פרסום ראשון: ועדת סל המחירים של מעונות היום, שהתכנסה במאי האחרון, המליצה להעלות את תעריף מעונות הסמל – מעונות היום המוכרים שמופעלים על ידי גופים שקיבלו "סמל מעון" מהמדינה. כך נודע ל-ynet. הוועדה המליצה לייקר ב-120 עד 170 שקל בחודש את תעריפי מעונות היום לתינוקות עד גיל שנה במקרה שלא יוגדל תקן מספר המטפלות במעון. אם כן יוגדל התקן – צפויה עלייה של 500 עד 600 שקל בחודש, לצד התייקרות של כ-150 שקל בחודש במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
(צילום: shutterstock)
לפי ההערכות, בעקבות משבר כוח האדם בתחום ועקב הקושי בגיוס מטפלות חדשות, הגדלת התקינה במעונות הסמל, שעמם נמנים המעונות של ויצ"ו, נעמ"ת, אמונה ועוד, צפויה להידחות לשנה הבאה. במקרה שתוגדל התקינה עוד השנה, צפויה התייקרות של כ-150 שקל בחודש גם במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.
ועדת המחירים לעדכון מחירי מעונות הסמל התכנסה לראשונה במאי האחרון, אחרי שלא התכנסה כדי לדון בעדכון המחירים מאז 2012. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה כי לא תאשר את המלצת הוועדה במקרה שלא תהיה התחייבות של משרד האוצר לסבסדה.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
שרת החינוך שאשא ביטון. מתנגדת לייקור המחירים
(צילום: יואב דודקביץ' )
יש לציין כי סבסוד עליית המחירים שאותה דורשת שאשא ביטון צפוי להיתקל בקשיים, שכן מדובר בממשלת מעבר שנמצאת בתקופת בחירות. לצד זאת, כלל לא בטוח שמעונות היום יסכימו לפעול לאורך זמן ללא התאמת התעריפים.
מפורום מעונות היום המפוקחים נמסר כי "מסקנות ועדת סל המחירים הן לעג לרש שיובילו לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך. המלצות הוועדה, נקבעו באופן חד-צדדי ובהתעלמות מהמציאות במעונות היום. ההמלצות כוללות תוספת עגומה של עשרות שקלים לכל מחנכת-מטפלת מאחר ורוב תוספת התקציב כוללת בתוכה את הגדלת התקינה ואת הנחיות הרגולציה החדשות. אנו מתנגדים להפלת הנטל הכלכלי על ההורים. משרד האוצר חייב לסבסד את העלויות הנדרשות. אנו דורשים משר האוצר אביגדור ליברמן להתערב באופן מיידי במשבר ולמנוע את קריסת הענף לפני תחילת שנת הלימודים".
מויצו נמסר: "העלייה הצפויה היא לעג לרש ולא תאפשר לפתור את המשבר הלאומי שמדינת ישראל שרויה בו בענף הגיל הרך. הגיל הרך הינו חלק מערכת החינוך ואנו סבורים כי על מדינת ישראל לקחת עליו אחריות מלאה ולהשוות את שכר המטפלות לפחות לשכר הסייעות בגנים. אם לא כך, המשבר רק יעמיק. ללא שיפוי מתאים לא נוכל לשפר את התקינה במעונות היום. על המדינה להקצות משאבים ייחודיים ולא להטיל העומס הכלכלי על ההורים".
הגדלת תעריפי המעונות מצטרפת לשורת עליות מחירים במשק בחודשים האחרונים: החשמל צפוי להתייקר ב-1 באוגוסט בשיעור של 9.6%, מחירו של הלחם המפוקח כבר עודכן אף שהצעד טרם גולגל אל הצרכנים, וגם מחיר הדלק גבוה משמונה שקלים, לפחות עד 1 באוגוסט, אז תחול הפחתה של שקל שלם על המס על הדלק בארץ. מסתמן שגם ירידת מחירי הנפט בעולם, אם לא תיעצר, תביא להפחתה משמעותית נוספת במחיר הדלק ותמתן את האינפלציה בישראל בחודש אוגוסט.
אתמול הודיעה גם חברת שסטוביץ, מהיבואניות הגדולות בישראל, שתעלה מחירים בעד 15% על חלק ממותגיה. גם דיפלומט, יבואנית גדולה נוספת, הודיעה לאחרונה על העלאת מחירים של רבים ממוצריה. חברת קימברלי קלארק ישראל הודיעה שלשום מצידה על התייקרות שנייה השנה. החברה תעלה מחירים בשיעור של בין 5.5% ל-9.6% על מרבית מוצריה.
גם החלב המפוקח אמור לעלות ב-4.9%, אולם ההחלטה טרם התקבלה סופית מאחר שהמחלבות מבקשות העלאה גדולה יותר. הביצים המפוקחות אמורות גם הן להתייקר ב-6.5%, וגם אגרות הטסטים במשרד הרישוי אמורות להתייקר בעד 17%, אולם שר האוצר ליברמן ושרת התחבורה מיכאלי מסרבים לאשר זאת.