בתמונת הפרופיל של חשבון הפייסבוק של שני (שם בדוי) מופיעה בחורה צעירה. היא מצולמת על רקע חוף אקזוטי, לבושה בבגד ים, שערה הבלונדיני הארוך מתבדר ברוח והיא שולחת למצלמה חיוך פלרטטני. בפני הגברים שהיא פונה אליהם, היא מציגה את עצמה כסטודנטית למדעי הרוח שמחפשת אהבה. בפועל, את הפרופיל המזויף הזה, ועוד רבים נוספים כמוהו, מפעילים סרסורים שמנסים למכור שירותי מין במסווה של פנטזיה רומנטית.
מאחורי הקלעים של הזיוף הזה נמצאות נשים כמו שני, שכל יום עבורן הוא מלחמת הישרדות - הכי רחוק שאפשר מחופשה על חוף אקזוטי. "אני לא מתפעלת את החשבון הזה ולא בחרתי מה ייכתב שם או מי תופיע בתמונה, אבל ברור לי למה הסרסור שלי מציג אותי ככה", היא אומרת, "הוא לא רוצה להרוס את הפנטזיה. אף אחד לא ירצה להיפגש עם אישה מכורה בת 28 שעובדת בזנות כדי לממן סמים. אף אחד לא ירצה להרגיש שהוא מנצל מישהי שמתמודדת עם פוסט-טראומה. מישהי שנזרקה מהבית בגיל 13, שהייתה ילדת פנימיות אבודה, שהמשפחה שלה לא תפקדה, שאבא שלה פגע בה מינית. הם מעדיפים להאמין שהם נפגשים עם בחורה קלילה ומצליחה מבית טוב, שבסך הכל משלימה הכנסה בדרך הזו כי היא אוהבת מין".
פרופילים מזויפים הפכו להיות עניין שבשגרה בנוף של הרשתות החברתיות. אבל בשעה שחלק מאיתנו יהיו חשדנים כלפיהם - רבים ימשיכו ליפול בפח. ההערכה היא שמיליארדים כאלה מסתובבים בינינו במרחב הווירטואלי. בשנים האחרונות נחשפו לא מעט הונאות שנעשו בעזרתם, ביניהן כאלו שמסכנות את ביטחון המדינה, את הדמוקרטיה או את ביטחוננו האישי, אבל לא רק: תחקיר חדש של ה"פייק ריפורטר" מצא איך תעשיית הפרופילים המזויפים ברשתות החברתיות משרתת, מקדמת וממנפת בשיטתיות וביעילות את תעשיית המין ברשת, ומשדלת אנשים במרחב הציבורי-דיגיטלי לצרוך באופן שאינו חוקי או מוסרי שירותי מין.
"פייק ריפורטר" הוא מיזם מחקר חברתי שקם במטרה להילחם בפעילות זדונית ברשת. "הבסיס של העבודה שלנו הוא חוקרים מקצועיים שיודעים לחקור את הרשת, אבל את רוב הלידים אנחנו מקבלים מהציבור", מסביר מנכ"ל "פייק ריפורטר", אחיה שץ. "הבנו שאנחנו כמו ברווזים במטווח, שהציבור התייאש. שהוא לא מדווח, שהוא לא מתלונן. אנחנו מקבלים אלפי דיווחים מגולשים, אבל אחד הפופולריים ביותר, זה שחוזר שוב ושוב, זה הפרופילים המזויפים של נשים בפייסבוק.
"לפני שנתיים התחלנו לקבל דיווחים מעוקבים על התופעה. הדיווחים הפנו לפרופילים פיקטיביים שבהם מופיעות תמונות של נשים עירומות, או כמעט עירומות, והם מציעים חברות למשתמשים נורמטיביים. הם משתמשים בתמונות ולצידן טקסט שנראה מתורגם, כזה שלא נכתב על ידי דובר עברית, והם מפנים לקישור לאתרי פורנו או היכרויות שונים".
בפועל, כך מסבירים החוקרים, לצד תמונות של נשים יפות, חלקן פרובוקטיביות, אחרות לא, ישנו טקסט מזמין – לפעמים הצעה לקשר רומנטי, לפעמים לשיחה מלב אל לב ולעיתים מדובר בהצעות מיניות בוטות, כשהמטרה לגרום לאדם שמולך ללחוץ על הלינק המצורף.
בעקבות הפניות המרובות העמיקו בשנה האחרונה ב"פייק ריפורטר" את התחקיר, ונחשפו לדפוס ולשיטתיות שבהם תעשיית המין משתמשת בפרופילים מזויפים כדי לקדם אתרי מין ופורנו ברשת. "הגענו לאלפי פרופילים מזויפים שמקדמים לינקים שמפנים לאתרי מין שונים", מסביר שץ. "כנראה מדובר בתופעת הפייקים הגדולה והנפוצה ביותר שקיימת ברשת, אבל לא מספיק מדברים עליה ולא עושים מספיק כדי לעצור אותה, והתוצאה היא שהיא רק מתפתחת".
אחיה שץ שוברים שתיקהאחיה שץ
איך זה נראה בפועל? במקרים רבים ניתן לראות כי אותה תמונה, מאתר מין כזה או אחר, משמשת פרופילים רבים תחת שמות שונים. לעיתים מדובר בתמונות גנובות מפרופילים של נשים אמיתיות, בפעמים אחרות התמונות נעשו על ידי תוכנות, אבל כך או כך – אין קשר בין התמונה, או הדברים שנכתבים בפרופיל, לאדם או למערכת שיושבים מאחורי החשבון.
השלב הבא הוא יצירת קשר, וכאן יש כמה דרכים: הצעות חברות בפייסבוק, שליחת הודעות במסנג’ר הפרטי, פוסטים בקבוצות ופתיחת "אירועים". בכל אחת מהדרכים, הפנייה או הפרסום הראשונים מתבצעים על גבי פייסבוק, כשהמטרה היא יציאה לאתרים אחרים - בדרך כלל עמודי נחיתה של אתרי הפורנו, הזנות או ה"הכרויות".
למעשה, הפוסטים, ההודעות והפרסומים נועדו למשוך תשומת לב של הגולשים בניסיון לפתות אותם ללחוץ על הלינק. לרוב, הפרופילים משתמשים בתבניות שיחה שכוללות מלל קבוע שחוזר על עצמו. כך, למשל, למשפט "תוכל לפגוש בחורה שמעולם לא אהבת" (כך במקור), מקושרים עשרות פרופילים. כל פרופיל כזה מלווה בתמונה של בחורה צעירה, יכול לפנות לעשרות, מאות ואלפי משתמשים ברשתות החברתיות ולהציע להם ללחוץ על לינק שמקשר אותם באופן ישיר לאתר שמנסה למכור שירותי מין.
ישנן דוגמאות רבות לשימוש בתבניות מסוג זה, חלקן מרומזות, אחרות בוטות יותר, כמו "בנות יפות וסקסיות שצריכות סקס"; לאחרון מקושרים 721 פרופילים שונים של "נשים" והלינק מוביל לאתר המוכר שירותי מין. למלל "כל אחד יכול להצטרף לקבוצה שלי ללא תנאי", מקושרים 572 פרופילים. גם פה, הלינק אליו מקושר הפרופיל מוביל לאתר המוכר שירותי מין. אלו רק חלק קטן מהדוגמאות שמוכיחות כי מדובר בשיטה שיכולה להגיע לתפוצה אדירה, בלי יותר מדי מאמץ.
