המחיר המדיני של העמקת המבצע בדרום רצועת עזה: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) הודיע כי יקיים בימים חמישי ושישי דיונים פומביים בבקשה הדחופה של דרום אפריקה להוציא צווי הפסקת לחימה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח. דרום אפריקה פנתה בחודשים הראשונה של המלחמה לבית הדין הבינלאומי והאשימה את ישראל ברצח עם בעזה.
ביום חמישי יתקיים שימוע פומבי לדרום אפריקה ולמחרת ייערך הליך דומה לישראל. בפנייתה המחודשת לבית הדין הבינלאומי, ביקשה דרום אפריקה להוציא צווים על-מנת "להגן מפני פגיעה נוספת, חמורה ובלתי הפיכה בזכויות של העם הפלסטיני במסגרת אמנת רצח העם" ו"כדי להבטיח את עמידתה של ישראל במחויבות שלה על פי אמנת רצח העם לא לעסוק ברצח עם, ולמנוע ולהעניש בגין רצח עם".
1 צפייה בגלריה
אולם בית הדין הבינלאומי לצדק ב האג
אולם בית הדין הבינלאומי לצדק ב האג
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: Ankor Light / Shutterstock.com)
בתוך כך, טורקיה הודיעה כי בכוונה להצטרף לתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל לבית הדין הבינלאומי. את ההודעה בנושא מסר שר החוץ הטורקי הקאן פידאן. בכך מצטרפת טורקיה למצרים, שהודיעה בתחילת השבוע על כוונתה לתמוך בתביעה נגד ישראל. בקהיר טענו כי ההכרזה מגיעה לנוכח "הסלמת התקיפות הישראליות נגד אזרחי עזה".
בישראל חוששים שבית הדין בהאג ייענה לבקשת דרום אפריקה ויוציא בתקופה הקרובה צו לעצירת הלחימה ברפיח. בירושלים נעשית פעולה אינטנסיבית מאחורי הקלעים כדי להגביר את כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, שירדה דרמטית בגלל שמצרים מסרבת לאפשר העברת סיוע דרך מעבר רפיח - במחאה על כך שישראל תפסה את הצד המזרחי של המעבר.
בכיר ישראלי אמר השבוע כי ההודעה המצרית לבית הדין משקפת את השפל שאליהם נקלעו היחסים בין המדינות. "זאת לא ההודעה המצרית להאג שמטרידה אותנו, אלא זה שהיא חלק משלם בעייתי שיש לו השלכות על היחסים בין המדינות", הסביר. בכיר ישראלי נוסף אמר כי "זה דבר שלא היה בעבר ביחסים עם מצרים. זה צעד קשה. מצרים תמשיך ללחוץ מדינית ומראה לנו שאין לה סבלנות או יכולת להמשיך הלאה. זה עצוב מאוד ומדאיג מאוד".
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועה
(צילום: דובר צה"ל )

בפברואר דחה בית הדין בהאג את בקשת דרום אפריקה להטיל סעדים זמניים נוספים נגד ישראל שימנעו פעולה ברפיח. בית הדין ציין אז כי "המצב החמור מחייב יישום מיידי ואפקטיבי של הסעדים הזמניים שכבר ניתנו. הוא אינו מצריך סעדים זמניים נוספים". עוד הוסיף בית הדין בהאג כי "על ישראל לקיים באופן מלא את התחייבויותיה בהתאם לאמנת רצח העם, ולהבטיח את שלומם וביטחונם של הפלסטינים ברצועת עזה".
חודש לפני כן פרסם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שישה צווים שהוטלו על ישראל, הקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים. לפני כן קבע בית הדין כי בסמכותו לדון בסוגיה האם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה.