היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן נפגש היום (שלישי) עם משפחות חטופים, והדגיש בפניהן כי חמאס טרם השיב להצעה לעסקה, אך גם אם ישיב בחיוב, "ארה"ב כבר תדע איך להסתדר עם נתניהו". זו הפגישה התשיעית של סאליבן עם המשפחות מאז 7 באוקטובר.
נאום ביידן - וההצעה הישראלית לעסקה שחשף
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
בפעם התשיעית: סאליבן נפגש עם משפחות חטופים
(צילום: AFP)
מהסקירה שהציג למשפחות עולה כי מופעלים לחצים לעסקה בכמה מישורים - הלחץ הצבאי של ישראל והלחץ הבינלאומי. ארה"ב עושה המון בשלב זה - היא משוחחת עם קטאר וטורקיה, ושליחו של ביידן, ברט מקגורק, יגיע שוב לאזור. המשפחות ביקשו להיפגש גם עם ראש ה-CIA ביל ברנס, אך נאמר להן שהוא לא בוושינגטון, ברמז לכך שהוא במסע שקשור למגעים לעסקה. לאחר מכן נודע כי ברנס אכן בדרכו לביקור נוסף באזור ובמצרים דווח כי "מחר תתקיים בדוחא פגישה של בכירים ביטחוניים ממצרים קטאר וארה"ב, כדי לדון במנגנונים להשבת המשא ומתן".
ארה"ב והמתווכות, כאמור, מנסות להשפיע על חמאס. מדבריו של סאליבן עולה כי כרגע הדינמיקה חיובית, אך אם לא תצא לפועל עסקה כעת, התהליך יצטרך להתחיל מחדש וזה עלול להיות גזר דין מוות לחטופים. סאליבן הדגיש בפני הקרובים כי המתווה שביידן הציג זה המתווה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאושר על-ידי קבינט המלחמה.
רובי חן, אביו של החטוף איתי חן שהשתתף בפגישה, אמר בתום השיחה: "אני לא רואה חלופה אחרת לזה שלא תהיה עסקה עכשיו". סאליבן העלה גם את סוגיית הסיוע ההומניטרי, ואמר כי הגדלת הסיוע הזה היא אינטרס של כל מי שרוצה שתהיה עסקה. הוא ציין שנכנסות לעזה יותר משאיות סחורות מאשר סיוע הומניטרי, וצריך להכניס יותר סיוע.
3 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ארה"ב תעלה הצעת החלטה למועצת הביטחון: תדרוש מחמאס לקבל את העסקה
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
בתוך כך, ארה"ב מבקשת להביא עוד השבוע הצעת החלטה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם - שקוראת לחמאס לקבל את עסקת החטופים באופן מיידי וללא תנאים, ומדגישה את חשיבות דבקות הצדדים בתנאי ההסכם, לאחר שיתקבל. מטרת המהלך היא להגביר את הלחץ על חמאס – אך גם למנוע מישראל לחזור ללחימה אחרי שלב א' המוצע בעסקה.
האמריקנים הפיצו לחברות המועצה טיוטת הצעה, ונתנו להן זמן להעביר הערות. לאחר מכן תגובש טיוטה נוספת שתובא להצבעה במועצת הביטחון. על-פי טיוטת ההחלטה הנוכחית, מועצת הביטחון תשבח את חשיבות המאמצים הדיפלומטיים המתמשכים של מצרים, קטאר וארה"ב, שמטרתם להגיע להפסקת פעולות האיבה בעזה, שחרור החטופים והגברת הסיוע ההומניטרי.
בנוסף, ההחלטה מברכת על העסקה החדשה שהוכרזה, וקוראת לחמאס לקבל אותה במלואה - וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים. ההצעה מציינת כי יישום מהיר של עסקה זו יאפשר הפסקת אש, נסיגת כוחות ישראליים מאזורים מיושבים בעזה, שחרור חטופים, עלייה בסיוע הומניטרי, שיקום שירותים בסיסיים והחזרת אזרחים פלסטינים לצפון עזה. כמו כן, הסעיף השלישי בהצעה מדגיש את החשיבות של דבקות הצדדים בתנאי העסקה לאחר שתוסכם, וקורא לכל המדינות החברות לתמוך ביישומה.