בחודשים האחרונים עוקבים ב"פייק ריפורטר" אחר אירועים שמפורסמים בקבוצות פייסבוק עם תמונות ושמות פרובוקטיביים, ומזמינים את חברי הקבוצה לצרוך זנות ופורנו. מדובר בקבוצות רבות-משתתפים בעברית, ביניהן קבוצות פוליטיות, קבוצות שיווק ומכירות, קבוצות דרושים, קבוצות של מתחתנים, קבוצות נדל"ן ודירות להשכרה ועוד. הנתונים מטרידים: בחודשים האחרונים מצאו החוקרים למעלה מ-500 אירועים שקשורים לתעשיית המין מופצים בכ-200 קבוצות, על ידי למעלה מ-100 פרופילים.
למעשה, הגורמים האלו בתעשיית המין ברשת מנצלים את הטראפיק שיש בקבוצות מהסוג הזה על מנת להגיע לקהל רחב ככל שניתן, כמו למשל קבוצות פוליטיות שיש בהן התרחשויות רבות בתקופה זו, זמן קצר לפני הבחירות. "קיבלנו דיווח על כך שבקבוצה בשם 'תומכים בביבי נתניהו' מתפרסמים אירועים עם תמונות ושמות פרובוקטיביים, המזמינים ללחוץ על לינק ולהצטרף לאירוע", מסבירים ב"פייק ריפורטר". "בקבוצה ניתן לראות הצעות לאירועים רבים בעלי אופי דומה, שמובילים ללינק שלחיצה עליו מובילה לאתרים שונים שבהם יש 'היכרויות דיסקרטיות', פורנו ועוד".
12 צפייה בגלריה
פורנו אילוסטרציה
פורנו אילוסטרציה
אילוסטרציה. "פרצת אבטחה וגם הזנחה חמורה"
(צילום: Shutterstock)
ב"פייק ריפורטר" מסבירים שקבוצות כמו אלו של הליכוד הן כר פורה להתרחשות מסוג זה - לא בגלל אופיין הפוליטי אלא בגלל הטראפיק. לדבריהם, לליכוד יש מערך עצום של 350 קבוצות שבהן חברים מעל מיליון וחצי משתמשים, והפרופילים המזויפים מזהים את ההזרמה השוטפת של תכנים. "מהבחינה הזו, על אף שיש אחריות למנהלי הקבוצות הללו לשמור על הקהילה שלהם ועל השיח בה, בסופו של יום תומכי הליכוד הם קורבנות. הם נפגעים מהתכנים ומזה שמפתים אותם, ללא ידיעתם, לצרוך פורנו ולגלוש באתרים שבהם יש זנות", אומר שץ.
- למשל? "באותה קבוצה של תומכי נתניהו הוצג האירוע Space to find dating partners באופן כזה שנראה לחברי הקבוצה כאילו פרופיל בשם מארי ג'ין מארגן אותו, בשיתוף עם הקבוצה עצמה. בפועל, האירוע הזה, כמו גם אירועים נוספים מסוג זה, מנוהל על ידי פרופילים מזויפים שמשתמשים בתמונות גנובות מאתרי פורנו. מדובר בדפוס קבוע של אירועים, המתרחשים בכמה קבוצות במקביל תחת אותה הכותרת, ומכיוון שמדובר בקבוצות רבות-משתתפים, החשיפה עצומה. הפעילות הזו פוגענית ופוגעת במשתמשי פייסבוק ישראל, החברים בקבוצות הללו ונחשפים בעל כורחם לתוכן בלתי הולם. אנשים סובלים. האדם בקצה לא יכול, ולא אמור לדעת, מי האדם שמשתמש בפרופיל מזויף כדי למשוך את תשומת ליבו ולגרום לו ללחוץ על לינק. מעט מאוד נעשה כדי לשמור עלינו. זו ממש פרצת אבטחה וגם הזנחה חמורה".
