3 צפייה בגלריה
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
רופאים וחברי צוותים רפואיים מצטלמים עם מנותחים מורדמים
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הזהיר אתמול (שישי) את בתי החולים ברחבי הארץ מפני "פגיעה גסה בכבודם של מטופלים", בצל שערוריית הצילום בחדרי הניתוח על ידי חברי צוותים רפואיים. בפנייה מיוחדת מטעמו, כתב בר סימן טוב כי הפצה ברשתות החברתיות של תמונות של מנותחים, בעודם מורדמים, היא "עבירה פלילית, ובמקרים מסוימים גם עבירת מין".
בפנייתו, כתב בר סימן טוב אחרי הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "בשבוע האחרון נחשפנו לתופעה מדאיגה ולא ראויה של רופאות ורופאים המצטלמים עם מטופלות ומטופלים בחדרי ניתוח ומפיצים התמונות ברשתות החברתיות. על פי חוק זכויות החולה, כל המטפלים והעובדים במוסד רפואי מחויבים לשמור על כבודו ועל פרטיותו של המטופל בכל שלבי הטיפול הרפואי".
עוד ציין בר סימן טוב במכתבו את חוזר המנכ"ל, שעל פיו "אין לפרסם או להפיץ מידע אישי בתקשורת לרבות במדיה החברתית בדרך העשויה להביא לזיהוי האדם, גם אם מדובר במידע לא מזוהה - אך על אדם שזהותו ידועה לציבור. אין לצלם תמונות וסרטונים של מטופלים, לקוחות ועובדים ללא הסכמתם או ללא הרשאה חוקית, ואין לפרסם צילומים העלולים לזהותם במדיה חברתית או בתקשורת, או להפיץ צילומים שהתקבלו, ללא אישור המצולם לפרסום".
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
משה בר סימן טוב. "תופעה מדאיגה"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
רופאים וחברי צוות מצטלמים עם מנותחים מורדמים
מנתחים מצטלמים עם החולים המורדמים ומשוויצים בטינדר
באשר לחוזר מנכ"ל אחר, בר סימן טוב אמר כי "צילום מטופלים שלא לצרכים רפואיים, ובמיוחד במצב שבו הם נתונים תחת השפעה של הרדמה ובלי יכולת להגיב לפגיעה, יש בו משום פגיעה גסה בכבודם ופרטיותם של מטופלים. שימוש בתמונות והפצתן באופן שתואר מהווה עבירה משמעתית ופלילית, ובמקרים מסוימים אף עבירת מין. מחובתנו להבטיח לכל מטופל סביבת טיפול מכבדת ובטוחה, ולהיות ראויים לאמון שהוא נותן בנו במוסרו את חייו ובריאותו לידינו. נבקשכם להפיץ מכתב זה בקרב כל העובדים במוסדכם ולפעול ליישום מיידי של הקוד האתי. יש להגיב בחומרה לכל מקרה כזה שמובא לידיעתכם כי אירע במוסד ולנקוט בכל האמצעים האפשריים כלפי העובדים המעורבים במעשה".
התופעה המטרידה נחשפה בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, שבמהלכו טענה מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, כי נחשפה במספר הזדמנויות לתופעה. "לפני שבועיים פנינו למשרד הבריאות והתרענו בפניהם על הבעיה. סיפרנו שמדובר בתופעה נרחבת שבה אנשי צוות רפואי מצלמים את עצמם עם מטופלים בזמן שהן נמצאות בעיצומו של הליך רפואי ובהרדמה מלאה", אמרה שרר בתגובה למכתבו של בר סימן טוב. "זה לא דבר שמתקבל על הדעת. כעת נודע לנו שבעקבות פנייתנו והדיון שערכה ח"כ פנינה תמנו שטה, משרד הבריאות הוציא אגרת דחופה למערכת הבריאות. נוסיף לעקוב כדי לוודא שנשמרים כבודם ופרטיותם של המטופלים בכל זמן והכל מקום".
הדיון בתקריות בוועדה לקידום מעמד האישה
(צילום: ערוץ כנסת)

 צילום: עופר קידר
מיטל בנשק, סמנ"כלית "קרן בריאה", מסרה: "אני מודה למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על תגובה מהירה, מקצועית וחד משמעית המבהירה את הכללים ודורשת אכיפה. עם זאת, חובה להבין שהסיפור לא מסתיים בענייני צילום תמונות, ושעדיין יש צורך בהסדרה של סוגיות נוספות הקשורות לפרטיות מטופלות ומטופלים בענין הדיגיטלי, כגון הגיבויים האוטומטיים בענן, קבוצות הוואטסאפ, שיחות וידאו שאינן מתועדות, שימוש בפנסי הניידים החכמים ועוד סיטואציות מורכבות שמחייבות התייחסות והסדרה.
"פנינו גם לגלעד סממה, יו"ר הרשות להגנת הפרטיות, ואני מקוה שגם הוא יכנס לעובי הקורה, יוודא שכל הליך מגובה בהסכמה מדעת של מטופלות ומטופלים ולא ישאיר פרצות שיאפשרו פגיעה מכוונת או מקרית במהלך טיפול רפואי. חשוב להדגיש שתחושות של חשש וחוסר אמון מייצרים המנעות והתרחקות של הציבור ממרחבי רפואה ובכך עלולה להיגרם פגיעה ממש בבריאות הציבור. אנחנו נמשיך לעקוב ולוודא שהמהלך הזה יתקדם כדי שכולנו נרגיש בטוחים במהלך קבלת טיפול רפואי".