הצעת ההחלטה נגד ישראל שהייתה אמורה לעלות להצבעה במועצת הביטחון כבר שלשום נדחתה שוב בלילה האחרון (בין שלישי לרביעי), בעקבות ניסיון של מדינות ערב המקדמות אותה להגיע להסדר עם ארה"ב שימנע מוושינגטון להטיל עליה וטו, כפי שעשתה ביחס להצעה שקראה בתחילת החודש להפסקת אש. ארה"ב מתנגדת להצעה החדשה משום שהיא עדיין מזכירה את הצורך ב"צעדים דחופים" לכינון הפסקת אש בת-קיימא, ומפני שהיא מבקשת לקבוע שהאו"ם, ולא ישראל, יהיה האחראי על בדיקת המשאיות הנכנסות לעזה ויוודא שהן אכן נושאות סחורות הומניטריות.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
מועצת הביטחון של האו"ם דקת דומיה
מועצת הביטחון של האו"ם. ארה"ב שוב לבד
(צילום: TIMOTHY A. CLARY / AFP)
3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
הנשיא ביידן. וושינגטון ממשיכה לדרוש גינוי לחמאס ואזכור של זכות ישראל להגן על עצמה
(צילום: רויטרס)
הכותרת
בין הסכמי אוסלו למלחמה בדרום | שמעון שיפר
32:11
כלי תקשורת במערב דיווחו הלילה כי ההצבעה על ההצעה נדחתה כדי לאפשר את המשך המשא ומתן האינטנסיבי שימנע מארה"ב להטיל עליה וטו. "אנחנו עובדים על נוסחי ההחלטה", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי אמש, לפני שהוחלט לדחות את ההצבעה. "חשוב לנו ששאר העולם יבין מה עומד על הפרק, מה חמאס עשה ב-7 באוקטובר ושיש לישראל זכות להגן על עצמה מפני האיומים האלה". לפי שעה ההצבעה החדשה אמורה להתקיים אחרי תדרוך והתייעצויות שיתקיימו היום בצהריים.
בהצעת ההחלטה שהונחה על השולחן ביום שני בבוקר הופיעה הקריאה ל"הפסקה דחופה ובת-קיימא של הלחימה", אבל הנוסח שלה מותן בטיוטה חדשה שהופצה אתמול. בטיוטה הזו כבר הופיעה קריאה ל"השעיית" הלחימה ומתן גישה ללא הפרעה לסיוע הומניטרי, ובנוסף על כך קריאה לצעדים דחופים "לקראת הפסקה בת-קיימא של פעולות הלחימה".
ארה"ב התנגדה בימים קודמים לניסוחים הנוגעים להפסקת אש, ודיפלומטים שדיברו אתמול בעילום שם אמרו שהניסוחים בעניין זה ממשיכים להיות בעיה עבור וושינגטון.
3 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
הדובר ג'ון קירבי. "חשוב לנו שהעולם יבין מה עומד על הפרק, מה חמאס עשה ב-7 באוקטובר"
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
הצעת ההחלטה העומדת על הפרק גם קוראת למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לגבש מנגנון לפיקוח על משלוחי הסיוע לעזה. הדיפלומטים אמרו כי גם הקריאה הזו בעייתית מבחינת ארה"ב, משום שהיא מנסה למנוע את המצב הנוכחי שבו ישראל היא שבודקת איזה סיוע נכנס לרצועה.
אם ארה"ב תיאלץ להטיל וטו, תהיה זו הפעם השנייה בתוך פחות משבועיים שבה היא עומדת בבדידותה לצד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם. ב-8 בדצמבר כבר ניצלה ארה"ב את זכות הווטו שלה כשהפילה את הצעת ההחלטה הקוראת להפסקת אש, בזמן שכמעט כל שאר חברות המועצה הצביעו בעדה. ארבעה ימים אחר כך אישרה העצרת הכללית של האו"ם החלטה דומה ברוב מוחץ של 153 תומכות, 10 מתנגדות ו-23 נמנעות, אם כי בניגוד להחלטות המועצה, שהן מחייבות מבחינה משפטית, החלטות העצרת הן הצהרתיות בעיקרן, ומשמשות יותר מכול ברומטר לדעת הקהל העולמית.
ארה"ב קוראת באופן עקבי לכך שהחלטות האו"ם בעניין המלחמה יכללו גינוי למתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והכרה בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך אלה לא נכללו בהחלטות שאומצו עד כה או בטיוטה האחרונה שהובאה למועצה.