פחות מיממה אחרי החיסול של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס סאלח אל-עארורי, ראש המוסד דדי ברנע שיגר היום (רביעי) מסר לפעילי הארגון שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר. "תדע כל אם ערבייה שאם בנה היה שותף לטבח ב-7 באוקטובר - דמו בראשו", אמר ברנע בהלוויית ראש המוסד לשעבר צבי זמיר. "המוסד היום, כמו לפני 50 שנה, מחויב לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה ב-7 באוקטובר, עם המתכננים ועם שולחיהם. זה ייקח זמן, כפי שלקח אחרי הטבח במינכן. אבל ידנו תשיג אותם בכל מקום בו יהיו".
ראש המוסד מאיים על בכירי חמאס בהלוויה

7 צפייה בגלריה
דדי ברנע סופד הלווייתו של  של צבי זמיר ז"ל ראש המוסד לשעבר
דדי ברנע סופד הלווייתו של  של צבי זמיר ז"ל ראש המוסד לשעבר
ראש המוסד דוד ברנע, היום. "מחויבים לבוא חשבון עם הרוצחים שפשטו על עוטף עזה"
(צילום: יאיר שגיא)
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
ברנע שחזר בהלוויה את הרגעים שבהם סיפר זמיר על המצוד אחר המחבלים מאולימפיאדת מינכן. "שמעתי אותו בקול חנוק אצלנו במדרשה מספר על האופן בו הובילו יהודים בגרמניה, כפותי ידיים שוב כצאן לטבח. והוא, כראש המוסד הישראלי, מביט בספורטאים, ליבו יוצא אליהם, ואיננו יכול לעשות מאומה. לא אשכח את המסר של צביקה אלינו ואליי: הרצח במינכן היה אירוע מכונן עבורו, עבור עם ישראל. המוסד החליט להוריד את הכפפות ולעבור להתקפה".
"בגיבוי ראש הממשלה גולדה מאיר, החל המוסד לפעול באגרסיביות נגד המחבלים. רוצח אחר רוצח חוסלו על ידי לוחמי המוסד. לא היה מקום בו הסתתרו וידו של המוסד לא הגיעה. נערכו גם מבצעים משותפים עם צה"ל, הידוע בהם הוא מבצע אביב נעורים בביירות. המוסד בהנהגתו של זמיר ניהל מלחמה חשאית בעוצמה ונחישות בסמטאות ארצות ערב ורחובות אירופה", הוסיף ברנע. "גם היום אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה. במשימה זו, כמו ברבות אחרות, תלווה אותנו מנהיגותו ורוחו של צביקה".

"צביקה ביטא חרדה לעתיד המדינה"

בהלווייתו של זמיר ספדו גם פרדי עיני, שהיה ראש לשכתו ואלוף במילואים עמוס חורב. "צביקה ביטא חרדה לעתיד המדינה נוכח האירועים מבפנים ומצב העניינים הקשה מול הפלסטינים. הוא האמין שההיפרדות מהפלסטינים היא הכרח חיוני, אולם כדרכו נשאר מלא אופטימיות כי יימצא פתרון שישמור על צביונה האיכותי של ישראל", אמר עיני. "הייתי לצידו ברגעים גדולים וגם קשים. בלכתו אבד לי חבר קרוב ולישראל אבד אחד מאחרוניי הנפילים שנטלו חלק מרכזי בהקמת המדינה ובשגשוגה".
7 צפייה בגלריה
דדי ברנע ראש המוסד בהלוויתו של צבי זמיר
דדי ברנע ראש המוסד בהלוויתו של צבי זמיר
ראש המוסד ברנע. "מנהיגותו ורוחו של צביקה תלווה אותנו"
(צילום: שאול רחבי)
אלוף במילואים חורב אמר: "הוא היה איש ויכוח, שעמד על שלו, איש שידע גם לוותר ולסגת. כך היה צביקה שאותו הכרתי. אני לא רוצה לדבר על צביקה בתפקידים שעשה אותם. אני רוצה לדבר על צביקה האדם שהביט לך ישר בעיניים, צביקה ישר. הוא לא ידע לספר סיפורים, הוא לא ידע לשקר, לא ידע לנפח. הוא היה בן אדם. עברתי איתו את כל חיי. אהבתי אותו. חבל. אבל זהו. אלה החיים. כולנו מבוגרים. צבי זמיר, צביקלה, אני לא אשכח אותך".

