זה והתחיל לצעוק על סשה: 'מי אתה בכלל שתתחיל להחליט פה?'. נכנסתי לחדר השינה לקחת בגדים. אני שמעתי איך הוא צורח על סשה".
על אירוע הדקירה עצמו סיפרה: "בן זוגי קופץ ואני רואה אצלו ביד ימין סכין וצועק לי 'אני אהרוג אותך'". לדבריה, אחיה ניסה להחזיק אותו: "סשה קפץ לאחור ונעמד לעזור לי, להגן עליי. הוא ידע שאני מאחוריו. שמעתי צעקה. סשה צועק 'מגבת! טלפון!'. ראיתי את בן הזוג עם סכין, חשבתי שהוא פגע בבן שלי וסשה פצוע ושאני מתה. אבל המנוח התיישב על הספה. היה חי, עיניים פתוחות. הבנתי שקרה לו משהו. אמרתי לו 'אל תמות בבקשה'. היו לו דמעות בעיניים".

"לא הבנתי, אנחנו כאלה חזקים?"

הדוד סרגיי צ'רניאק סיפר בעדותו על הוויכוח שהחל בין בני הזוג: "בפעם השלישית שהיא נכנסה ויצאה בן הזוג כבר קם עליה עם עיניים כאלו, ואומר לה 'אני אהרוג אותך'. באותו רגע אני רואה את הסכין ביד. החיים שלי נעצרו... הגוף שלי כבר הולך להפריע לו... הוא היה כזה אגרסיבי... ראיתי שיד ימין שלו עם הסכין והוא זרק את הסכין. גם אני קיבלתי מכה.
"המנוח היה עצבני, רצה לברוח ממני ולהגיע אליה... אני ואלכסנדר דוחפים את בן הזוג לספה, פתאום המנוח התיישב על ידית הספה ואני רואה שהוא נופל על הספה לאט לאט. לא הבנתי, מה, אנחנו כאלו חזקים? פתאום אלכס התחיל לצעוק 'אימא תביאי מהר סמרטוטים'".
בעדותו טען צ'רניאק שאת הדקירות עצמן הוא לא ראה, רק שלאחר מכן הניח סודק מגבת על גב הקורבן וצעק להזמין אמבולנס: "הייתי בשוק. ראיתי את הדם... אלכס רצה פשוט לעזור לו, הוא היה בהלם. והגיעה משטרה".

"היא אמרה 'הבן שלי יגמור אותו'"

במשפט העידו גם שתי בנות משפחה של המנוח – בתו ואחייניתו – שסיפרו מה ידעו על מערכת היחסים בין בני הזוג. "ארוחות משפחתיות תמיד היו בסדר, הקשר בסדר", אמרה הבת. "לא ראיתי משהו חריג. הם היו 5-4 שנים ביחד, גרו ביחד. הוא תמיד היה אומר שהיא אישה שקטה וטובה".
היא אישרה את האירוע משנת 2020, שבמסגרתו הגיעה לדירה לבקשת בת הזוג של אביה ואף הזמינה משטרה: "בת הזוג אמרה שהיו ויכוחים ודחף אותה. אמרתי אף פעם לא היה מקרה כזה. הגענו, שוחחנו איתה, הזמנתי משטרה. לקחתי על עצמי את הסמכות שיגיעו וינסו לשוחח ולברר מה קרה. הם שוחחו איתו ועם בת הזוג שאמרה שהכול יהיה בסדר ולא רוצה לפתוח תיק. אחרי המקרה היחסים היו בסדר. היא אמרה שהיא אוהבת אותו והוא הכתף שלה. אבל אז התחיל קרע... ויכוחים... היא הייתה מתקשרת לבת דודה שלי ואומרת שלא רוצה את היחסים האלו".
מחוץ לזירת הדקירה בנתניה, יולי 2022
(צילום: נדב אבס, דוברות מד"א, תיעוד מבצעי מד"א)

