2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
שרת התחבורה רגב
(צילום: יואב דודקביץ')
שרת התחבורה מירי רגב מובילה יוזמה לביטול נבחרת הדירקטורים שליד רשות החברות. ל"כלכליסט" נודע, כי רגב שלחה השבוע מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר המשפטים יריב לוין, עם העתקים לכל שרי הממשלה, ובו בקשה "להביא לביטול נבחרת הדירקטורים ולקדם תנאים ותהליכים למינוי מועמדים, מבלי לכבול את ידינו", כשהכוונה במילה "ידינו" היא לשרי הממשלה.
המהלך של רגב מגיע אחרי שהמינוי שלה למנכ"ל משרד התחבורה (משה בן זקן) נפסל בוועדת המינויים וגם מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי ישראל נתקל בקשיים.
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, שגם היא בין המכותבים, מתנגדת למהלך ובמכתב תשובה ביקשה מהשרים להמתין להמלצות הוועדה הציבורית שמינתה בראשות מנכ"לית לאומי לשעבר רקפת רוסק עמינח, שבוחנת את אופן בחירת הדירקטורים, ואמורה לשפר את מנגנון הנבחרת ולהתאימו לצורכי החברות.
2 צפייה בגלריה
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
(צילום: אלעד מלכה)
כבר בסוף דצמבר פורסם ב"כלכליסט" כי ממשלת נתניהו תעמיק את הפוליטיזציה בשירות הציבורי ובחברות הממשלתיות באמצעות שינוי וביטול מנגנוני איזון ובקרה, שנועדו לצמצם את התופעה. החשש הוא להצנחת מינויים פוליטיים, חלקם לא ראויים ולא מקצועיים, למשרות יו"רי דירקטוריונים, דירקטורים ומנכ"לים. מטיוטת קווי היסוד של הממשלה עולה כי הממשלה תקים ועדה לבחינה מחודשת של החברות הממשלתיות, ותבחן גם את כפיפות החברות למשרדי הממשלה ותגבש המלצותיה בתוך שלושה חודשים.
השרה רגב למעשה מוציאה לפועל את המטרה הזו, להצר את צעדי רשות החברות ולהשתלט על הדירקטוריונים וההנהלות של החברות הממשלתיות. רגב מציינת בפתיחת המכתב, כי היא אחראית כשרת תחבורה על מספר גדול של חברות ממשלתיות. לדבריה, הצלחת החברות חיונית להצלחתה שלה, ואילו כישלון שלהן משליך על השר הממונה, הנושא באחריות. רגב קובלת על כך שאף על פי שהאחריות היא על השרים, סמכותם לממש אחריות זו מוגבלת.
נבחרת הדירקטורים היא מאגר מועמדים, שנועד לאתר באופן שוויוני, פומבי ותחרותי אנשים ראויים לכהן בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות. הנבחרת הוקמה ב-2013, כשאורי יוגב שימש כמנהל הרשות. מאז נעשו ניסיונות להחליש את הנבחרת - ללא הצלחה.

"הנבחרת לא משקפת את מדיניות הממשלה"

רגב מציינת במכתבה את הביקורת הציבורית, שלדבריה נבחרת הדירקטורים זכתה לה. למשל, מועמדים ראויים נשארו בחוץ לאחר הליכי המיון, "במבחן התוצאה של הדרה של אוכלוסיות מסוימות". בנוסף, "הנבחרת הנוכחית, שגובשה בשלהי הממשלה הקודמת, אינה משקפת את מדיניות הממשלה המכהנת וכובלת את השרים למשך זמן ממושך".
רגב מציינת כי בעקבות פסיקת בג"ץ על מינויו של עמיר פרץ ליו"ר התעשייה האווירית, נסתם הגולל על האפשרות לבחור דירקטורים שלא במסגרת הנבחרת, במה שכונה "הליך תואם נבחרת". לדבריה, התוצאה היא שידי השרים כבולות. לפי רגב, נדרש הליך חקיקה ארוך לשינוי המצב ועל כן היא מבקשת מהשרים לפעול ליצירת הסדרי ביניים שיביאו ל"פתיחת השורות של הנבחרת".
נזכיר כי רגב כבר פועלת להדחת מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי, חצי שנה בלבד אחרי שמונה לתפקיד. רש"ת פועלת כרשות, בעוד החברות הממשלתיות פועלות כחברות וכפופות לרשות החברות.
שרת התחבורה מירי רגב בתדרוך עיתונאים
(צילום: גיל יוחנן)

רוזנבוים, שמנסה לעכב את המהלך, ציינה בפני השרים סמוטריץ' ולוין את החשיבות של החברות הממשלתיות למדינה. "הנבחרת הוקמה ב-2013 כדי להבטיח איוש מיטבי של דירקטורים בחברות הממשלתיות... מאז הקמתה יש שיפור מתמיד בתוצאות העסקיות של החברות, וגם בפעילות הדירקטוריונים", ציינה רוזנבוים והזכירה כי תהליך "תואם הנבחרת" מצוי בשיח מול משרד המשפטים למציאת פתרון.
"אין בכך כדי לפגום בסמכויות השרים למנות את הדירקטורים המתאימים להם", היא כותבת, "החוק אינו מסדיר את האופן שבו שרים בוחרים את המועמדים ופער זה הושלם בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה ופסיקת בג"ץ".
רוזנבוים ציינה כי הנבחרת כוללת 1,400 חברים ומזכירה כי עם כניסתה לתפקיד הקימה את הוועדה שבראשה עומדת רוסק עמינח וביקשה מהשרים להמתין עד לדו"ח הביניים שלה.