טהרן עדיין לא הגיבה לחיסולו של איסמעיל הנייה בשטחה כפי שהבטיחה, והיום (שלישי) שלושה בכירים איראנים קשרו בין התגובה למו"מ בין ישראל לחמאס - ואמרו כי רק הגעה להסכם הפסקת אש בעזה יכולה למנוע או לעכב את תגובת הרפובליקה האיסלאמית. זאת, כשביום חמישי צפויה פסגה בהשתתפות ישראל והמתווכות במצרים או בקטאר - שאליה חמאס הודיע כי לא יגיע.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי יחיא סינוואר בנימין נתניהו
עלי חמינאי יחיא סינוואר בנימין נתניהו
(צילום: AP, EPA, Christophe Ena / POOL / AFP)
"רק הסכם הפסקת אש ברצועת עזה יוכל לדחות את התגובה לחיסול איסמעיל הנייה בטהרן", אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס הבכירים - שאף הוסיפו כי טהרן שוקלת לשלוח נציג לשיחות, לראשונה מפרוץ המלחמה. לדבריהם, אם איראן אכן תשלח נציג לשיחות המו"מ הוא לא ייקח חלק בפגישות בצורה ישירה, אלא יהיה מעורב בדיונים מאחורי הקלעים "כדי לשמור על קו תקשורת דיפלומטי" עם ארה"ב בזמן שהמשא ומתן יתנהל.
אחד הבכירים אמר כי אם המו"מ ייכשל, או אם ישראל "תגרור אותו" - איראן ,יחד עם בעלות בריתה כמו חיזבאללה, יוציאו לפועל מתקפה ישירה נגדה. עם זאת, הגורמים לא ציינו כמה זמן הם "יאפשרו" למשא ומתן להמשיך לפני שטהרן תגיב. בתוך כך, שני גורמים בכירים שמקורבים לחיזבאללה בלבנון אמרו כי טהרן תיתן הזדמנות למשא ומתן, אך "לא תוותר על כוונותיה להגיב נגד ישראל". לדברי אחד מהם, הפסקת אש בעזה תעניק לאיראן תירוץ ל"תגובה סמלית וקטנה יותר".
לדברי הבכירים האיראנים, טהרן תתמוך בחיזבאללה אם יחליט להגיב באופן נפרד על חיסול בכיר הארגון פואד שוכר בביירות - וכך גם בבעלי הברית האחרים שלה במזרח התיכון אם יחליטו לעשות זאת. הם לא ציינו באיזו דרך תבוא לידי ביטוי תמיכה כזו.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
נסראללה. "אם חיזבאללה יחליט להגיב באופן נפרד - איראן תתמוך בכך"
(צילום: Al-Manar TV via REUTERS)
אותם בכירים אמרו כי איראן הייתה מעורבת בימים האחרונים בדיאלוג אינטנסיבי עם ארצות הברית ומדינות נוספות במערב באשר לתגובה הצפויה. שלושה גורמים ממשלתיים במזרח התיכון אישרו כי קיימו שיחות עם טהרן במטרה להימנע מהסלמה לקראת שיחות המו"מ ביום חמישי.
כך, למשל, ארה"ב ביקשה מטורקיה שתפציר באיראן "להנמיך את המתיחות" במזרח התיכון. שגריר ארה"ב באנקרה, ג'ף פלייק, אמר היום לעיתונאים כי וושינגטון מבקשת "מבנות בריתה שיש להן קשרים עם טהרן לשכנע אותה להפחית את ההסלמה - וזה כולל את טורקיה". לדברי השגריר האמריקני, "הטורקים נראים יותר בטוחים מאיתנו שהמצב לא יסלים".
הפרשן האיראני סעיד ליילאז אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית מעוניינים כעת לפעול למען הפסקת אש בעזה כדי להשיג תמריצים, להימנע ממלחמה כוללת ולחזק את מעמדה באזור". לדבריו, למרות שאיראן לא הייתה מעורבת בעבר בתהליך השלום בעזה, כעת היא מוכנה למלא "תפקיד מפתח".
עצרת בכיכר החטופים בשבת
(צילום: satview)

