פרסום ראשון: יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), וח״כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), מתכוונים להניח מיד עם תום החגים הצעת חוק שתאפשר העמדה לדין של רוצחי הנוחבה שהשתתפו בטבח ביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר 2023. כך נודע היום (שנה) ל-ynet.
זאת לאחר שמאמציהם במהלך השנה האחרונה לבקש מהממשלה להורות על העמדה לדין של הרוצחים, באמצעות הפרקליטות, עלו בתוהו. על-פי הידוע, מי שמעכב את ההעמדה לדין הוא הקבינט הביטחוני.
נימוקי הקבינט הם, בין היתר, החשש שההעמדה לדין של רוצחי הנוחבה תחבל במו"מ להחזרת החטופים ובטיפול חמאס בהם. בנוסף, קיימת הערכה לפיה חלק מהמחבלים הכלואים כיום בישראל יוחזרו לעזה ולחמאס במסגרת עסקת חילופי שבויים. כמו כן, יש קשיים במישור הפלילי בהעמדה לדין, שכן קשה לחבר בדיוק הנדרש במשפט הפלילי בין מחבל מסוים - לבין פשע שבוצע.
2 צפייה בגלריה
מחבלים מעזה בכלא הישראלי
מחבלים מעזה בכלא הישראלי
יואשמו בעבירות השמדת עם? מחבלים מעזה בישראל
(צילום: דוברות שב"ס)
רוטמן ומלינובסקי, ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה, החלו לטפל בנושא באינטנסיביות בוועדת החוקה מיד לאחר הטבח. רוטמן אף הקים בדצמבר אשתקד ועדת משנה שפעלה תחת מעטה סודיות וזימנה לדיון את שר המשפטים יריב לוין, ואת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. בוועדה דובר בעיקר על הקשיים המשפטיים בהעמדה לדין וכן בפורום ההעמדה לדין – אם יוקם בית דין מיוחד שבו ייערך מעין "משפט ראווה", או הרכב בבית המשפט המחוזי.
לפי רוטמן, "על-פי מתווה זה יוקם ׳בית משפט מומחה׳ לנושא רצח עם, להבדיל מבית משפט למקרה מיוחד עם סמכות לשפוט עבירות נוספות שבוצעו במסגרת רצח העם". לדבריו, באמצעות תיקון החוק יתאפשר להעמיד לדין פלילי תחילה חלק מהמחבלים שייבחרו. כמו כן, יתאפשר להשאיר במאסר כל מחבל נוחבה לאחר בירור מנהלי קצר.
2 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי, מהומות בוועידה בזמן ששמחה רוטמן מדבר
יוליה מלינובסקי, מהומות בוועידה בזמן ששמחה רוטמן מדבר
יניחו את הצעת החוק. ח״כ מלינובסקי וח״כ רוטמן
(צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת, יאיר שגיא)
קווי המתאר של הצעת החוק:
• אירועי 7 באוקטובר יוגדרו כ"מעשי רצח עם ביוזמת חמאס".
• חקיקה המבוססת על עיקרון "חוק לוחמים בלתי חוקיים" אשר הגדיר את טבח 7 באוקטובר כ"רצח עם ביוזמת חמאס".
• הקמת טריבונל מנהלי שתפקידו להכריע בשאלת ההשתתפות בטבח על בסיס ראיות מנהליות (יותר קלות להוכחה מראיות פליליות רגילות, ט"צ), במסגרתו ניתן יהיה להגדיר מחבל בהגדרה מיוחדת.
• תוקם ועדת תביעה שתורכב מנציג שר המשפטים, שר הביטחון ושר החוץ. הוועדה תכריע מי מהקבוצה יועמד לשיפוט פלילי בעבירת רצח עם.
• ייקבע שכל מי שהשתתף בביצוע תכנון קשירת קשר או הסתה לאירועי הטבח ייחשב לוחם בלתי חוקי. המחבלים יחולקו לשתי קבוצות: "לב"ח לנצח" וקבוצה שתואשם בפשעי השמדת עם, בהתאם לחוק בדבר מניעתו וענישתו של הפשע - השמדת עם.
• לאחר מכן יוקם בית דין מיוחד לשיפוט בעבירת רצח עם, עם צוות משפטי וצוות ייעודי בעל מומחיות לשפיטה בעבירה זו.
• לטריבונל יהיו סדרי דין מיוחדים שייקבעו על-ידי שר המשפטים, בהתאם למאפיינים המיוחדים של אירועי רצח העם ב-7 באוקטובר, הצורך להגן על נפגעי העבירה ועל משפחותיהם ועוד, וכן יכריע בעניין העמדה לדין בעבירה זו כקבוצות או פרטים.
ח"כ מלינובסקי התייחסה להצעת החוק: "לממשלה הייתה שנה שלמה לחשוב ולהתכנס לאירוע של העמדה לדין של המחבלים שהשתתפו בטבח 7 באוקטובר, וכמו בנושאים רבים אחרים - לא התקבלו החלטות נכונות והנושא לא עמד בראש סדר העדיפויות. כמחוקקת, אני מרגישה שזו חובתנו המוסרית כלפי הקורבנות והמשפחות. יש פה עניין בחשיבות לאומית, אירוע בסדר גודל שלא הכרנו. עם כל הכבוד לראש הממשלה, לממשלה, לשר המשפטים וליועמ"שית, החלטתי יחד עם ח"כ שמחה רוטמן להתקדם ולהציג הצעת חוק משלנו שתתווה את העקרונות וקווי היסוד באופן שבו אנחנו רואים את הפתרונות".