בבסיס גלילות התקיים הערב (רביעי) טקס החלפת ראש אמ"ן, שבו נכנס לתפקידו אלוף שלומי בינדר במקומו של אלוף אהרון חליוה, שהודיע על התפטרותו בחודש אפריל האחרון. הטקס, שהיה אמור להתקיים כבר בתחילת החודש, נדחה בעקבות חיסול בכיר חיזבאללה פואד שוכר והחשש מהסלמה.
האלוף אהרון חליוה, ראש אמ"ן היוצא בטקס חילופי מפקדים
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, אהרון חליוה ראש אמ"ן היוצא ושלומי בינדר ראש אמ"ן הנכנס בטקס חילופי מפקד ראש אמ"ן
הרמטכ"ל הרצי הלוי, אהרון חליוה ראש אמ"ן היוצא ושלומי בינדר ראש אמ"ן הנכנס בטקס חילופי מפקד ראש אמ"ן
אלוף בינדר ואלוף חליוה
(צילום: יריב כץ)
ראש אמ"ן היוצא אמר בנאום ראשון מאז 7 באוקטובר כי "לא עמדנו בשבועת קדושתנו. עשיתי הכל כדי להיות חייל נאמן של צה"ל ומדינת ישראל. זכיתי זכות שאין גדולה ממנה לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה. באותה שבת לא עמדנו במשימה החשובה ביותר עליה אנו אמונים - מתן התרעה למלחמה. האחריות העליונה לכישלון אגף המודיעין מוטלת על כתפיי. החלטתי לסיים את תפקידי ולפרוש מצה"ל היא הנורמה עליה חונכתי ועליה גידלתי וחיכנתי דורות רבים של לוחמים ומפקדים והיא המצופה מהצועדים קדימה והמסתערים בראש".
הוא הוסיף כי "אפשרות התרחבות המלחמה עדיין עומדת על הפרק", ואמר: "החזרת חטופים ומיטוט חמאס - יעדי המלחמה עליהם אנו פועלים. תחקרנו בחודשים האחרונים באמ"ן את הסיבות והפערים שהביאו אותנו ל-7 באוקטובר במאות שעות תחקור כחלק מחובתנו המקצועית ללמידה ולשיפור. נכון להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי לחקור באופן יסודי ועמוק את מכלול הסיבות והגורמים שהובילו למלחמה, כדי שזה לעולם לא יקרה שוב - למען ילדינו והדורות הבאים".
בהמשך פנה למשפחתו, ונחנק מבכי: "כל מה שעשיתי היה למענכם. איבדתי פקודים רבים בשירותי, רק אותי במקרה לא השיג אותי הכדור". הוא המשיך, ואמר: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו, ובשעה שאני נפרד מצה"ל לבקש סליחה. בשמי ובשם כל אמ"ן, אני מבקש סליחה".
אחריו עלה אלוף בינדר, ראש אמ"ן הנכנס, ובתחילת נאומו אמר כי "אני מקבל הערב את הפיקוד על האגף בחרדת קודש. הכישלון הצורב שהמלחמה החלה בעקבותיו, והמחיר הכבד מנשוא ששילמנו, יהיו לעד חקוקים בעצמותיי. עם זאת - אסור לנו להרפות ואסור לנו לוותר.
"אני מבקש את אמונכם ואת המחויבות שלכם. אותן מחויבות ונחישות שהפגנתם מאז פרוץ המלחמה, ושהביאו להישגים רבים. אנחנו בתוך מלחמה צודקת, ארוכה וקשה, שעשויה עוד להתרחב, ונמשיך להתעקש ולעמוד במטרותיה. עלינו להקדיש את מאמצינו להשבת מאה ות שעה החטופים ברצועת עזה. זוהי משימה לאומית ומוסרית, עליונה ודחופה".
4 צפייה בגלריה
האלוף אהרון חליוה  - ראש אמ"ן היוצא בטקס חילופי מפקדים
האלוף אהרון חליוה  - ראש אמ"ן היוצא בטקס חילופי מפקדים
אלוף אהרון חליוה, ראש אמ"ן היוצא
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
האלוף שלומי בינדר - ראש אמ"ן הנכנס
האלוף שלומי בינדר - ראש אמ"ן הנכנס
אלוף שלומי בינדר
(צילום: יריב כץ)
על האיום בגזרה הצפונית אמר כי "עלינו להמשיך ולהעמיק את המוכנות שלנו להתרחבות המלחמה בצפון, ולבנות לישראל תשתית מודיעין טובה להגנה ולהתקפה בזירות רחוקות יותר – כפי שהאגף הזה הוכיח שהוא יודע לעשות היטב, רק לאחרונה".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר לאחר מכן כי " הכמיהה העזה של אנשי המודיעין לזהות, להתריע וליידע, ולמנוע טרור רצחני – היא תכלית העשייה המודיעינית. וכגודל הכמיהה, כך גודל האכזבה והשבר לנוכח אי ההצלחה, לנוכח הכישלון".