- של הפלטפורמה? "פייסבוק עושה מאמץ מינימלי בשמירה על מרחב רשת מוגן, והמקומות שבהם אנחנו אמורים לדבר על פוליטיקה, התחביבים שלנו, קבוצות אזוריות וכולי, הופכים להיות קרקע פורייה לפעילות לא אותנטית שמטרתה לשבות את תשומת הלב שלנו כדי לקדם כל מיני אינטרסים. אף אחד לא מגן עלינו - הרשת שלנו הופכת להיות רעילה ואלימה. איפה שאמור להיות שיח פוליטי יש שיח פורנוגרפי, ובסוף אלו האזרחים שנפגעים".
12 צפייה בגלריה
"אין הלימה בין התמונה לבין הפעילות של הפרופיל"
"אין הלימה בין התמונה לבין הפעילות של הפרופיל"
"אין הלימה בין התמונה לבין הפעילות של הפרופיל"
(צילום: shutterstock)
אחד האזרחים האלו הוא עידו (48): "זה הופך את הרשת למקום הרבה פחות בטוח להכיר", הוא טוען, "אתה לא יכול לדעת מתי אתה מדבר עם מישהי שאתה באמת מעניין אותה והיא באמת רוצה להכיר אותך, ומתי זה חשבון מזויף שרוצה לנסות לגרום לך לעשות לדברים אחרים".
גם איתי (36) מכיר היטב את התופעה. "זה מרחב שצריך להיות בו מאוד ערניים, ברוב המקרים ברור לי שרובוט עומד מאחורי התכנים האלה, אבל לפעמים יש דרכים יותר מתוחכמות לפנות אליך, בעיקר בשנים האחרונות. אני רואה את זה הרבה באתרי היכרויות ובאפליקציות, בעיקר של הקהילה הגאה, ומשם הדרך לאתרים האלה מאוד קצרה. זה קשה ומדכא כשמדובר בהצעות מין בתשלום, שזה משהו שנתקלתי בו כמה פעמים על ידי לינקים שנשלחים אליך ומפנים אותך לאתרי מין".
ליאור (41) מתייחס לפרופילים המזויפים כעניין שגרתי - אך מטריד. "אחת לכמה חודשים אני מקבל הצעת חברות מפרופיל שברור לחלוטין שהוא לא אמיתי. בדרך כלל בתמונת פרופיל יש מישהי שנראית כמו דוגמנית, אבל אין שום התאמה או הלימה בין תמונת הפרופיל שלה לפעילות שאתה רואה בעמוד שלה".
אלימות נגד נשים במרחב הדיגיטלי כבר הפכה מזמן לנורמה רווחת, ולשץ יש את הנתונים המטרידים: "בכל שלוש דקות אישה מותקפת באמצעות הרשתות החברתיות ובמגוון דרכים: הטרדות מיניות, פורנו נקמה, תמונות עירום ללא הסכמה, שידול לזנות, סטוקינג, ביוש מכוון, קריאה בשמות פוגעניים, איומים לפגיעה פיזית ועוד. התקיפה נעשית באופן פומבי או פרטי ובמגוון הפלטפורמות והאמצעים שהקדמה הטכנולוגית מאפשרת. לתופעה יש השפעה קריטית על השתתפות נשים בשיח הציבורי: בסקר שנערך על ידי איגוד האינטרנט, 54 אחוזים מהנשים העידו כי הן נמנעות מלהתבטא ברשת מחשש לאלימות, ולא פחות מ-90 אחוז מהנפגעות העידו כי יימנעו מהתבטאויות בעתיד. המשמעות היא שכיכר העיר החדשה - אינה מקום לנשים".
