מסר חד מביידן לנתניהו בזמן שהרמדאן מתקרב, ואיתו האפשרות למבצע צבאי נרחב ברפיח: עיתונים מובילים בארצות הברית ובעולם חושפים את משלוחי הנשק שהעבירו האמריקנים לישראל מ-7 באוקטובר - לצד אזהרה שמעבירים גורמים אמריקניים לפיה ייתכן שארצות הברית תאסור על שימוש בנשק מתוצרתה בפעולה ישראלית ברפיח, אם זו אכן תצא לפועל.
ב"וושינגטון פוסט" כתב היום (חמישי) העיתונאי הוותיק דיוויד איגנשיוס כי ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני, אם תתקוף אזורים מאוכלסים סביב רפיח. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויועציו הבכירים לא קיבלו עדיין החלטה, אבל עצם העובדה שבכירים דנים בצעדים כאלה מראה את החשש הגובר שלהם מהמשבר ההומניטרי מעזה, ואת המחלוקת החריפה עם ישראל בנוגע לתקיפה ברפיח.
בישראל הופתעו מהדיווח ולא מכירים אותו. עם זאת, האמריקנים כבר שבועות מבהירים שללא תוכנית אמינה לפינוי אוכלוסייה לא יתמכו בפעולה ברפיח. העצבנות מוושינגטון מהמשך המלחמה נראית היטב, ולכן הלחץ האדיר להפסקת אש ועסקת חטופים. בכל מקרה, מבצע ברפיח לא צפוי להתרחש בזמן הקרוב, אז הדיווח נראה יותר כמו אמירה למטרות יחסי ציבור פנימיות באמריקה - כדי להראות שארצות הברית כבר לא נותנת לישראל צ'ק פתוח.
5 צפייה בגלריה
טיל Hellfire
טיל Hellfire
טיל הלפייר. גם הם הועברו לישראל
(צילום: Michael Fitzsimmons / Shutterstock)
5 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
הריסות ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
סגנית הנשיא קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן העלו שאלות קשות על תוכנית המתקפה ברפיח, בשיחותיהם עם חבר קבינט המלחמה בני גנץ. לפי הדיווח, בממשל ביידן חוששים שתוכנית רפיח "חצי אפויה", ותחריף את המצב הקשה גם כך ברצועה, מבלי לסיים את המלחמה. בכירים בממשל אמרו כי לא ראו תוכנית ברורה כיצד ניתן להגן על יותר ממיליון פלסטינים שמצאו מקלט ברפיח.
"כל הגבלה על העברת נשק אמריקני לישראל תהיה שינוי חד במערכות היחסים, ותוביל לסערה פוליטית", כתב איגנשיוס. הוא ציין כי אם ממשל ביידן יחליט בסופו של דבר לאסור על שימוש בנשק אמריקני במתקפה ברפיח, הוא יוכל להגיד שהוא פועל בדומה להסכם עם אוקראינה, לפיו נאסר עליה להשתמש בטילים ארוכי טווח אמריקניים לתקיפת מטרות בשטח רוסיה.
באותו דיווח צוין כי במסגרת המאמצים של ממשל ביידן להגיע לעסקת חטופים לפני הרמדאן שיחל בשבוע הבא, ועקב סירוב חמאס לקבל את העסקה שעל הפרק, וושינגטון שוקלת ללחוץ על קטאר לגרש את נציגי חמאס מהמדינה - אם אלה לא יצליחו לשכנע את עמיתיהם בעזה להסכים למתווה.
