המשטרה השלימה את ההכנות לאתגר האבטחה והשמירה על הסדר בחודש הרמדאן שיחל ביום ראשון, ובפרט לתפילות של עשרות אלפי מתפללים מוסלמים בהר הבית. במשטרה מציינים כי זהו הרמדאן הכי מתוח ומאתגר שהארגון התכונן אליו, וכי ישנה היערכות במלוא הכוחות הגלויים והמודיעיניים, בשילוב השב"כ, כדי למנוע הפרות סדר ואיבוד שליטה.
3 צפייה בגלריה
הר הבית
הר הבית
הר הבית ברמדאן. ארכיון
(צילום: AP)
השבוע החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את המלצת צה"ל ושב"כ, למרות התעקשותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ולא להטיל הגבלות משמעותיות על ערביי ישראל בתפילות הרמדאן בהר הבית. עם זאת, תוטל מגבלה על כלל המתפללים בהר - וככל שיהיה שקט, המספר יגדל.
בצל המלחמה בעזה ובגבול הצפון, המשטרה פרוסה בכוחות של אלפי שוטרים רק בירושלים, ועוד אלפים רבים בכל רחבי הארץ - ובפרט בערים המעורבות. במשטרה נערכים לכ-100 אלף מוסלמים שיעלו להתפלל בהר הבית, המקום הנפיץ ביותר שבו כל ניצוץ עלול להבעיר את השטח, כשתפילות יום השישי יכולות להגיע למספר גבוה יותר של משתתפים.
לפי גורם במשטרה, "לצד ההיערכות הביטחונית בתקופה הרגישה בצל המלחמה בעזה, והרצון של חמאס להבעיר את ירושלים ויהודה ושומרון באמצעות הר הבית, יש היערכות בהיבט הבטיחותי של תנועת עשרות אלפי מתפללים בזמן נתון דרך סמטאות העיר העתיקה והשערים הצרים - ועד ליציאה מהשער שסביב החומה. רק השבוע פורסמו מסקנות דוח ועדת מירון, ויש חשש גדול מאירוע דומה. אסון מירון נמצא כתמרור אזהרה גדול מולנו בכל היערכות לתפילות בהר הבית, ובפרט לתפילות יום השישי".
המשטרה תייצר מעגלי אבטחה ובידוק במעגלים שונים כבר בכניסות לירושלים, בשערים המובילים לסמטאות ולהר הבית. עוד צוין כי המשטרה "תאפשר בהר חופש דת ופולחן", וכי היא "ערוכה באמצעות רחפנים ומאות מצלמות שיספקו תמונת מצב של ההר וכל נקודה בעיר העתיקה בזמן אמת, כדי לסכל כל פרובוקציה של צעירים שמטרתה להבעיר את השטח".
המשטרה, שכוחותיה יתפרסו כל כמה מטרים בסמטאות העיר העתיקה, נערכת לסיכול פיגוע, ובמקרה שתרחיש כזה אכן יתממש, לסיים אותו תוך שניות בודדות. המשטרה פועלת כשעל שולחן המודיעין שלה עשרות התרעות לפיגועים - החשש המרכזי - וערוכה בכוחות גדולים לסכל כל ניסיון להפר את הסדר, כדי שלא יתדרדר עד לאיבוד שליטה בעיר העתיקה ובשכונות במזרח ירושלים והסביבה.
3 צפייה בגלריה
לילת אל קאדר בהר הבית
לילת אל קאדר בהר הבית
"ערוכים לסכל כל פרובוקציה של צעירים שמטרתה להבעיר את השטח". הר הבית
(צילום: AFP)
במקביל, במשטרה נערכים למנוע כל ניסיון לפרובוקציה דווקא מצד יהודים שינסו להתסיס את האזור בהר הבית. המשטרה תקיים הערכת מצב מדי יום, כל כמה שעות, כשהדגש יהיה על ירושלים והר הבית. מערך מודיעין יפעל לניטור הרשתות החברתיות כדי לזהות המרצה להפרות סדר, ולסכל מיידית "פייק ניוז" שמטרתן לייצר התנגשות עם המשטרה. בנוסף, המשטרה תנהל מבצע ענק של סדר ציבורי ותעבורתי לקליטת אלפי אוטובוסים מכל רחבי הארץ, שיורידו מוסלמים בכניסות להר הבית וינתבו אותם בכבישי הבירה כדי לא ליצור פקקי ענק.
כאמור, מעבר להכנות בירושלים, המשטרה תיכנס בשבוע הבא לכוננות מוגברת בכל רחבי הארץ, ובפרט בערים מעורבות, כדי לתת מענה מיידי לכל הפרת סדר ולמען שלומם של תושבי החברה הערבית.