ההקלטה המצמררת שפורסמה אמש (יום ראשון), שבה נשמע אלון שמריז זועק לעזרה בזמן חילופי אש בין כוח צה"ל למחבלים שהחזיקו בו ובחטופים יותם חיים וסאמר טלאלקה, מטלטלת את בני משפחתו. אביו, אבי שמריז, אמר בריאיון ל-ynet, כי ההקלטה "הראתה את גבורתו של אלון", ובמקביל המשיך לדרוש להכיר בבנו כחלל צה"ל: "הבן שלנו גיבור, הצבא צריך להכיר בו ככזה ולתת לו צל"ש על הפעולות שלו".
אבי שמריז: "הילדים זעקו לעזרה, הצבא היה צריך לבוא ולחבק אותם"

2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
מימין לשמאל: יותם חיים אלון שמריז וסאמר טלאלקה
"המשפחה עדיין מתקשה להאזין, אני כנראה קצת יותר קשוח אז יכול", הודה האב. "זה מצמרר בכל מצב, לא משנה מה. הילדים זעקו לעזרה, הצבא היה צריך לבוא ולחבק אותם והוא עשה הפוך", אמר שמריז. הכשל, לדבריו, נבע ממודיעין לקוי. "הודיעו לצבא שבאזור הזה, שבו אלון שהה עם השניים, לא אמורים להיות חטופים והצבא התנהג בהתאם. היו צריכים להשכיל ולדעת שיש חטופים ולנהוג בהתאם לגבי כל אחד שמתקרב, שהוא יכול להיות חטוף".
שמריז הסביר כי פעולותיו של אלון, שהצליח למלט את עצמו ואת השניים שהיו עמו ממחשכי המנהרות, יחד עם זימונו לשירות מילואים פעיל ב-7 באוקטובר, היו אמורים להביא להכרתו כחלל צה"ל - אך המדינה עדיין מסרבת להכיר בו ככזה. "מרגע שהוא חוייל, בין אם התייצב או לא, הוא חייל צה"ל. כל פעולה שהוא עשה במהלך חמשה הימים שבהם היה חופשי משוביו והוליך את החטופים יחד איתו לחוף מבטחים, הייתה פעולה של חייל מיומן, שידע מה הוא עושה".
הוא הוסיף: "אינני מבין את ההתעקשות של ראש אכ"א. זה אדם שהשאיר את ליבו ומוחו בשער הקריה ונכנס פנימה. הוא ממשיך להתעקש על זה שאלון לא חוייל, למרות שיש תצהיר מסודר של המ"פ של אלון שמראה שכן. אנחנו שמים את מבטחנו בבג"ץ, שישים לפניו את תקדימי העבר". הוא סיפר כי שוחח עם הרמטכ"ל וגורמים נוספים בצבא, שהבטיחו לו שתקום בהמשך ועדה שתבחן מקרים חריגים.
2 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטי הזעקה לעזרה שהכינו החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
שמריז הדגיש בנוסף כי הבקשה להכרה בבנו כחלל צה"ל לא נובעת מפיצויים כספיים או תנאים שונים שהמשפחה אמורה לקבל, אלא כדבר ערכי. "אנחנו לא אמורים לקבל שקל אחד נוסף מעבר למה שנפגעי פעולות איבה מקבלים. יש כאן משהו ערכי. הבן שלנו הוא גיבור, הצבא צריך להכיר בו ככזה, וצריך לתת לו צל"ש על הפעולות שלו".
הוא סיפר כי קברו של בנו עדיין חשוף בשל ההמתנה לקבורה צבאית, שאמורה להתקיים אם יוכר כחלל צה"ל. "אני חושב שזה תפקיד הצבא, וטוב ייעשה צה"ל אם יקח את זה על עצמו. הצבא הרג את אלון, הצבא צריך לדאוג לקבורה המכובדת שלו, ולשים לו מצבה ראויה".
מדובר צה"ל נמסר: "מלחמת חרבות ברזל הציבה בפני מדינת ישראל סוגיות מורכבות וכואבות, ביניהן בנושא שכול, זיכרון וגבורה. הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, דן בפניות שהגיעו לצה"ל בנושא וקבע כי תקום ועדה שתבחן את אופן ההכרה וההוקרה באזרחים וחטופים שהשתתפו בלחימה או בסיטואציות ייחודיות. הוועדה תכונס כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, יחד עם נציגי משרד הביטחון. העתירה התקבלה ותיענה כמקובל".