הסעיף הרביעי חוזר על מחויבותה הבלתי מעורערת של מועצת הביטחון לחזון של פתרון שתי מדינות, שבו שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלסטין, חיות זו לצד זו בשלום בגבולות בטוחים ומוכרים, בהתאם לחוק הבינלאומי והחלטות האו"ם הרלוונטיות. בהקשר זה מדגישה ההצעה את החשיבות של איחוד רצועת עזה עם הגדה המערבית תחת הרשות הפלסטינית. בשלב זה, לא ברור אם רוסיה וסין יטילו וטו על ההחלטה, כדי לא לאפשר לביידן הישג במועצת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
דובר המועצה לביטחון לאומי עם דיסקית החטופים
קירבי: ביידן חושב שההצעה הישראלית "היא ההזדמנות הטובה ביותר לשחרור החטופים"
(צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
מוקדם יותר היום אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, כי ביידן חושב שההצעה הישראלית לעסקה שנמצאת על השולחן - "היא ההזדמנות הטובה ביותר לשחרור החטופים". עוד אמר קירבי כי חמאס עדיין לא השיב להצעה הישראלית לעסקה, וכי "נמשיך לעבוד עם נתניהו במטרה להביא את ההצעה אל מעבר לקו הסיום".
גורמים מדיניים הכחישו כי משלחת של צוות המו"מ נמצאת בקהיר, והדגישו כי ישראל אמרה "כן" להצעה, וכעת מחכים לתשובת חמאס. "המתווכות מפעילות על חמאס לחץ כבד", הוסיפו הגורמים.
הנשיא האמריקני נשאל על המלחמה בישראל בריאיון למגזין "טיים" שהתפרסם היום. במהלך הריאיון הוא נשאל אם נתניהו מאריך בכוונה את המלחמה לצרכיו הפוליטיים, ואף שהשיב שאינו מתכוון להגיב על כך - הוסיף באותה נשימה: "יש לאנשים כל סיבה להגיע למסקנה הזו". עם זאת, במסיבת עיתונאים שקיים הערב נשאל ביידן שוב אם נתניהו מאריך את המלחמה לצרכיו הפוליטיים, ואמר כי "אני לא חושב, הוא מנסה לפתור את הבעיה החמורה שיש לו".
חרף טענותיו נגד נתניהו, אותן השמיע לא אחת בחודשים האחרונים, ביידן הבהיר בריאיון ל"טיים" כי מי שאשם בעובדה שטרם הושגה עסקת חטופים והפסקת אש הוא ארגון הטרור חמאס. "חמאס יכול לגמור את זה מחר אם הוא רוצה", אמר, "ההצעה האחרונה מצד ישראל מאוד נדיבה. נתניהו תחת לחץ כבד מאוד בסוגיה הזו, ולכן הוא מוכן לעשות כמעט הכול כדי להשיב את החטופים הביתה".
בתוך כך, דובר משרד החוץ של קטאר, מאג'ד אל-אנסארי, אמר כי נמשכים המגעים שלדבריו עוסקים בסיום המלחמה - אך הדגיש כי לא ניתן לקבוע "מסגרת זמנים" לסיום המשא ומתן. "העקרונות בנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקרבים את דרישות כל הצדדים", הוסיף - אך ציין כי "אין עדיין עמדות ברורות מהצד הישראלי והצד הפלסטיני בנוגע להצעה של ביידן".
לדבריו, "אנחנו כקהילה בינלאומית צריכים להפעיל לחץ על שני הצדדים לקבל את ההצעה. התקשורת עם כל הגורמים הנוגעים למשבר לא פסקה". עוד אמר כי "העקרונות הכלולים בנאומו של ביידן מספקים מפת דרכים להפסקת האש וסיום המשבר".