12 צפייה בגלריה
"לפעמים זה חמאס, שמנסה לפתות חיילים לחטיפה"
"לפעמים זה חמאס, שמנסה לפתות חיילים לחטיפה"
"לפעמים זה חמאס, שמנסה לפתות חיילים לחטיפה"
(צילום: shutterstock)
לדבריו, גם הטיפול לוקה בחסר, "22 אחוז בלבד מהנשים ציינו כי ידווחו על תקיפה, לצד 73 אחוז שחושבות שיש להגביר את הענישה. הן צודקות. הפלטפורמות מגיבות לאט ומעט, ומנגנוני האכיפה של רשויות החוק מפגרים שנים מאחורי המציאות ברשת. בפועל, גולשות וגולשים התייאשו מלדווח והתוקפים ממשיכים לקורבן הבא מבלי לשלם מחיר על מעשיהם. מהבחינה הזו, בחיים הווירטואליים נשים הן אפילו לא חפץ - הן מודעה. משתמשים במיליוני תמונות גנובות של נשים ככלי פרסומי לכל מטרה ועניין. לפעמים זה חמאס, שמנסה לפתות חיילים לחטיפה; לפעמים זו מפלגה; לפעמים רשת מסחרית שרוצה את המייל שלך. במקרה שבו אנחנו עוסקים נשים הן החפץ שאיתו מפרסמים - על ידי תמונות גנובות, ואז הן המוצר, מה שמוכרים באתרים. אקוסיסטם שמתאים יותר לימי הביניים מאשר לרשת חברתית בשנת 2022".
קצת יותר משנתיים חלפו מאז נכנס לתוקפו חוק איסור צריכת זנות, אשר קובע כי מי שצורך זנות או מנסה לצרוך אותה עובר עבירה פלילית. בחודשים האחרונים נרשמה מגמה של עלייה באכיפת החוק, אולם הרשת, שהפכה בשנים האחרונות לכלי המשמעותי ביותר לקידום תעשיית המין, נשארה שטח הפקר. כל אדם, בכל גיל, עם חיבור לאינטרנט יכול להקליד כמה מילות חיפוש ולמצוא בקלות עשרות רבות של אתרי זנות. הקידום שלה על ידי שיחות "תמימות" ברשתות החברתיות הופכת תופעה שבעבר הייתה מתרחשת בסמטאות חשוכות ובחדרי חדרים לנגישה ומנורמלת.
"תעשיית המין מבוססת בעיקרה על שקרים ותרמיות", מבהירה אור אבו, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות. "גם במדינות שבהן הזנות היא ממוסדת, ניתן לראות את תופעת הפרופילים הפיקטיביים עובדת שעות נוספות על מנת לבצע מה שנקרא 'פישינג'. יצירת רשתות של פרופילים פיקטיביים היא דוגמה אחת מיני רבות לאופן שבו הפצת מידע מטעה מוביל, בסופו של דבר, לאתרי זנות".
12 צפייה בגלריה
התמונה של צרכנות זנות
התמונה של צרכנות זנות
אבו: "תעשיית המין מבוססת בעיקרה על שקרים ותרמיות"
(צילום: Shutterstock)
אבו מבהירה כי שידול לזנות הוא עבירה פלילית ולכן, כמו בהרבה מקרים דומים, הבעיה היא לא בחקיקה אלא באכיפה. "מכיוון שמדובר בעבירה פלילית, ניתן לבצע חקירה פשוטה יחסית ולהגיע לגורמים העברייניים, לדוגמה באמצעות שוטרים סמויים, ולאחר מכן להגיש כתבי אישום. לחוקק זה החלק הקל ולא דורש משאבים ומאמץ. אבל לאכוף את העבירות מצריך השקעת משאבים, כוח אדם ומאמץ. לצערנו זה לא קורה ועבירות הזנות, כולל שידול, נשארות בתחתית סדר העדיפויות. מאחורי הפרופילים הללו בדרך כלל יושבים עבריינים, המשתמשים בתמונות של נשים ללא רשותן על מנת לפרסם שירותי זנות של נשים אחרות, שאינן מצולמות. הנשים בתמונות נראות מפתות, ומצולמות בתנוחות ש'מזמינות' את הצופה לאינטראקציה מינית אותה הן 'רוצות'. אך הנשים אליהן יגיעו אותם צרכני זנות בפועל - לאחר שיקליקו על התמונה וייכנסו לאתר - לא רצו ולא הזמינו שום דבר, אלא נמצאות במצוקה קשה".
