שר הרכבות של הודו, אשוויני ואישנאו, אמר הבוקר (יום א') כי טעות במערכת האיתות האלקטרוני היא שגרמה לתאונת הרכבות שאירעה ביום שישי בערב במדינת המחוז אודישה, ושבה נהרגו יותר מ-300 בני אדם וקרוב ל-1,200 נפצעו. לדברי ואישנאו, הטעות גרמה לאחת הרכבות לעבור ממסילה אחת למסילה אחרת שבה לא הייתה אמורה לנסוע. "מי עשה זאת ומה הייתה הסיבה לכך – כל זה יתברר בחקירה", אמר השר.
התאונה שלשום אירעה בסביבות השעה 19:00 (שעון מקומי) כ-220 קילומטרים דרומית-מערבית לעיר כולכתה: 10 עד 12 קרונות של אחת הרכבות סטו מהמסילה, ושרידים שלהם נפלו על מסילה סמוכה. רכבת שבאה מהכיוון ההפוך פגעה בשרידים הללו, ואז כמה מקרונותיה סטו גם הם. בתאונה הייתה מעורבת גם רכבת שלישית – רכבת משא שחנתה בסמוך.
לפי כלי תקשורת בהודו, מחקירה ראשונית עולה שלרכבת הנוסעים הראשונה שהייתה מעורבת באסון ניתנה הוראה לעבור למסילה המרכזית, אבל אז ההוראה הזו בוטלה, והרכבת עברה למסילה אחרת והתנגשה ברכבת המשא שחנתה עליה. כמה קרונות של רכבת הנוסעים סטו מהמסילה, ואז פגעה בהם רכבת הנוסעים השנייה, וגם קרונותיה סטו. שתי רכבות הנוסעים נסעו במהירות של קרוב ל-130 קמ"ש.
בסוף השבוע דיווחו הרשויות בהודו כי לפחות 288 בני אדם נהרגו באסון, אבל הבוקר דווח כי מספר הנספים הוא כבר יותר מ-300. אמש הודיעו כוחות ההצלה כי אפסו הסיכויים למצוא ניצולים, והכריזו כי מטרתו של מבצע החילוץ כעת היא להוציא מהקרונות המחוצים את הגופות שנותרו בתוכם. אתמול בערב חולצו 15 גופות של נוסעים, ואחרי שהפעילות נמשכה לאורך כל הלילה מסרו הבוקר הרשויות כי המבצע הסתיים.
בזירת האסון ובחדרי מתים מאולתרים שהוקמו הרחק ממנה נמשכים המאמצים לזהות את ההרוגים. בין קרובי המשפחה שהמתינו למידע ליד המסילות הייתה הבוקר באיסקי דהאר ממדינת המחוז מערב בנגל, שמחפשת את בעלה, ניקיל דהאר. "המשטרה התקשרה אלינו וביקשה שנבוא", סיפרה. "מצאו את הכבודה שלו ואת הטלפון הנייד שלו, אבל לא יודעים איפה הוא".
בזירה אחרת, במרכז עסקים שאליו הובאו רבות מהגופות, המתינו הבוקר עשרות קרובי משפחה לזהות את יקיריהם, כשהם בוכים ומחזיקים בתעודות זהות ותמונות של קרוביהם הנעדרים. קנצ'ן צ'ודהורי בת ה-49, שחיפשה שם היום את בעלה, סיפרה כי הוא היה באחת הרכבות עם עוד ארבעה בני אדם מהכפר שבו הם גרים. הארבעה נפצעו, אבל בעלה, לעומת זאת, נמצא מת. אחרי קבלת הבשורה המרה המתינה שם הבוקר כשבידיה תעודות הזהות שלה ושלו, כדי להירשם לקבלת הפיצוי הכספי שהובטח למשפחות ההרוגים – מיליון רופי (12 אלף דולר).
14 אלף רכבות ו-12 מיליון נוסעים ביום
אתמול הגיע ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לזירת האירוע, ואחר כך ביקר בבית חולים. הוא שוחח עם חלק מהפצועים, ושאל את הרופאים על הטיפול שניתן להם. לכתבים אמר מודי כי הוא חש כאב על סבלם של נפגעי התאונה, וכי הממשלה תעשה כל שביכולתה כדי לסייע להם ולהעניש קשות את מי שיימצא אחראי לאסון. תאונת הרכבת הקטלנית באה בשעה שמודי ממקד מאמצים בשדרוג רשת הרכבות של הודו, שהוקמה בעידן שבו המדינה הייתה עדיין קולוניה בריטית.
אף שבשנים האחרונות הצליחה ממשלת הודו לשפר את רמת הבטיחות ברכבות ברחבי המדינה, מאות תאונות ממשיכות לפקוד אותן מדי שנה, והאסון שלשום הוא אסון הרכבת הקטלני ביותר שידעה מאז אוגוסט 1995, אז התנגשו שתי רכבות זו בזו ליד ניו דלהי ו-358 בני אדם נהרגו.
אסונות אחרים בשלושת העשורים האחרונים היו זה שבו נהרגו ב-1999 285 בני אדם בהתנגשות בין רכבות ליד כולכתה; זה שבו נספו 77 איש בשנת 2005 בסטיית רכבת מהמסילה במדינת המחוז אנדרה פרדש; וזה שבו נהרגו ב-2016 146 נוסעים כשרכבת סטתה מהמסילה בין הערים אינדורה ופטנה. אסון הרכבת הקטלני ביותר בהודו אירע ב-1981, אז נפלה רכבת מגשר לנהר בעיצומה של סופת ציקלון, וכ-800 בני אדם נהרגו.
מערכת הרכבות של הודו היא מערכת הרכבות הגדולה ביותר בעולם שנמצאת תחת ניהולו של גוף אחד. יותר מ-14,000 רכבות נוסעות ברחבי המדינה מדי יום, ובכל יום משתמשים בהן יותר מ-12 מיליון בני אדם. לפי חוקרי התאונות בהודו, רוב תאונות הרכבת שם נובעות מטעויות אנוש ומציוד איתות מיושן.