האחיינית של המנוח העידה גם היא על האירוע מ-2020: "הזמנו משטרה. היא אמרה שהיא מפחדת אבל הוא לא הבין ממה. השוטרים ראו שהיא תוקפת אותו מילולית והפרידו ביניהם. היא לא הייתה מוכנה להתלונן והם הלכו. בעיניי היא לקחה את זה למקום קיצוני, נכנסה לפאניקה. לא התרשמתי שהיא פוחדת ממנו". היא הכחישה שהמנוח הרביץ לבת זוגו באותו מקרה.
על ההמשך היא הוסיפה: "אחרי שהחלה המלחמה באוקראינה היא התקשרה 'תבואו'. הבנתי שזה (קריאות, ג"מ) 'זאב זאב'. בשלב מסוים אמרתי לה 'תיפרדי ותלכי, לא חייבים, לא בכוח. היא אמרה לי 'הבן שלי לא יודע כלום. ברגע שאני אספר לו הוא יגמור אותו. הוא חזק, בריון, וזה יהיה על מצפונכם'".

הדילמה של הפרקליטות

הפרקליטות ניצבה בפני התלבטות: האם להאשים את סודק ברצח בכוונה או בסעיף מקל יותר? מדובר היה בנאשם עם רקע נורמטיבי, בהחלט לא דמות הרוצח הקלאסית. אבל שורת ראיות סיבכו את סודק: הוא דקר את הקורבן שלוש פעמים, כולל בגב, מה שלכאורה לא מתיישב עם מהלך של הגנה עצמית. מעבר לכך, גרסתו הייתה בעייתית. כך למשל, הוא סיפר שבשיחה עם אימו בדרך לביתה הוא שמע את המנוח צורח עליה, אולם בהקלטה נשמע בן הזוג מדבר בשקט. לכך יש להוסיף את הקלטות השיחות לדודו, שבהן השמיע איומים כלפי המנוח.
אבל שמיעת העדים שסיפרו על יחסים טובים בין סודק לבין המנוח, עדות האם על יחסיה עם בן זוגה (כולל אישור של עדה נוספת לחלק מדבריה), חקירות הסנגורים שעוררו ספק סביר והתרשמות השופטים מהעדויות והראיות - היטו את הכף לטובת הסדר טיעון.
זאת אף שבפרקליטות סברו שאין מדובר בהגנה עצמית, ושהיו לסודק אפשרויות רבות להגיב אחרת באירוע, באופן שלא יביא למוות מיותר של אדם שכבר לא החזיק בסכין שהביא. בסופו של דבר, הסדר הטיעון משקף לא הגנה עצמית ולא רצח אלא משהו באמצע: כאמור, הרשעה בסעיף המתה בקלות דעת.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ששי גז ועידן שני
עו"ד ששי גז ועידן שני
הסנגורים עוה"ד ששי גז ועידן שני. "לא קרוב לתיק רצח"
(צילום: דנה קופל)
לפי האישום המתוקן, הדוד צ'רניאק הדף את המנוח והסכין נשמטה מידו, אך הוא המשיך להתקדם לאם ואיים שירצח אותה. סודק לקח את הסכין כדי לסייע לדודו למנוע מבן הזוג להגיע לאם, ותוך כדי ההדיפה דקר אותו למוות שלוש פעמים. סודק, נטען, היה מודע לאפשרות של גרימת מוות ולכן נטל סיכון בלתי סביר מתוך תקווה להצליח להביא לתוצאה שרצה. ראש ההרכב השופטים, נשיאת המחוזי רות לורך, ציינה כי מוסכם שסודק לא רצה במותו של המנוח ולכן עשה הכול למנוע זאת.
חשוב לציין כי לא הייתה הכרעה שיפוטית בנוגע לטענות לאלימות קודמת מצד המנוח במהלך חייו המשותפים עם בת זוגו, אלא הסדר מוסכם בין הצדדים שהובילו להפחתת האישום. גזר הדין כאמור יינתן בהמשך.
הסנגורים, עורכי הדין גז ושני, מסרו בתגובה: "כבר מהיום הראשון חזרנו וטענו שלא מדובר בתיק רצח. גם לא קרוב לכך. לאחר שמיעת העדים ברור היה שמדובר בנאשם שהגן על אימו. אנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט ייתן לכך את הדעת בשלב גזירת עונשו של אדם נורמטיבי לכל הדעות, שרק רצה להגן על אימו ונקלע לאירוע טראגי בעל כורחו".
פרט לדברים שהובאו מתוך פרוטוקול העדות של בני משפחת המנוח במשפט, לא התקבלה תגובתם.