דובר צה"ל ימסור הערב (יום ג') הצהרה מיוחדת, שבה יפרסם את סרטון המנהרה ברפיח שבה הוחזקו והוצאו להורג החטופים הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, כרמל גת ואלכס לובנוב זכרם לברכה. הצבא הציג את הסרטון למשפחות ובאישורן הוחלט להציגו גם לציבור. בסרטון שיתפרסם ניתן לראות את דובר צה"ל דניאל הגרי יורד למנהרה הנמוכה, מתקשה לעמוד בתוכה, ומתאר מה רואים בה וכיצד הוחזקו בה החטופים.
5 צפייה בגלריה
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
מימין למעלה: הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו. מימין למטה: אלמוג סרסוסי, כרמל גת, אלכס לובנוב
(צילום: באדיבות אלבום משפחתי, AP )
כפי שפורסם ב-ynet, הסרטון הוצג גם לשרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שלשום - ואלו הביעו זעזוע ממנו. בתיעוד, שאותו צילמו כוחות צה"ל והוצג לשרים בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט, רואים את המנהרה הצרה שבה הוחזקו החטופים. מדובר במנהרה שלא ניתן כמעט לעמוד בה, עם לחות גבוהה וללא אוויר.
בתיעוד ניתן לראות כי החטופים שהו במנהרה בתנאים לא-אנושיים, תוך שהורעבו וחיו בהיעדר היגיינה בסיסית. לחטופים היה מעט מאוד אוכל בשבי, והם ירדו משמעותית במשקל. גופתה של עדן ירושלמי אותרה כשהיא שוקלת 36 ק"ג בלבד. בין היתר נראים בסרטון כתמי דם, בגדים זרוקים ובקבוקי שתן.

פיר מתחת לחדר ילדים, וסימני DNA שאולי שייכים למחבלים שחוסלו

ששת החטופים נרצחו במנהרה בשכונת תל אל-סולטן שבמערב רפיח על ידי שוביהם מחמאס, לפני כעשרה ימים, אחרי שחששו כנראה ממבצע חילוץ אפשרי של צה"ל שפעל באזור. בתום תחקיר ראשוני בצה"ל, ועל בסיס בדיקות הזירה מתחת לאדמה וניתוח פתולוגי לגופות, עולה כי המנהרה שבה הוחזקו החטופים יצאה מתוך בית - שהפיר שהוביל אליה היה מתחת לרצפת חדר ילדים.
הכוחות היו צריכים לשבור את הרצפה כדי להגיע לפיר ומשם להתחקות אחר תוואי המנהרה בעומק של כ-20 מטרים, כאשר מניתוח המנהרה מתברר כי מדובר במנהרה למעבר בין גזרות לחימה תת-קרקעיות של חמאס. מהממצאים עולה עוד כי ככל הנראה שני מחבלים ירו למוות בשישה, בין יום חמישי (29 באוגוסט) ליום שישי, ולאחר מכן יצאו דרך דלת הדף ונעלו אותה אחריהם.
לצד בובות וציורי ילדים: תיעוד מפיר המנהרה שבה נרצחו ששת החטופים
(צילום: דובר צה"ל )

אותה דלת הדף מברזל, שהלוחמים עקרו יומיים לאחר מכן כאשר הגיעו, הייתה נעולה על החטופים בתקופת השבי במנהרה. לפי המזון היבש, מעט המים שהיו במנהרה, בקבוקי השתן ובור הספיגה ששימש את החטופים כשירותים, מעריכים בצבא שהחטופים הוחזקו שם מספר שבועות לכל הפחות, ולפני כן הועברו ממקום למקום, ייתכן שמאזור חאן יונס.
עוד עולה מהממצאים כי המידע שמסר החטוף פרחאן קאדי שנמצא חי כמה ימים קודם לכן במנהרה סמוכה לא כלל מידע על ששת החטופים. תחקורו עוד נמשך ובצבא הדגישו כי לא היה שום מודיעין קונקרטי לגבי מיקום ששת החטופים במנהרה, ובכל מקרה הלוחמים שפעלו באותו מתחם מנהרות נקטו משנה זהירות, ובטח לאחר הערכת מצב מיוחדת שנערכה בעקבות מציאת פרחאן. בסיומה הנחה הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי את הכוחות לפעול כדי לאתר מחבלים בחיים במרחב זה, כדי להוציא מהם מודיעין בחקירתם בנוגע למיקומי חטופים.
במנהרה נמצאו סימני דם רבים, וכעת נבדק אם חלקם לצד ממצאי DNA נוספים שייכים לשני מחבלים שנהרגו באותו אזור בשתי היתקלויות נפרדות מספר ימים לאחר מכן. בצה"ל ציינו עוד כי הלחימה בגדוד תל אל-סולטן של חמאס נמשכת וכי מפקד גדוד חמאס בשכונה חוסל בשבועיים האחרונים על ידי צה"ל.
5 צפייה בגלריה
 תיעוד מחילוץ החטוף פרחאן קאדי מבטן המסוק ומצלמות גוף הלוחמים
 תיעוד מחילוץ החטוף פרחאן קאדי מבטן המסוק ומצלמות גוף הלוחמים
חילוצו של פרחאן קאדי, שאותר במנהרה 700 מטר מהמנהרה שבה נרצחו השישה
(צילום: דובר צה"ל )
עוד עלה באשר לפרחאן כי המנהרה שבה הוחזק היית במרחק של כ-700 מטרים ממנהרת ששת החטופים, אך בין שתי המנהרות היית חסימה הנדסית - שלא ברור עדיין אם נגרמה כתוצאה מפעילות של צה"ל באזור או מהקרסה מכוונת של פעילי חמאס.

