שיגורים מרצועת עזה לכיוון ישראל, לפני הפסקת האש

הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלמי נכנסה אמש (שבת) לתוקף, ומכיוון שהמציאות הביטחונית כאן ידועה בשבריריותה ניתן רק לקוות שהיא תישמר. אבל אם אכן היא תישמר, ולמרות ירי הרקטות סביב כניסתה לתוקף, הרי שניתן לקבוע ש"מגן וחץ" הוא אחד המבצעים המוצלחים ביותר של צה"ל והשב"כ בעזה.
הג'יהאד האיסלאמי חטף מכה קשה, אולי הקשה ביותר שספג עד כה מידי ישראל. הוא איבד את רוב הצמרת שלו במבצעי חיסול מדוייקים במכת הפתיחה של המבצע בשבוע שעבר, וגם בהמשך תוך כדי הלחימה, ובנוסף התקשה לייצר מטחים משמעותיים על ישראל ולגרום לנזק מאסיבי. לא זאת ועוד, בתוך רצועת עזה נהרגו ארבעה פלסטינים כתוצאה מירי כושל של ארגון הטרור, ובנוסף לכך בשטח ישראל נהרג פועל פלסטיני מעזה מפגיעת רקטה, ואחיו נפצע באורח קשה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
ראש הממשלה נתניהו בהערכת מצב במזכירות הצבאית
הודעת "הגורם המדיני הבכיר" לא תואמה עם ראש השב"כ והרמטכ"ל. בר, הלוי ונתניהו
(צילום: דובר צה"ל, קובי גדעון לע"מ )
2 צפייה בגלריה
הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות
בצה"ל מתחקרים כיצד התאפשרה הפגיעה, אך מרוצים משיעורי ההצלחה של מערכת ההגנה. הבניין שנפגע ברחובות
(צילום: רויטרס)
בקרב הציבור הישראלי, הפגיעה הקשה ביותר הגיעה בפגיעה הישירה בבניין ברחובות, שגרמה למותה של אינגה אברמיאן - וצה"ל מתחקר כעת כיצד התאפשרה פגיעה זו ומדוע מערכת כיפת ברזל לא יירטה את הירי, אך לצד זאת מרוצים בצבא ממערכת ההגנה שרשמה שיעור הצלחה של כ-95 אחוז. בנוגע לפגיעה בחפים מפשע ברצועת עזה, בצה"ל הסבירו כי לפי הערכה ראשונית לא נהרגו אזרחים לאחר מכת הפתיחה של המבצע.
גם אופן סיום המבצע יכול להיחשב כהישג ישראלי חלקי. צה"ל רצה לסיים את הסבב מוקדם ככל הניתן, וכך גם הדרג המדיני, ולנצל את המצב שבו המצרים תומכים בכך וגם חמאס. איראן הפעילה לחץ על הג'יהאד האיסלאמי למשוך כמה שיותר, והלחץ הזה נשא פרי למשך חמישה ימים - אולם לא מעבר לכך. הג'יהאד האיסלאמי יוצא מהמבצע הזה מוכה וחבול, ובראייה רחבה, גם הפטרונים שלו בטהרן חטפו מכה - שמבחינת ישראל הגיעה בזמן טוב, נוכח התעוזה שלהם בתקופה האחרונה.
נקודת הפתיחה של המבצע הזה היא אירוע מותו כתוצאה משביתת רעב של המחבל חאדר עדנאן בבית הכלא הישראלי, מה שהוביל לירי של רקטות באור יום לשדרות. מהנקודה הזו מתחיל בעצם הוויכוח: מי לחץ לצאת למבצע - הדרג המדיני, בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, או הרמטכ"ל הרצי הלוי (שיכול לרשום לעצמו הישג במבצע הזה) וראש השב"כ רונן בר. ומדוע השאלה הזו עולה עכשיו? מפני שאמש, לקראת מה שנראה היה כתחילתה של הפסקת האש, החל סבב לחימה פנימי - בין הדרג המדיני לצבאי.
עוד לפני שהוכרזה הפסקת האש, חשפנו אתמול ב-ynet כי לראשונה מתחילת המבצע נרשם חיכוך בין הדרג המדיני לביטחוני. בהודעה מטעמו של "גורם מדיני בכיר" נכתב כי "הסבב מלמד על חולשת חמאס, ואם הוא לא יכפה את סיום הירי - הדבר יהווה עדות למאזן הכוחות המשתנה בעזה". הודעה זו לא שיקפה את עמדת צה"ל ושב"כ, וגורמי ביטחון טענו כי מדובר בטעות קשה. בלשכת ראש הממשלה, מנגד, לא אהבו את הטענות שעלו בתדרוכים על כך שהיוזמה למבצע נולדה מלמעלה, מאצלם, בדפיקה על השולחן לאחר הירי על שדרות. במערכת הביטחון, מצידם, לא מכירים שולחנות כאלה, וטוענים שהם חיפשו הזמנות למכת פתיחה - וההזדמנות הזו נדחתה בגלל אילוצים מבצעיים בלבד. לא ניתן לפרסם מה היה בדיונים הללו, אבל האמת היא באמצע - ואלמלא החיכוך הזה, כנראה שהדרגים המדיני והביטחוני היו חוגגים ביחד את ההישג של המבצע.