בשבוע שעבר, נזכיר, הצהירה המשלחת האיראנית לאו"ם כי "אנו מקווים שתגובתנו תהיה בעיתוי ובצורה שלא יפגעו באפשרות להפסקת אש״. מהמשלחת נמסר כי "העדיפות שלנו היא לכונן הפסקת אש מתמשכת בעזה, וכל הסכם שיתקבל על-ידי חמאס יוכר גם על ידינו. המשטר הישראלי הפר את הביטחון הלאומי והאוטונומיה שלנו באמצעות מעשה הטרור האחרון שלו, ויש לנו את הזכות הלגיטימית להגנה עצמית - עניין שאינו קשור כלל להפסקת האש בעזה. עם זאת, אנו מקווים שתגובתנו תהיה מתוזמנת ותבוצע באופן שלא יפגע בהפסקת האש הפוטנציאלית".
בתוך כך, היום איראן התייחסה בביטול לקריאותיהן של גרמניה, צרפת ובריטניה אתמול "להרגיע את המתיחות במזרח התיכון". לדברי האיראנים, "הקריאות לנהוג באיפוק הן חוצפה וחסרות היגיון פוליטי, שסותרות את עקרונות החוק הבינלאומי". נשיא איראן מסעוד פזשכיאן שוחח אמש בטלפון עם ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר, ואמר לו כי "ענישה של הגורם התוקף היא הפתרון לעצירת הפשעים". לדבריו, "תמיכת מדינות המערב בישראל מאיימת על ביטחון האזור והעולם כולו".

הסירוב של חמאס להגיע לפסגה - וניסיונות השכנוע

חמאס, נזכיר, הודיע שלשום כי אין בכוונתו לשלוח נציגים לפסגה ביום חמישי הקרוב, שאותה יזמו המתווכות בניסיון להתניע מחדש את השיחות על עסקת חטופים והפסקת אש - מתוך תקווה להגיע להסכם בקרוב, כזה שיוכל לא רק לסיים את המלחמה בעזה אלא גם להפחית את המתיחות האזורית בצל איומי הנקמה של איראן וחיזבאללה. חמאס נימק את סירובו בכך ש"סבבים נוספים של משא ומתן רק מאריכים את המלחמה ונותנים לישראל לגיטימציה".
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, קרא אמש לחמאס להגיע לפסגה. "אנחנו קוראים לנציגי החמאס להגיע לפסגה ולהביא את העסקה לסיום. אנחנו מאמינים שכולם צריכים להגיע בחמישי כדי שנוכל לסיים את זה". הוא הוסיף כי הציפייה האמריקנית היא שהשיחות "יתקדמו הלאה" חרף הדיווחים וההצהרות השונות.
3 צפייה בגלריה
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון פרנסיס קירבי
ג'ון קירבי. קרא לחמאס להגיע לפסגה בחמישי
(צילום: EPA/SAMUEL CORUM / POOL)
העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, דיווח היום כי גם מצרים ניסתה לשכנע את חמאס להשתתף בפסגה הצפויה בחמישי. לפי הדיווח, במצרים טענו כי הדבר "יאפשר לארגון להפריך את הטענות הישראליות שלפיהן חמאס הוא שמשבש את מאמצי התיווך". עוד נכתב כי קהיר מאמינה שהפסקת אש, גם אם לכמה ימים, תהווה "הזדמנות לפעול להארכת משך ההפוגה", בצל המתיחות במזרח התיכון.
גורמים בחמאס אמרו היום לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, כי המתווכות לוחצות על הנהגת התנועה להשתתף בסבב הפגישות הצפוי להתקיים בסוף השבוע. לדבריהם, "חמאס אינו מסרב להשתתף בסבב השיחות, אך המצב הנוכחי אינו מצריך סבב משא ומתן חדש. מה שנדרש כדי להתקדם להסכם הוא לקבל את מה שהתנועה הסכימה - ושישראל דחתה".
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח היום עם מקבילו הטורקי, שר החוץ האקן פידן, במטרה לגרום לטורקיה ללחוץ על חמאס כדי שיחזור לשולחן המשא ומתן במסגרת הפסגה המתקרבת ביום חמישי. לפי הודעת מחלקת המדינה, בלינקן גם הודה לטורקיה על התמיכה בהצהרה המשותפת של ארצות הברית-מצרים-קטאר שקראה לכל הצדדים לחדש מיידית את השיחות להפסקת אש ולשחרור כל החטופים.