קריקטורה פוליטית בעיתון בצרפתית המתארת ​​את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו כערפד עוררה האשמות קשות באנטישמיות וגררה גינויים חריפים.
הקריקטורה הופיעה במהדורת יום רביעי של La Presse, עיתון צרפתי שיוצא לאור במונטריאול ונחשב משפיע מאוד. הוא מראה את נתניהו עם טפרים ארוכים, אוזניים מחודדות ולובש מעיל - דימויים שמזכירים את הרוזן אורלוק, ערפד מהסרט האילם מ-1922, Nosferatu.
1 צפייה בגלריה
הקריקטורה של נתניהו
הקריקטורה של נתניהו
הקריקטורה של נתניהו
(צילום: מתוך רשת X )
בקריקטורה עומד נתניהו על ספינה מעל כתובת שעליה כתוב "נוספניהו בדרך לרפיח". פוליטיקאים, כולל ראש הממשלה ג'סטין טרודו ומנהיגים יהודים מתחו ביקורת על הקריקטורה, וכינו אותה אנטישמית ומזכירה תעמולה נאצית נגד יהודים.
סרז' צ'פלו, הקריקטוריסט שצייר אותו, דחה את הביקורת בראיון ל-CBC ואמר שהוא לא מאמין שהיא אנטישמית. למרות זאת, בשעות הבוקר המאוחרות, הקריקטורה כבר לא הופיעה באתר לה פרס והעיתון פרסם התנצלות.
ג'רמי לוי, ראש עיריית המפסטד, עיירה במונטריאול עם אוכלוסייה יהודית גדולה, כינה את הקריקטורה "פוגעת ביותר".
"כל מי שהוא יהודי מבין את המשמעות של זה", אמר לוי על הקריקטורה. "הבעיה היא שאתה חוזר לפני 100 שנים אחורה, זה התחיל להיעשות במזרח אירופה ובגרמניה ופולין. היום יש רק רמה של בורות שבה אנשים לא יודעים".
צ'פלו, שצייר קריקטורות פוליטיות עבור לה פרס מאז 1996, אמר שאנשים חושבים יותר מדי על המשמעות של הקריקטורה.
"זו קריקטורה המבוססת על דמות ישנה נוספרטו, ערפד זקן שהולך ופולש למדינה אחרת", אמר צ'פלו. "זה הכל, זה לא יותר גרוע מזה. אם תחפש קריקטורות של נתניהו, תראה הרבה יותר גרוע. "זה לא אנטישמי, זה בכלל לא זה".
מוקדם אחר הצהריים של יום רביעי, La Presse פרסמה התנצלות באתר האינטרנט שלה.

"זה כוון לממשלת ישראל, לא לעם היהודי"

סטפני גרמונד, העורכת הראשית של העיתון, אמרה כי הקריקטורה נועדה להוות ביקורת על מדיניות נתניהו. "זה כוון לממשלת ישראל, לא לעם היהודי". "אף פעם לא הייתה כוונתנו לקדם אנטישמיות או סטריאוטיפים מזיקים. להיפך, לה פרס כבר גינתה בקול את העלייה המצערת באנטישמיות מאז תחילת המלחמה, בקוויבק ובמקומות אחרים בעולם". גרמונד אמר שהקריקטורה הוסרה מכל הפלטפורמות של לה פרס.
ראש הממשלה ג'סטין טרודו אמר ש"לה פרס"צדקה בהתנצלות, אך מעולם לא היה צריך לפרסם את הקריקטורה מלכתחילה."זה בלתי מתקבל על הדעת להחזיר טירופים אנטישמיים ורמיזות כאלה", אמר. "זה לא הולם ובדיוק הדבר הלא נכון לעשות בזמנים האלה."
שרת המורשת הפדרלית, פסקל סנט-אונג, אמרה שהתגובה לקריקטורה של לה פרס היא סמל לאופן שבו המצב במזרח התיכון גורם למתיחות בקנדה. קנדה מצטרפת לבעלות ברית ומזהירה את ישראל כי המתקפה הקרקעית ברפיח תהיה "קטסטרופלית" "כשרת מורשת, אני הולכת להיות זהירה מאוד בעצמאות העיתונות", אמרה. "קהילות מרגישות את הקונפליקט הזה בצורה מאוד עמוקה, שזה נורמלי שיש ביקורות על קריקטורה כזו".
אבל יערה סאקס, השרה לבריאות הנפש וההתמכרויות, תקפה את הקריקטורה. "השיח הפוליטי חשוב במדינה הזו, וכך גם הביקורת הפוליטית", אמרה. "לראות את זה, לראות טירופים אנטישמיים בשימוש בפרסום לאומי כזה, זה פשוט מביש."
שגרירות ישראל בקנדה הגיבה לקריקטורה בציוץ: "תתביישו לה פרס על פרסום הקריקטורה השפלה הזו. האנטישמיות בקנדה שוברת שיאים".