אור אבו, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנותאור אבוצילום: חנה טייב
אבו מדגישה כי המאבק בתעשיית המין הוא מאבק של כולנו, נשים וגברים - לחיות בחברה מוסרית שלא מנצלת נשים ואנשים. "כל מי שקורא את הכתבה וזה מציק לו בבטן, יכול לעשות - כל מי שנתקל בפרופיל כזה יכול לדווח עליו. יחד אנחנו יכולים להוות כוח גדול שמשנה מציאות".
נעמה גולדברג, מנכ"לית "לא עומדות מנגד" המסייעת לנשים במעגל הזנות, מסבירה שזנות רחוב, כפי שהכרנו אותה, הולכת ופוחתת: "הזנות משנה את פניה, הכל עובר לרשתות. יש שפה שלמה של שיווק שעונה על תרבות האונס. תעשיית שקר שאין לה קשר למציאות".
- איך זה נראה בשטח? "ממה שאני פוגשת, הפרופילים הפיקטיביים של נשים בזנות מטרתם למכור ולכן לעולם לא יהיו דיווחי אמת, הכל לפי העדפות הזנאי: לעולם זאת תהיה מישהי צעירה עם המון ביטחון עצמי. הרבה פעמים יהיה כתוב שהיא סטודנטית, גם אם בפועל מדובר במישהי שבקושי סיימה תיכון. תמיד השם הנבחר ייצג פנטזיה: ניחוח חו"ל, כמו קים או סטפני, או דווקא ארומה של ישראליות. התמונות האלה לרוב לא התמונות שלהן; היא תיתן להם תחושה שהיא באמת רוצה את זה, שהם מעניינים אותה, שהדברים שהיא מפרסמת נכונים - יש פה הרבה עבודת שיווק והרעיון הוא למכור תחושת נורמליות ותפקוד. 'הרי אתה לא באמת רוצה את קורות החיים שלי, לדעת שאין לי איפה לישון הלילה? שעברתי גילוי עריות? שאתה הלקוח ה-1,000 שלי?'. זה נרטיב שלשני הצדדים יש אינטרס למכור ולקנות.
"הרבה שורדות זנות כותבות לי בלגלוג על המודעות האלו ואיך הכל שקר. הייתה בחורה צעירה שסיפרה לי שהסרסור שלה היה כל הזמן מפרסם עליה משהו אחר, וכשהיא הייתה מגיעה לבסוף ללקוחות הם היו אומרים, 'אבל זה לא מה שהזמנתי', כאילו היא מוצר מאמזון שאפשר להחליף".
12 צפייה בגלריה
לבד במיטה
לבד במיטה
בניגוד לרחוב, הצעת שירותי מין ברשת יותר נגישה
(צילום: shutterstock)
גולדברג מסבירה שהנגישות ברשת מסוכנת גם בהיבט של הקלות שבה ניתן להידרדר לזנות. "בשביל אישה או נערה, להחליט לעבוד בזנות וללכת לרחוב יש ממד פיזי מורכב. לפתוח פרופיל פיקטיבי ולהציע שירותי מין את יכולה בשנייה, ולכן זה יותר נגיש. מרגע ההחלטה לרגע הביצוע יכולות לעבור דקות. יש פה משהו יותר נגיש, יותר מדרדר. גם האשליה שבגלל המעבר לרשת המפגשים פחות מסוכנים שקרית, הן פחות מוגנות. כשאת קובעת עם מישהו באינטרנט, את לא יודעת עם מי תיפגשי. מישהי פעם הקליטה לי הודעה במסדרון במלון ואמרה, 'נעמה, אני לא יודעת לאן אני נכנסת'. בחדר הזה יכול להיות לקוח, ויכולים להיות גם ארבעה גברים שמחכים לה שם. הרחוב מפחית, במובנים מסוימים, את רמת אי-הוודאות".
האופן שבו הם משרתים את תעשיית המין היא רק דוגמה אחת לסכנות הכרוכות בתעשיית הפרופילים המזויפים שממלאת את הרשת, מסכנת את המרחב הווירטואלי ומנרמלת התנהגות פוגענית בשגרת היום-יום שלנו. "פייסבוק זו בעצם רשת חברתית שהמיתוג והגאווה שלה הם שהיא רשת של אנשים אמיתיים", מסביר שץ. "רשת שבה אתה יכול לדבר עם חברים, משפחה, עמיתים לעבודה, לעשות קניות, להתווכח. פייסבוק כתבה תנאי שימוש, והם בעצם המסגרת שבה כל אדם יכול לפעול על גבי הפלטפורמה במסגרת שאמורה לתת לכולנו את היכולת להתנהל בבטחה. זה סוג של חוזה - בין התאגיד שנקרא מטא לבינינו, המשתמשים".
לפי הנתונים של פייסבוק, ברבעון האחרון (אפריל-יוני 2022) מטא הסירה ברחבי העולם 38.4 מיליון תכנים בפייסבוק ו-10.3 מיליון תכנים באינסטגרם שהפרו את כללי הקהילה לגבי עירום ופעילות מינית. את שץ הנתון הזה לא מרגיע: "המשמעות היא שמיליארדי פרופילים מזויפים עדיין מסתובבים ברשת. פייסבוק היא לא מקום של אנשים אמיתיים בלבד; זו זירה ציבורית. ברור שיהיו נוכלים ושקרנים שינצלו את המרחב הזה, אבל יש גם אוזלת יד של הרשתות עצמן שמאפשרת במידה רבה לפרופילים מזויפים לפרוח, לגדול ולפגוע באנשים".
12 צפייה בגלריה
עו״ד נעמה מטרסו קרפל
עו״ד נעמה מטרסו קרפל
עו״ד נעמה מטרסו קרפל. הרגולציה עתיקה"
(צילום: עומר כהן )
עוד חשוב לציין שפייסבוק היא רק זירה אחת מני רבות. "בעידן הדיגיטלי הפעילות שלנו ברשת נעשית בעיקר ברשתות החברתיות", מוסיפה עו"ד נעמה מטרסו קרפל, מומחית פרטיות ואבטחת מידע, מנכ"לית "פרטיות ישראל" לשעבר. "כשאנחנו נמצאים בפייסבוק, לדוגמה, אנחנו לא נמצאים רק בפייסבוק - אנחנו גם בווטסאפ ובאינסטגרם, וכל שנייה שם זה זמן ומידע שאנחנו מוסרים לרשתות האלה עלינו. זה יכול להיות תמונת הפרופיל שלנו, אבל זה גם יכול להיות הרבה יותר מזה – התחביבים שלנו, הדעות הפוליטיות שלנו.
"לדעתי הסיפור של הפרופילים המזויפים הוא בעיקר אוזלת היד של הרשתות החברתיות שמאפשרות לזה לקרות, שמאפשרות לסחר של הנתונים האלו, הנתונים שלנו. לקחת את התמונה שלי, את הזהות שלי ולהשתמש בה למטרה שאיני מכירה ולא הסכמתי לה, בשביל לנצל ולפגוע במשתמשים אחרים".
- למה זה צריך להדאיג אותנו? "אנחנו נמצאים ברשתות חלק ניכר מהיום שלנו. לא היינו רוצים ללכת ברחוב ולהיתקל בהרבה מאוד עבריינים, כך גם לא היינו רוצים להיתקל ברשתות החברתיות בהרבה מאוד פרופילים מזויפים. משתמשים רבים ברשת אינם מודעים לסכנות ולאתגרים שיש בה. הרבה פעמים מדובר באנשים מבוגרים יותר, או אנשים שלא משתמשים בצורה תדירה ברשת. הם רואים תמונה של דוגמנית שפונה אליהם וחושבים שמדובר בפרופיל אמיתי".