"בשעה שאנחנו מקיימים את העברת הפיקוד, אנחנו לא שוכחים את מי שחייהם נעצרו לפני 320 יום. היום הובאו למנוחות חלק מששת החטופים החללים שחולצו במבצע מורכב, מבוסס מודיעין איכותי. אנחנו שולחים מכאן את תנחומינו למשפחות ולקהילות ומשתתפים בצערם מעומק הלב ומעומקה של אחריות. נמשיך לפעול להשיב את כל החטופים, החיים לביתם והחללים לקבר ישראל".
הוא פנה לחיילי ואנשי אמ"ן, ואמר: "כולנו נזכור את שמחת תורה של שנת תשפ"ד כיום מר ונמהר. את זאת לא נוכל לשנות, אך נוכל להשפיע על העתיד באמצעות למידה. מאז 7 באוקטובר, במקומות ובהזדמנויות שבהם אנו מציגים מודיעין, אני שומע אמירות בסגנון 'ראינו את כישלון המודיעין, אנחנו לא נוכל לסמוך עליו שוב'. זה שנים רבות שאני משתמש במודיעין, חושב על מודיעין ועושה מודיעין. אל המודיעין יש לבוא בענווה. לעולם אסור לחשוב שיודעים הכול. יש תמיד להתעקש לדעת יותר".
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, אהרון חליווה ראש אמ"ן היוצא ושלומי בינדר ראש אמ"ן הנכנס בטקס חילופי מפקד ראש אמ"ן
הרמטכ"ל הרצי הלוי, אהרון חליווה ראש אמ"ן היוצא ושלומי בינדר ראש אמ"ן הנכנס בטקס חילופי מפקד ראש אמ"ן
מימין: חליוה, הרמטכ"ל ובינדר
(צילום: יריב כץ)
על חלויה, ראש אמ"ן היוצא, אמר: "בתקופתך הישגים רבים, וכישלון אחד צורב וקשה. יש כאלה שלא נכשלו, ומבקרים, כי הם יכולים. הם לא נכשלו כי מעולם לא עמדו במקום בו נושאים באחריות כבדה כל כך". על אלוף בינדר אמר כי "בדקנו את עשייתך בשבעה באוקטובר, לאורך ולרוחב, ומצאנו בה תבונה ואחריות, יושרה ובחינה עצמית. בחרנו בך כי אמ"ן תמיד צריך מפקד מאוד מתאים, והיום אף יותר מתמיד. אתה האדם הנכון לתפקיד המאתגר והחשוב כל כך עבור מדינת ישראל".
הטקס היה אמור להתקיים ב-1 באוגוסט, יומיים בלבד לאחר החיסול הדרמטי בלב הדאחיה בביירות. באותה תקיפה חוסל כאמור שוכר, ראש אגף המבצעים בחיזבאללה שמכונה "חאג' מוחסן" - בתגובה לטבח במג'דל שמס. צה"ל נטל אחריות על התקיפה הממוקדת בביירות, של "המפקד האחראי לרצח הילדים במג׳דל שמס והרג אזרחים ישראלים רבים", מסר אז דובר צה"ל.
בחודש אפריל הודיע אלוף חליוה על התפטרותו, לאחר שכבר לקח אחריות על המחדלים כשבוע וחצי לתוך המלחמה. "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים", כתב אז. "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה".
ראש אמ"ן הוסיף במכתב ההתפטרות: "אני משוכנע, למען מדינת ישראל, עם ישראל והדורות הבאים, כי נכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית שתוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".
חליוה קיבל את ההחלטה העקרונית לפרוש מתפקידו כבר בשלב מוקדם של המלחמה בשל כשלי ה-7 באוקטובר, וחזר על כך בשיחותיו עם הרמטכ"ל לאורך אותם חודשים. הוא הגורם הרשמי הראשון שעוזב את תפקידו בעקבות חלקו במחדלים.
מחליפו של חליוה, בינדר, הועלה לדרגת אלוף לפני פחות מחודש, בטקס שנערך בבסיס הקריה, בראשות הרמטכ"ל הלוי, במעמד שר הביטחון יואב גלנט ובנוכחות חברי פורום מטכ"ל ומפקדים נוספים. בשנתיים האחרונות, וגם במהלך מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, שירת בינדר כראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים בצה"ל.
לאחר ההודעה על מינויו לתפקיד ראש אמ"ן, הורים שכולים לחיילים וחיילות שנפלו בקרבות 7 באוקטובר ועמותת "לביא - זכויות האזרח, מינהל תקין ועידוד ההתיישבות" עתרו לבג"ץ - ודרשו להימנע מהמינוי עד שתתבצע חקירה בעניין אחריותו לאירועים שהובילו לטבח ולקרבות 7 באוקטובר.
בג"ץ דחה את העתירה, והשופט יחיאל כשר קבע כי "ניתן להבין לליבם של מי ששכלו את היקר להם מכול, אך אין בכך כדי להצדיק את התערבותנו בהחלטה".