1 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
(צילום: דובר צה"ל)
סגן נ', שלפני כשלושה חודשים ירה למוות בשני מפקדי פלגות מיחידתו אגוז, מונה לאחרונה שוב לפיקוד על חיילים. נ' משמש כעת כמפקד מחלקה בבסיס הדרכה של חיילים עורפיים בצפון, לאחר שהודח מפיקוד על לוחמים "לצמיתות", לפי הודעת צה"ל בעקבות האסון.
ההחלטה החריגה למנותו לפקד על חיילים עורפיים, נועדה, לפי גורמים צבאיים, לסייע בשיקומו הנפשי של סגן נ' עקב מצבו הרעוע מאז האסון. במצ"ח עדיין חוקרים את הירי הקטלני בשטח האימונים של מחנה נבי מוסא בין ירושלים לים המלח, שהסתיים במותם של רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר. החקירה נמצאת בשלב מתקדם, ובקרוב תובא להכרעת הפרקליטות הצבאית אם להגיש כתבי אישום נגד סגן נ' - וייתכן שגם נגד קצינים אחרים, לנוכח שורת המחדלים והתקלות שהתגלו ביחידה באותם ימים.
הדילמה של גורמי החקירה והפרקליטות נוגעת למצב הנפשי של נ' באותן דקות שבהן יצא לחפש את החשודים בגניבת ציוד צבאי מיחידתו. לטענתו, הוא נשא על ראשו אמצעי לראיית לילה והיה דרוך באופן מבצעי, ולכן כאשר זיהה שתי דמויות חשודות וחמושות מולו - הוא מיהר לפתוח בירי מדויק של כחמישה או שישה כדורים לכיוונם.
איתמר אלחרר מדבר על מהי גבורה בעיניו

במשפחתו של אהרון ז"ל הביעו זעם על ההחלטה למנות את סגן נ' לתפקיד פיקודי: "קיבלנו בהלם את הידיעה על כך שסגן נ' קיבל תפקיד פיקודי בבסיס בצפון כמפקד מחלקה. אנו מצרים על כך וכועסים מאוד. לא יעלה על הדעת שקצין שהרג שני מ"פים והחקירה עדיין בעיצומה יקבל תפקיד פיקודי כלשהו, אף שהתפקיד אינו תפקיד לחימה וזאת כאשר במקביל הוא נחקר בגין הריגת שני המפקדים. החלטה זו מבזה את זכרם של אופק ואיתמר זיכרונם לברכה. כמו כן החלטה זו מהווה חוסר רגישות רב כלפי משפחות ההרוגים ומהווה פגיעה רבה באמון הציבור בכלל ופגיעה באמון משפחות החיילים עליהם סגן נ' מפקד בפרט".
ממשפחתו של אלחרר ז"ל נמסר: "התנהלותו החמורה של נ', במסגרתה עבר על פקודות ונהלי הבטיחות לאורך כל התקרית, הסתיימה בהריגתם של איתמר ואופק ז"ל והובילה להדחתו מיחידת אגוז. תמוה ומקומם כי צה"ל מוצא לנכון לשבצו בתפקיד פיקודי ביחידה בעלת אופי חינוכי שיקומי לאחר שהודח מתפקידו וכל זאת בעוד האירוע החמור נמצא בעיצומה של חקירת מצ"ח. אנו מצרים וכואבים על החלטת הצבא המנוגדת לערכי צה"ל".
החקירה הפלילית אמנם עדיין מתנהלת, אך צה"ל כבר פרסם את ממצאי ועדת המומחים לבדיקת האירוע - שהעלו תמונה מחרידה על התנהלות כלל הכוחות בתקרית. למרות שרשרת של חריגות קיצוניות מפקודות, ערכים ונהלי הצבא - הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע שמפקד אגוז, סא"ל א', לא יודח מתפקידו - למרות שסא"ל א' הציע זאת בעצמו. במקום הדחה, סא"ל א' ימשיך בתפקידו עד סוף כהונתו בעוד ארבעה חודשים - ולאחר מכן לא יפקד על חטיבת המילואים אלכסנדרוני כמתוכנן, ובאופן כללי לא ישרת בתפקיד פיקודי בשנתיים הקרובות.
אופק אהרון בריאיון ל-ynet בדצמבר 2021
(צילום: נדב אבס)

מלבד סגן נ', הקצינים שהודחו מאגוז הם סגן מפקד היחידה ומפקד הפלגה מהאירוע שנותר בחיים, שניהם בדרגת רב-סרן. בנוסף, הודח הלוחם שהפקיר את ציודו האישי ובו האמר"ל בקו היורים, יממה לפני התקרית הקטלנית. בעקבות גניבת הציוד, שכלל גם שבע מחסניות, והאמר"ל על הקסדה, החלה יממה של מרדפים אחרי גנבי אמל"ח שכללו גם ירי. הוועדה תיארה כי אותם מרדפים התקיימו בהובלת קציני היחידה, אך ללא כל אישור, תיאום, הכנות ונוהל קרב סדור.
מצה"ל נמסר: "צה"ל מרכין ראש, משתתף בצערן של המשפחות השכולות וימשיך ללוותן. בעקבות המקרה נפתחה חקירת מצ"ח. החקירה הסתיימה בימים אלו וממצאיה יועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית. באשר למפקד הצוות, המפקדים ביחידה נמצאים בקשר רציף איתו ועם משפחתו. בעקבות מסקנות התחקיר הפיקודי וועדת המומחים, הוחלט כי הקצין יסיים את תפקידו והוא שובץ מחדש בהתאם להחלטות הפיקודיות בעניינו".