לדבריה של מטרסו קרפל, בישראל השירות לאזרח בהיבט הרגולטורי הוא בין הגרועים בעולם. "החוק בישראל שנוגע לשימוש במידע שלנו, לפרטיות, הוא מ-1981 ועודכן לאחרונה באופן מהותי ב-1995. כך שבעצם אנחנו נמצאים כאן במסגרת רגולטורית כל כך עתיקה, שהיא לא יודעת להתמודד עם האתגרים האלה. דרושה התייחסות של רגולטורים שיתחילו לאכוף את הדבר הזה אל מול הרשתות החברתיות, שלא עושות שום דבר, כיוון שלהן יש אינטרס להזין את הרשת בהרבה מאוד משתמשים מזויפים: יותר משתמשים - יותר תמיכה. לחוקק חוק חדש בישראל זה לא פשוט, בטח במצב הפוליטי הלא-יציב, אבל יש פה רגולטור שיכול לעשות הרבה יותר מול ענקיות הטכנולוגיה".
- מי חשוף יותר לפגיעה? "בדרך כלל האוכלוסיות הפגיעות פה הן אוכלוסיות חלשות יותר, במקרה הזה אלה נשים אבל זה יכול להיות באותה מידה להט"ב או מהגרים או מבקשי מקלט – כל אוכלוסייה שהיא פגיעה בעצם בחיים האמיתיים גם פגיעה ברשת. אנחנו חיים במציאות שסחר במין והצעות מיניות זה דבר שבשגרה. צריך לזכור שברשתות האלה, בעיקר אינסטגרם וטיקטוק, המשתמשים מאוד צעירים. לחשוב שבני נוער נחשפים לתכנים הללו בגיל מאוד צעיר זה עוד יותר מטריד, כי זה הופך את זה לנורמה".
- מה הצעדים האקוטיים ביותר שצריכים להיעשות כדי לטפל במגמה המטרידה הזו? "בין אם זה על ידי הרשתות עצמן או על ידי פעילות אכיפה של הרגולטורים, זה קודם כל לזהות את הפרופילים המזויפים ולנקות את אלו שמשמשים לצרכים פוגעניים. הרשתות צריכות להתחיל לאכוף את התנאים שלהן עצמן. בסופו של דבר, הפעילות הזאת של הפרופילים המזויפים נוגדת את מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש של פייסבוק. בטווח הארוך הרגולטור צריך להפסיק לחשוש מענקיות הטכנולוגיה ולהתחיל לפעול מולן ונגדן בצורה הרבה יותר אגרסיבית".
ממטא (פייסבוק) נמסר בתגובה: "לתכנים פורנוגרפיים ולניצול מיני אין מקום בפלטפורמות שלנו, ואנחנו מסירים אותם שכנודע לנו עליהם. בבדיקת הצוותים הגלובליים שלנו נמצא שהתכנים והחשבונות המדווחים הפרו את כללי הקהילה ולכן הוסרו מפייסבוק. כמו כן, הצוותים שלנו איתרו אירועים וחשבונות נוספים המעורבים בפעילות זו, והסירו גם אותם".
ממשרד המשפטים נמסר: "המשרד פועל בשנה האחרונה במסגרת ועדת דוידי לטיפול בנושא תכנים לא חוקיים ותופעות חברתיות קשות ברשתות החברתיות. במסגרת דיוני הוועדה נעשית עבודה מטה להכנת תזכיר חוק שיטפל בתופעת הפרופילים האנונימיים ברשתות, שבאמצעותם מבוצעת פעילות לא חוקית. כמו כן המשרד פועל להטלת אחריות על הרשתות החברתיות".