"שאלתי את הגרי אם חם שם. הוא אמר - קטסטרופה"

שירית ירושלמי, אמה של עדן ז"ל, סיפרה כי דובר צה"ל הציג להם את הסרטון ביום שבת האחרון. "הוא לא ידע להגיד כמה זמן עדן הייתה שם, אבל לפי הציוד ההערכה היא שבמשך שבועות. הזדעזענו. המנהרה מאוד צרה וחנוקה, לא היה שם מאוורר או תאורה. היה שם מצבר ופנסי ראש, הרבה בקבוקי שתייה, וחטיפי אנרגיה. זה הכול מבחינת מזון".
"היו שם מזרונים כמו של הצבא, הקטנים הכהים", אמרה. "אם הם לא שוכבים, צריך להעמיד אותם צמוד לקיר כדי שיהיה אפשר לעבור. זה אפילו לא מנהרה, זה מעבר של המנהרה. הרוחב הוא ברוחב מזרון והגובה הוא נמוך. הגרי סיפר שהוא לא יכול היה לעמוד בה זקוף".
"שירותים או אמבטיה לא היו שם", הוסיפה האם על התנאים שבהם הוחזקה בתה. "היה שם דלי, מלא בקבוקי שתן. התנאים היו נוראיים. בקושי היה שם אוויר. אני חושבת שמה שהחזיק אותם, במיוחד את עדן, זה הביחד. הם היו שישה חטופים גיבורים וכל אחד מהם הוא עולם ומלואו למשפחה שלו. אני מאמינה שהם חיזקו אחד את השנייה. לדעת שעדן הייתה עם עוד בחורה זה גם עודד אותי קצת, שהיא לא הייתה אישה לבד. ולדעת שהיא הייתה עם החבורה הספציפית הזאת - עוד יותר עודד אותנו. כי הכרנו את האנשים מהסיפורים ומהכתבות".
5 צפייה בגלריה
עדותה של עדן ירושלמי ז"ל משבי חמאס ברצועת עזה
עדותה של עדן ירושלמי ז"ל משבי חמאס ברצועת עזה
עדן ירושלמי, בתיעוד מהשבי שפרסם חמאס אחרי הירצחה
(באדיבות מטה משפחות החטופים)
"בצפייה בסרטון הרגשתי זעזוע", הוסיפה. "הלב שלי נשבר, כאב. המנהרה כל כך צרה, אין אוויר, כל כך חם. שאלתי את דובר צה"ל איך מזג האוויר בפנים, אם בחוץ חם, והוא אמר שקטסטרופה. היה לנו מאוד קשה כמשפחה להבין איפה היא הייתה. אנחנו גם לא יודעים איפה היא הייתה לפני כן, לא יודעים להגיד לנו".
"התחושה של הפספוס זאת התחושה היחידה שיש לנו מאז שנודע לנו על הרצח", אמרה. "הם שרדו 11 חודשים, ולחשוב שהם היו כל כך קרובים לצאת ונרצחו - עד עכשיו יש לי את התחושה הזאת. בהתחלה היה תמוהה בעיניי שפרחאן היה לבד, שאלתי אם הוא היה איתם אבל הבנתי שהוא עבר חקירה והוא לא היה איתם. אולי החליטו לא לרצוח אותו כי הוא מוסלמי, זה המזל שהיה לו. הלוואי ולבת שלי ולשאר החטופים היה את המזל הזה".
"בשבעה הגיעו נשיא המדינה, גל הירש, וגם ראש הממשלה ורעייתו", הוסיפה האם. "אפשרנו לכל מי שרצה לנחם להגיע. ראש הממשלה היה רגיש מאוד לנושא, הוא הביע צער עמוק, שמענו אותו והוא שמע אותנו. לא חיפשנו להטיח האשמות, מההתחלה לא חיפשנו את זה. אנחנו כן נרצה תשובות על המחדל של 7 באוקטובר, על האסון הענק הזה, אבל אישרתי שראש הממשלה יגיע לא בשביל לחפש אשמים עכשיו - רק ציינתי בפניו שאני מקווה שמשפחות אחרות לא יחוו את האובדן והצער הגדול הזה. שאני מקווה שהם עושים הכל".
