שרים בממשלה ביקרו אחר הצהריים (שלישי) את ראש המל"ל צחי הנגבי, שאמר כי "אי אפשר להעלים את חמאס בהיותו רעיון" - ודרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו הבהרות לדבריו.
דברי הנגבי - וההפרעות בקהל
(צילום: גו לייב, כנס הרצליה)

"החמאס חייב להיעלם כרעיון, בדיוק כמו דאעש והנאציזם, העבדות והפשיזם. אין מנדט לראש המל"ל לאמירה שכזו", קבע שר הפנים משה ארבל בדברים שכתב בקבוצת הממשלה בוואטסאפ. אליו הצטרפו השרים יצחק וסרלאוף, אורית סטרוק ועמיחי אליהו. "יש צורך בהבהרה פומבית", כתבה סטרוק.
וסרלאוף עקץ: "מסתבר ש'קדימה' וההתנתקות זה רעיון. אי אפשר להעלים אותו גם כשאתה חוזר לליכוד". אל השלושה הצטרף כאמור גם השר עמיחי אליהו, שכתב: "רעיון אפשר לנצח, בעזרת רעיון טוב ממנו. אני מסכים עם סיום דבריו של הנגבי בצורך ברעיון ודורש לקדם רעיונות טובים ומוסריים מהרעיונות של חמאס, ולא רעיונות הזויים דוגמת שיח על מדינה פלסטינית". אליהו קרא בין השאר להתיישבות מחודשת בעזה.
הביקורת מגיעה לאחר שהנגבי השתתף הבוקר בפאנל בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן, שם ספג צעקות מהקהל לפני תחילת הריאיון, שהתעכב בשל כך. המוחים צעקו: "איך אתה כאן כשיש בעזה 120 איש? הקול שלהם לא נשמע, המשפחות שלהם מרוסקות". בהמשך אמר הנגבי: "את החמאס אי אפשר להעלים בהיותו רעיון, ולכן צריך רעיון חלופי לא רק פגיעה ביכולות הצבאיות שלו".
3 צפייה בגלריה
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
הביקורת של השר משה ארבל בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה
3 צפייה בגלריה
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
העקיצה של וסרלאוף והדרישה של סטרוק
בהמשך העביר הנגבי הבהרה באמצעות מזכיר הממשלה, ומסר כי "הבנתי מדיווח תקשורתי כי שרים תהו מה בדיוק נאמר על ידי בכנס הרצליה. אני מניח שהכותרות מן האירוע, כנהוג אצלנו, היו שטחיות במקרה הטוב ושגויות במקרה הפחות טוב. הקבינט והממשלה הגדירו את מטרות המלחמה: השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת החטופים ויצירת מציאות שמבטיחה שמעזה לא נשקף איום לישראל לאורך זמן.
"לגבי הטענה, שאני מסכים לה, כי את 'רעיון הג'יהאד' של החמאס אי אפשר להעלים בהיותו רעיון, הסברתי שאכן מעבר להשמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס יש להציב רעיון חלופי, ולכן עמדת ישראל היא שביום שאחרי חמאס יש לוודא שאת מקומו בתחום האזרחי תמלא 'הנהגה מקומית, שמוכנה לחיות לצדה של ישראל, ולא להקדיש את כל חייה לנסות לקטול ישראלים'".
לאחר הבהרתו של הנגבי, השר ארבל, שחולל את הסערה, התרצה. הוא מסר: "והאמת והשלום אהבו".
נזכיר כי דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, ספג ביקורת מלשכת נתניהו לאחר שאמר בשבוע שעבר כי "חמאס זה רעיון", ו"מי שחושב שאפשר להעלים אותו - טועה". כעת, ראש המל"ל ומקורבו של נתניהו, מודה בכך בעצמו. "הרעיון שעליו אנחנו משוחחים עם האמריקנים הוא שתהיה הובלה מצבר של מדינות ערביות מתונות עם ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי", אמר הנגבי. לדבריו, "ישראל צריכה להיות זו שמאפשרת את התנאים לטיהור השטח, אבל מי שיוביל את זה היא הנהגה פלסטינית מקומית בגיבוי מדינות ערב".
3 צפייה בגלריה
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
ביקורת על צחי הנגבי בקבוצת הוואטסאפ של הממשלה ה-37
דבריו של השר אליהו בקבוצת הוואטסאפ
באותו ריאיון של דבר צה"ל הגרי לחדשות רשת בשבוע שעבר, הוא אמר כי כי אף שצה"ל קרוב להכרעה צבאית של חמאס, אי אפשר להשמיד את ארגון הטרור. "חמאס זה רעיון", הסביר, "מי שחושב שאפשר להעלים אותו - הוא טועה. זה האחים המוסלמים".
במסר לדרג המדיני, ציין הגרי כי "מה שאפשר לעשות זה להצמיח משהו אחר. משהו שיחליף אותו (את חמאס). משהו שיגרום לאוכלוסייה לדעת שמישהו אחר מחלק את האוכל, אחראי על השירותים הציבוריים. מי זה המישהו הזה? מה זה הדבר הזה? זה הדרג המדיני יחליט. אבל בשביל להגיע למצב שרוצים באמת להחליש את חמאס, זאת הדרך".
כשנשאל אם הרשות הפלסטינית יכולה להוות חלופה לחמאס ולהיכנס לרצועת עזה, השיב כי "אני לא מתייחס לחלופות, זה הדרג המדיני צריך להחליט - וצה"ל יישם. אבל העניין שאפשר להשמיד את חמאס, להעלים את חמאס, זה פשוט לזרות חול בעיני הציבור. אם לא נביא משהו אחר לעזה, אז בסופו של יום נקבל את חמאס".
לשכתו של ראש הממשלה נתניהו מסרה בתגובה לדבריו של הגרי כי "הקבינט המדיני-ביטחוני הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך".