כאוס ברחוב סוקולוב בחולון
(צילום: מאיר תורג'מן)

כשלושה חודשים חלפו מאז ההכנות לעבודות על הרכבת הקלה ברחוב סוקולב בחולון, והסוחרים שמתקשים לעבוד עומדים בפני קריסה כלכלית. באוגוסט הונחו גדרות לאורך הרחוב ונתיב האספלט בכביש הצמוד לחנויות גורד כחלק מההכנות של חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) לעבודות תשתית במסגרת הקמת הרכבת הקלה בעיר. אלא שמאז אף אחד לא עבד במקום והסוחרים זועמים.
פנינה משיח, תושבת העיר בת 75 ובעלת חנות "קול אור" למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, סיפרה כי הייתה רגילה במשך 40 השנים האחרונות לפתוח מדי בוקר את החנות. כעת, כשתושבי העיר כבר לא מגיעים לחנויות באזור, היא כואבת בשקט. "הרסו לנו ברגע אחד את הפרנסה", אמרה משיח.
"שלושה חודשים סגרו את המדרכה והכביש מול החנות, שמו לנו גדרות מסורגות והכניסו אותנו לכלא ממש, ונעלמו", היא הוסיפה. "ראש העיר מוטי ששון אפילו לא מנסה לעזור לנו. העיקר שהארנונה, אגרות השילוט ושאר המיסים מתקבלים בזמן ולא מוותרים על שקל לעסק שכבר שלושה חודשים לא עובד".
סוחרים בחולון זועמים על עבודות הרכבת הקלה
(צילום: מאיר תורג'מן )

4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
"סגרו את הרחוב ולא עבדו יום אחד". עבודות הרכבת הקלה בסוקולוב
(צילום: מאיר תורג'מן )
4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
(צילום: מאיר תורג'מן )
רפי לוי, החתן של משיח, הצטרף לסייע לה בחנות לפני יותר מעשור כשבעלה נפטר. "הכינסו אותנו לתוך כלא וגזרו עלינו שממה וקריסת העסק", אמר לוי. "בכלא לפחות האסירים מקבלים אוכל - לנו אין איך להביא לחם הביתה. התפרנסנו בקושי גם כשהרחוב היה פתוח. אנחנו אבודים והכי מכעיס שאף אחד לא מדבר איתנו, הסוחרים".
גם יוסי דבוש מהחנות השכנה "תכשיטי יוסי" ושאול מזרב מהחנות "אופנת לואי" עובדים כבר עשרות שנים בחנויות ברחוב. בעבר המקום נחשב ללב הפועם של חולון והיום הוא הפך מבחינתם לקבר כלכלי. "אחרי השנתיים הקשות שעברנו בקורונה התחלנו קצת להתאושש, ובום, לפני שלושה חודשים סגרו לנו את הרחוב", אמר דבוש. "אני בקושי ב-30% מהמחזור לעומת אותה תקופה שנה שעברה". לקוח פוטנציאלי שנסע בנתיב הבודד שהושאר בכביש הספיק להגיד כי הוא הגיע לאזור כדי לקנות אצל דבוש, אבל "אין יותר מדרכה ואין איפה לחנות, אז אני אבוא פעם אחרת".
הסוחרים לא מתנגדים לבניית הרכבת הקלה, שתהווה פתרון לפקקי התנועה באזור, אלא ל"אופן השלומיאלי" של ניהול העבודות ול"אדישות" של ראש העיר, לדבריהם. "שלושה חודשים אנחנו קורסים והוא לא מגיע להתעניין, אבל הארנונה ואגרת השילוט, הוא כל חודש לוקח לקופת העירייה. שלושה חודשים אוכלים את הלב ושמים עלינו פס", אמר לוי.
הוא הוסיף כי "למה שלושה חודשים ועוד לפני החגים, שזה הזמן הכי טוב שלנו כסוחרים, סגרו לנו את הרחוב ומאז לא עבדו במקום יום אחד בודד? הדבר היחיד שעושים זה לשלוח את העובדים שלהם לחבר את הגדר המסורגת בכל פעם שסוחר פותח אותה בעצבים. השלב הבא שלנו כסוחרים זה לסגור את הכביש ולעשות מהפכה בחולון, שיזמינו את המשטרה. בפרנסה של הבנות שלי אף אחד לא יפגע יותר".
4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
"הכניסו אותנו לתוך כלא". בעלי עסקים ברחוב סוקולוב בחולון
(צילום: מאיר תורג'מן )
4 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
עבודות הרכבת הקלה ברחוב סוקולוב חולון
(צילום: מאיר תורג'מן )
מזרב הצטרף לדבריו, ואמר כי "כלב לא עבר פה מאז הבוקר. רוצים רכבת קלה? תסגרו קטע ותעבדו עליו בשלוש משמרות כמו במדינה מתוקנת. תסיימו קטע, תפתחו אותו ותעברו לקטע חדש. אבל חכמי החלם סגרו הכול ועכשיו נמתין עד שנסגור את החנויות לבד - אז כבר לא יהיה מי שיתלונן".
חבר מועצת העיר מאיר חלבי אמר כי "זה הזוי שנת"ע לא עובדים במקום אבל הרחוב סגור. הצעתי לראש העיר לתת להם הנחות בארנונה ולוותר על אגרת השילוט לעסקים שהם מתים אבל הוא לא הסכים".
מחברת נת"ע נמסר: "רחוב סוקולוב הוא מהרחובות המאתגרים בפרויקט הרכבת הקלה. מדובר ברחוב צר ועמוס בתשתיות, שאת כולן יש להעתיק ולחדש. בסוף אוגוסט נכנסה נת"ע לעבודה ברחוב, ובוצעו הכנות עד לתחילת חגי תשרי. כעת בתום החגים, הסתיימו ההכנות, ובימים הקרובים תחל במקום עבודה מואצת. נת"ע פועלת רבות על מנת לצמצם את הפגיעה בשגרת החיים הכוללת גם את פעילות העסקים באזורי העבודות, אך ברור כי לא ניתן לבצע פרויקט תשתית כמו הרכבת ללא סגירת רחובות ועבודות מאסיביות בלב העיר".
מעיריית חולון נמסר: "העירייה מבינה ללבם של הסוחרים ומודעת לקושי שהם חווים. מאז אוגוסט ביצעה במקום נת"ע עבודות הכנה שונות ובקרוב תחל במקום עבודה מואצת. על מנת לקדם את העבודות בחולון תוך מציאת פתרונות שיסייעו לכך, במסגרת האפשרויות, מתקיימת באופן שוטף ועדת היגוי, בראשות מנכ"ל העירייה ומנכ"לית הקו הירוק של נת"ע, בהשתתפות אנשי מקצוע בכירים.
"כמו כן, ראש העיר מצוי בקשר שוטף עם מנכ"ל נת"ע ומשקף לו את רחשי הלב של התושבים ושל הסוחרים בנושא. נת"ע, שפועלת כסמכות תמרור, קיבלה מהמדינה הסמכה עצמאית לקבוע את הסדרי התנועה בתחום עבודות הקו, והעירייה פועלת מולה כל העת על מנת להדגיש את חשיבות צמצום הפגיעה בתושבים ובסוחרים, ככל שניתן. גביית מיסי הארנונה והאגרות נעשית בהתאם לחוקי המדינה ולעירייה אין כל סמכות לפטור את הסוחרים ואת התושבים מתשלום זה, על אף רצונה לסייע להם".