לאחר חידוש מסעות הנוער הישראלי לפולין, ל-ynet נודע כי הורים לתלמידי תיכון ברחבי הארץ זועמים ומאוכזבים על כך שהמשלחות התייקרו באופן דרמטי בהיקפים של עד כ-30 אחוזים. מדובר בתוספת של 1,200 עד 1,700 שקלים למסע עצמאי של בתי הספר וכ-600 שקלים למשלחות ממלכתיות.
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי תיכון חוגים במסע לפולין, ארכיון
(צילום: גיורא סמולנסקי)
עלות מסע בית ספרי לפולין עמדה בעבר על סכום של 4,800 שקלים, אך כעת החברות שזכו במכרז משרד החינוך דורשות סכומים הנעים בין 6,000 ל-6,500 שקלים. מבדיקת הנהגת ההורים הארצית עולה כי ההתייקרות נובעת מכך שמשרד החינוך הסיר מהספקים הגבלת מחירים, כפי שהיה נהוג בשנים האחרונות במטרה להקל על ההורים.
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף, תקפה את החברות שזכו במכרז, ואמרה כי "דרישה לתשלום של יותר מ-6,000 שקלים זו חוצפה ממדרגה ראשונה, וניצול ציני של רצון ההורים לתת חינוך לערכים". לדבריה, "חייבים להפסיק את שוד ההורים וליצור מציאות שבה זיכרון השואה אינו תלוי מצב כלכלי. כולו, או לפחות רובו, צריך להיות ממומן על ידי מדינת ישראל ולהתקיים במדינה".
שינדרוף הוסיפה כי יוקר המחיה משתולל והאינפלציה באירופה הפכה את המסע לפולין ליקר ולא רלוונטי. "זה מסע של עשירים בלבד והוא מפספס את מטרתו הראשונית והלאומית. במקום שיהיה שווה לכל כיס הוא יתאפשר רק למי שהוריו עם כיס כבד או כאלו המוכנים לבקש מלגות וצדקה מהמדינה".
2 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
הנהגות ההורים העירוניות זועמות: "עלות של משכורת חודשית עבור רבים"
(צילום: משה מילנר)
"חברות המסע מציגות מחירים לא סבירים ומשרד החינוך כרגע מאפשר את הגביה המופרזת הזאת", הוסיפה שינדרוף. "לא יעלה על הדעת שלצורך למידה של ערכי השואה והגבורה הורי ישראל יצטרכו לפשוט את הרגל או להתחנן לנדבה. המחיר הופך להיות נטל כבד על משפחה ממוצעת ומונע מילדים לצאת".
גם יו"ר הנהגת ההורים העירונית במבשרת ציון, אסף שמיר, אמר כי על המדינה לסבסד את המסעות. לדבריו, "העלאת המחירים היא שערורייה. לא יעלה על הדעת שמשפחות יידרשו לשלם כ-6,500 שקלים עבור מסע של שישה ימים שהמדינה רואה בו ערך חינוכי עליון. מדובר בסכום גבוה שבמצב הכלכלי הנוכחי ההורים מתקשים לעמוד בו, והדרישה לתשלום מעמידה רבים בפני אי-נעימות של ממש".
יו"ר הנהגת ההורים העירונית בבאר שבע מוטי גלר אמר כי "המסעות לשימור זיכרון השואה הם משימה לאומית עליונה ולכן כשהתחדשו המסעות ברכנו על כך. לצערנו מחיר המסע היה מלכתחילה גבוה מאוד ועכשיו אנחנו חווים עלייה דרמטית". יו"ר הנהגת ההורים העירונית בפתח תקווה, אנה נבות, אמרה כי ההורים מתלוננים שנים על כך שהמסעות הפכו לבני עשירים וכעת המצב מחמיר. "6,400 שקלים הם משכורת חודשית עבור רבים. ההורים צרכים להחליט האם לשלם חשבון חשמל, מים וארנונה או לאפשר לילדה לצאת למסע ערכי וחשוב", אמרה נבות.
ממשרד החינוך נמסר: "העלות שנקבעה למסע לפולין בשנת 2018, טרם משבר הקורונה, אינה ריאלית עוד, כיוון שאינה משקפת את עליית המחירים בפולין ואת גל התייקרות בענף התיירות (ובכלל זאת בעלויות הלינה, הטיסה, הדלק, האוטובוסים, השכר והמזון). על מנת לאפשר לבתי הספר להשיג את המחיר הזול והמשתלם ביותר, המשרד מאפשר למנהלי בתי הספר לקיים מכרז מטעמם באופן חופשי מול מספר רב של ספקים, ללא תלות במחיר המשלחות המשרדיות".