אתמול נחשף ב"וושינגטון פוסט" כי במהלך תדרוך מסווג שהועבר לחברי קונגרס, נמסר להם כי ארצות הברית העבירה לישראל יותר מ-100 משלוחי נשק מאז 7 באוקטובר. אותו משלוח נשק הכיל אלפי חימושים מדויקים, פצצות בקוטר קטן, פצצות חודרות-בונקרים, כלי נשק קלים ואמצעי לחימה נוספים.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן ונתניהו. מסר חד, באמצעות העיתונים המובילים בארה"ב
(צילום: AP Photo/Evan Vucci, יריב כץ)
עד כה ארצות הברית הודיעה רשמית רק על שני משלוחי סיוע צבאי לישראל: משלוח פגזי טנקים בשווי 106 מיליון דולרים, ומשלוח של רכיבים להרכבת פגזים בקוטר 155 מ"מ בשווי 147.5 מיליון דולרים. המשלוחים הובילו לביקורת ציבורית בארצות הברית, בין היתר מאחר שבוצעו על ידי ממשלו של ג'ו ביידן באופן שעקף את הקונגרס, על ידי שימוש בסמכויות חירום.
גורמים אמריקניים בעבר ובהווה אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי באותם משלוחים הועברו עשרות אלפי כלי נשק, תוך שימוש בהליכים שנועדו בעיקרם להסתיר את היקף הסיוע הצבאי של ממשל ביידן לישראל.
פרט לשני משלוחי הנשק שדווחו, יתר העברות הנשק אושרו דרך מכניזם פחות פומבי שמאפשר זאת לבית הלבן. בין היתר מדובר בלקיחת נשק ממאגרים אמריקניים, האצת משלוחים שאושרו מוקדם יותר ושליחת כלי נשק בכמויות קטנות מאלו שמחייבות הודעה לקונגרס.
בסך הכול הועברו 23 אלף כלי נשק מונחים, כולל טילי אוויר-קרקע מסוג הלפייר, כטב"מים ופצצות "חכמות", לצד כלי נשק דומים נוספים. ישראל קיבלה בנוסף 58 אלף פגזי ארטילריה 155 מ"מ ומיירטי כיפת ברזל. רוב המערכות וכלי הנשק הועברו מהמאגרים האמריקניים בתחילת המלחמה.
5 צפייה בגלריה
סוללת כיפת ברזל
סוללת כיפת ברזל
כיפת ברזל. האמריקנים העבירו מיירטים
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מעיני התותחן בלחימת חטיבות האש של חיל התותחנים ברצועת עזה
תיעוד מעיני התותחן בלחימת חטיבות האש של חיל התותחנים ברצועת עזה
58 אלף פגזי ארטילריה 155 מ"מ הועבר לישראל
(צילום: דובר צה"ל )
זרם העברת הנשק הואט בחודשים האחרונים, כשלפנטגון כבר הייתה פחות תחמושת זמינה שהוא יכול לספק לישראל במהירות, בזמן שהוא גם מספק את צורכי אוקראינה במלחמה נגד רוסיה ודואג לשמור על מספיק תחמושת במאגרים האמריקניים. הגורמים האמריקניים אמרו עם זאת כי סופקו 1,000 פצצות מדויקות ופגזי ארטילריה בחודש האחרון.
בדיווח נכתב כי העברות הנשק מראות שאף שהממשל מאוכזב מהתנהלות ממשלת נתניהו, הוא ממשיך לדחות קריאות לעצירת העברות הנשק כחלק מלחץ על ישראל להקטנת מספר האזרחים הנהרגים בעזה ולהגדלת הסיוע ההומניטרי.
עבור ישראל, העברת כלי הנשק אפשרה להמשיך את המלחמה בעזה לצד מוכנות למתקפה כוללת מול חיזבאללה. בכיר בצה"ל אמר כי הצבא "טבל עמוק" לתוך מאגרי הנשק שלו כדי לשמור על הגבול הצפוני, אבל לא לכדי רמה שתפגע ביכולותיו להילחם בחיזבאללה. "אין דבר שישראל יכולה לומר שהיא לא קיבלה. ישראל קיבלה למעשה כל מה שהיא צריכה. במבט לעתיד, לא בטוח שזה יישאר ככה", אמר אותו בכיר.