"השלטים של עדן היו תמצאו אותי, בקרוב אנחנו נוציא את ההמשך של זה, תזכרו אותי", סיפרה האם על הנצחת בתה. "אנחנו נשמח שכולם יזכרו את הילדה הזאת. ילדה שלא עשתה רע לאף אחד, פשוט שמש בעולם הזה. ילדה מדהימה, פספוס אחד גדול. גם כואב לי שהיא לא תזכה להכיר את כל האנשים הטובים האלה שעטפו אותנו בתקופה הזאת, והם לא יזכו להכיר אותה. כל כך הרבה אנשים חיכו להכיר אותה, זה ממש כואב לי. אבל זה הגורל שלנו, הגורל שלה, ונלמד לחיות לצד זה".
5 צפייה בגלריה
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
לצד בובות וציורי קיר בחצר ילדים: המנהרה בה אותרו גופות החטופים
ציורי הילדים שהתגלו ליד פיר המנהרה שבה נרצחו ששת החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
חברי הקבינט הזדעזעו כאמור מהסרטון אחרי שהוצג להם בדיון שלשום, והיו בהלם מוחלט. השרים הגיבו באמירות כגון "מפלצות", "חיות אדם" ו"זה רק ממחיש עם מי יש לנו עסק". גורמים שנכחו בדיון ביום ראשון אמרו: "זה היה קשוח מאוד. היה מאוד קשה לצפות בזה. האווירה בדיון הייתה טעונה מאוד. זה המחיש לנו את האכזריות של חמאס ואת הקושי שבו נמצאים החטופים שלנו".
גורמי הביטחון הזהירו בישיבת הקבינט כי חטופים נוספים מוחזקים בשבי בתנאים דומים. בשבי מוחזקים כעת 101 חטופים, כשלפי ההערכות רבים מהם אינם בחיים. בחמאס הודו בפועל שהוציאו להורג את ששת החטופים, ובארגון הטרור אמרו כי הוציאו "הנחיות חדשות" למחבלים שמחזיקים בחטופים - אחרי מבצע החילוץ מנוסייראת ("מבצע ארנון") בחודש יוני.
רצח ששת החטופים בשבי עורר זעם אדיר וגל של הפגנות בישראל, בטענה שהאופן שבו ניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו את המגעים לעסקה גרם לעיכוב ההסכם - וכך מנע את הצלתם של לפחות חלק מהחטופים שנרצחו והיו אמורים להשתחרר בשלב הראשון. קרובי חטופים מביעים גם חשש כבד שהלחץ הצבאי שמפעיל צה"ל על חמאס יביא למות יקיריהם.
5 צפייה בגלריה
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
הפגנה למען החזרתם של החטופים בתל אביב
הפגנה שלשום בתל אביב בדרישה לעסקה
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
במטה משפחות החטופים מסרו הערב, לפני פרסום הסרטון: "כרמל גת, הירש גולדברג-פולין, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, אורי דנינו ועדן ירושלמי סבלו עד נשמת אפם האחרונה. הם ביקשו שנציל אותם, הם התחננו על נפשם, שלא נפסיק להילחם עליהם. ונכשלנו. נכשלנו להציל אותם. הם הוצאו להורג בדם קר.
"יש עוד 101 חטופים בעזה. הם שם, סובלים, רעבים, מותשים ומה שמחזיק אותם זו רק התקווה שנמשיך להילחם עליהם. על כולם, החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מתעסק בספינים ומטרפד כל עסקה, אבל אנחנו, אזרחי ואזרחיות ישראל לא ניתן לזה לקרות. בואו, צאו לרחובות ותיאבקו איתנו, ביחד נזעק לעסקה עכשיו", נמסר עוד בהודעה. במטה קראו להפגנה בשעה 19:00 בשער בגין בקריה בתל אביב.