סידורי ביטחון חדשים, והתגובה המתוכננת של חיזבאללה

ישראל, נזכיר, עדיין לא לקחה אחריות על חיסול בכיר חמאס ברובע הדאחייה בביירות. עם זאת, בדיווחים הלבנוניים - וגם בעולם - היא נרשמת שלא במפתיע כאחראית הבלעדית.
לפי דיווח בעיתון "נדאא אל-ווטן" הלבנוני, אל-עארורי חוסל כשיצא אתמול ממשרדים של חמאס בביירות. הוא נפגע ישירות מטיל ששוגר לעברו, וטיל נוסף אחד לפחות פגע במשרדים עצמם. גם בתמונות מהזירה ניתן לראות רכב חרוך לצד בניין שניזוק קשות. יחד איתו חוסלו שישה אנשי חמאס נוספים - בהם שני בכירים נוספים ומוכרים פחות לציבור הישראלי, סמיר פנדי ועזאם אל-אקרע.
לפי העיתון, להתנקשות באל-עארורי יש משמעות רגישה נוספת, שכן היא התרחשה ברובע הדאחייה - הלב של חיזבאללה בביירות. נסראללה צפוי לנאום בנושא היום.
7 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
(צילום: AP/Hussein Malla)
7 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
7 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
7 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
בינתיים, רשת "אל-ערבייה" הסעודית דיווחה היום מפי מקורות בחמאס כי הוחלט על סידורי ביטחון חדשים לאנשי התנועה בלבנון. בדיווח לא נאמר כיצד ייראו סידורי האבטחה החדשים, או מה הם כוללים.
בעיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד נטען בצהריים מפי גורם בחיזבאללה כי ארגון הטרור הלבנוני מתכנן "להגיב מלבנון על החיסול", אך "התגובה תהיה מתוך מחשבה - מכיוון שחיזבאללה לא רוצה לתת לישראל את מה שהיא רוצה וישראל רוצה לגרור את חיזבאללה למלחמה באמצעות הסלמה של הפעולות בגבול והפרת כללי העימות", לשון הדיווח. הגורם ציין כי "ההחלטה לצאת למלחמה היא לא קלה, יש שיקולים שיש להם קשר למדינה, למלחמה הגדולה באזור ולשיקולים אחרים וחישובים שצריך לעשות. זה לא פיקניק".
הגורם התייחס גם ליכולתה של ישראל להגיע לעומק הדאחייה: "כדי לזהות כטב"ם יש צורך במכשור מתקדם, מכ"מים, אמצעי הגנה אווירית שיהיו מוכנים. ללבנון אין את אלה". הוא טען כי בוודאות יש מרגלים ישראלים בלבנון, וגם משתפי פעולה.
7 צפייה בגלריה
שער עיתון אל-אחבאר הלבנוני לבנון בהזדהות עם חיזבאללה
שער עיתון אל-אחבאר הלבנוני לבנון בהזדהות עם חיזבאללה
דיוקנו של אל-עארורי בשער "אל-אחבאר"
דבריו של ראש המוסד בהלוויה באים אחרי שראש השב"כ רונן בר הבטיח לפעול נגד אנשי חמאס בכל רחבי העולם. "אנחנו את הלקחים שלנו מהאירועים כבר מפיקים", הבטיח בר, שנשמע בהקלטות שנחשפו בחודש שעבר ובהן התייחס לראשונה בקולו למתקפת הפתע של חמאס על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. "הקבינט הציב לנו מטרה, במילים של הרחוב זה לחסל את החמאס. ואנחנו נחושים לעשות את זה. זה המינכן שלנו".
בר הוסיף כי אנשי שב"כ יעשו זאת "בכל מקום - בעזה, באיו"ש, בלבנון, בטורקיה, בקטאר. ייקח כמה שנים אבל אנחנו נהיה שם כדי לעשות את זה. האחריות הביטחונית היא שלנו. החובה שלנו היא לספק גם ביטחון וגם תחושת ביטחון. לצערי ב-7 באוקטובר לא הצלחנו לעשות את זה, אני חושב שאנחנו במגמת עלייה".
ביחס לפעולות שכבר מתבצעות אמר: "אנחנו לא מחכים. אנחנו את הלקחים שלנו מהאירועים כבר מפיקים, כבר מעבירים אותם לגזרות אחרות, לא רק לרצועת עזה כמובן. היקף האיומים שיש על מדינת ישראל הוא חסר תקדים בשנה האחרונה, עוד לפני האירועים האלה. גם במקרה הזה העיקר סמוי מן העין. יש הרבה מאוד דברים שבוחשים מתחת לפני הקרקע".
עינב חלבי וליאור בן ארי השתתפו בהכנת הכתבה