1 צפייה בגלריה
כלי הנשק המאולתר
כלי הנשק המאולתר
האקדח המאולתר, שהוכן מאקדח סיכות
(צילום: דוברות המשטרה )
בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (חמישי) את יהונתן מזר הרשקוביץ וירין סוכר, תושבי בת ים, בתקיפה חמורה ממניע גזעני של שני אזרחים ערבים-ישראלים בנובמבר 2021, בגינה ציבורית בעיר בשעת לילה מאוחרת. השניים נידונו ל-4.5 ו-5.5 שנות מאסר בהתאמה, זאת לצד פיצוי לקורבנות, שאחד מהם חולה ALS שמרותק לכיסא גלגלים.
כתב האישום המתוקן, שהגיש עו"ד מיטב דגן, מתאר את האירוע החמור: ב-14 בנובמבר, מזר הרשקוביץ וסוכר, יחד עם נאשם נוסף - יניב שבתאי, הגיעו לגינה ציבורית בבת ים, כאשר ברשותם אקדח מאולתר שהוכן מאקדח סיכות שאליו חובר קנה עם כדור חי. הם חלפו על פני שני הקורבנות, שישבו עם שתי צעירות יהודיות. הם פנו אל הקורבנות בשאלות וזיהו את מבטאו הערבי של אחד מהם, והמשיכו ללכת לרחוב הסמוך. אז עטו שבתאי ומזר מסיכות על פניהם, במטרה להקשות על זיהויים, ונערכו לתקוף את הערבי.
לפי האישום המתוקן, השלושה חזרו אל מקום ישיבתם של הקורבנות ותקפו אותם. מזר הרשקוביץ בעט בחוזקה בראשו של אחד הערבים ומיד לאחר מכן הכה אותו באגרופים. הוא נפל לארץ. יתר הנאשמים החלו לבעוט ולהכות אותו באגרופיהם בעודו שרוע על הארץ, תוך צעקות: "תהרגו אותו, הוא ערבי", "ערבי הומו".
במקביל לכך, ספג הקרבן השני, בעודו מרותק לכיסא הגלגלים, מכה מאחד הנאשמים. בשלב זה, שלפו הנאשמים את האקדח המאולתר, בכוונה לירות בקרבן השרוע. סוכר כיוון את האקדח לעבר פלג גופו העליון מטווח קצר ויניב שבתאי, שלא ידע על קיומו של האקדח, ראה זאת והסיט את ידו של סוכר במהלך הירי, כדי למנוע תוצאה קטלנית.
רק בשל כך, מהירייה שירה סוכר מהאקדח המאולתר נפלט קליע שפגע בצעירה שהייתה לידם ובמזל רק חדר לרגלה - ולא גרוע מכך. השניים שהורשעו כעת, יחד עם שבתאי שכבר הורשע וממתין לגזר דינו, המשיכו להכות יחדיו את הצעיר הערבי בעודו שרוע על הארץ, גם באמצעות האקדח המאולתר, עד שעזבו את הגינה. נגרמו לו חבלות מרובות בראשו, פניו וגופו והוא נזקק לאשפוז בבית החולים. כמו כן, כתוצאה מהירי חדר קליע לשוק רגל ימין של הנפגעת גרם לה לפצע והיא נזקקה לטיפול בבית החולים.
הרשקוביץ וסוכר הורשעו בעבירות של החזקת נשק שלא כדין, חבלה בכוונה מחמירה, חבלה חמורה ממניע גזעני ובאישום נוסף של החזקת נשק בלא רשות כדין. הנאשמים נעצרו כחודש וחצי לאחר המעשה, לאחר חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל.
עם קבלת גזר הדין אמרו עו"ד דגן וע"ד אסף שביט מפרקליטות מחוז ת"א, שניהלו את התיק, כי "הנאשמים תקפו בצורה אכזרית את הקורבנות, אשר כל חטאם היה מוצאם הערבי של שניים מהם ורצונם לבלות בבילוי משותף בגינה ציבורית. מעשי הנאשמים כללו ירי לעבר חפים מפשע בטבורה של עיר, לצד אלימות פיזית ומילולית המונעת משנאה ומגזענות. השב"כ והמשטרה עמלו על איתור הנאשמים ועל איסוף ראיות במסגרת חקירה סמויה וחקירה גלויה, ויש לברך על כך שהיום הנאשמים נותנים את הדין על מעשיהם המכוערים".
עו"ד אבישג כהן שייצגה את סוכר מטעם הסנגוריה הציבורית: "אחרי מאמצים מרובים בהליך גישור משמעותי בפני נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, הגענו להסכמה עם התביעה ומעשה הטרור נמחק מכתב האישום".