נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו הערב (יום ג') בפסגה וירטואלית שנתפסת בעולם כבעלת חשיבות קריטית במאמצים לפתור את מתיחות השיא סביב אוקראינה. רוסיה ריכזה בשבועות האחרונות עשרות אלפי חיילים, לצד כוחות ארטילריה רבים, סמוך לגבולותיה של קייב – ובמערב חוששים כי היא נערכת לאפשרות של פלישה לשכנתה. בשיחת הוועידה הזהיר ביידן את פוטין כי אם הפלישה תצא לפועל רוסיה תשלם מחיר כלכלי כבד במיוחד. לקראת הפסגה היו ההערכות שפוטין ידרוש בה ערבויות ברורות לכך שקייב לעולם לא תצטרף לברית נאט"ו – ברית שמוסקבה רואה בהתרחבותה מזרחה איום קיומי של ממש.
10 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, נשיא אוקראינה זלנסקי ופוטין. הגורל של קייב במוקד
(צילום: EPA, AP)
10 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת וידאו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחת וידאו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מול מהמסך. פוטין בשיחת הווידאו הערב עם ביידן
(צילום: טוויטר)
10 צפייה בגלריה
ביידן ופוטין במפגש פנים אל פנים בז'נבה, ביוני. "להציב את הטון מולו"
ביידן ופוטין במפגש פנים אל פנים בז'נבה, ביוני. "להציב את הטון מולו"
ביידן ופוטין במפגש פנים אל פנים בז'נבה, ביוני. "להציב את הטון מולו"
(צילום: EPA)
שיחת הוועידה בין שני המנהיגים, שנמשכה כשעתיים, היא הראשונה מאז תחילתו של המשבר הנוכחי באוקראינה, והראשונה מאז שיחת הטלפון הפומבית שקיימו ביולי האחרון. חודש לפני כן הם גם נועדו פנים אל פנים בפסגה בז'נבה. ביידן קיים את השיחה הערב מחדר המצב בבית הלבן, בעוד פוטין יושב בביתו בעיר סוצ'י.
השיחה בין הנשיאים לא שודרה בפומבי, אך קטע קטן מתחילתה כן הועבר בטלוויזיה הרוסית, ובו נראה פוטין יושב בשולחן במרחק מה מהמסך המוגבה שבו הוצג עמיתו האמריקני. "ברכות, אדוני הנשיא", אמר פוטין לביידן, תוך שהוא מרים קלות את ידו לאות שלום. ביידן השיב לו: "נעים לראות אותך שוב! לצערי בפעם הקודמת לא יצא לנו לראות אחד את השני ב-G20. אני מקווה שבפעם הבאה ניפגש פנים אל פנים".
לקראת הפסגה שני הצדדים ניסו להמעיט מעט בחשיבותה, ודובר הקרמלין דמיטרי פסקוב קרא הבוקר "לשמור על קור רוח". כבר אז אמר כי בשיחה לא צפויות פריצות דרך משמעותיות. למרות זאת, בעלות בריתה האירופיות של וושינגטון, בראשן אוקראינה כמובן, ייחסו למפגש הזה משמעות רבה, ובשכנתה של אוקראינה, ליטא, קראו הבוקר לביידן להעביר במהלכה מסר נוקשה לעמיתו הרוסי. בבית הלבן הבהירו ביממה האחרונה, בשורת הודעות, כי זהו בדיוק המסר שביידן מתכוון להעביר לפוטין.
גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס לפני הפסגה אמרו כי ביידן צפוי להזהיר את הנשיא הרוסי שפלישה לאוקראינה תגרור את הסנקציות הכבדות ביותר על מוסקבה מצד המערב עד עתה. "ערכנו התייעצויות משמעותיות עם בעלות בריתנו ואנחנו מאמינים שיש לנו דרך להתקדם באופן שיגרום נזק משמעותי וחמור לכלכלה הרוסית", אמרה אמש בתדרוך לכתבים דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "אתם יכולים לקרוא לזה איום, אתם יכולים לקרוא לזה עובדה. אתם יכולים לקרוא לזה היערכות. אתם יכולים לקרוא לזה איך שאתם רוצים".
10 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין אנגלה מרקל וולודימיר זלנסקי עמנואל מקרון פסגה ב פריז
ולדימיר פוטין אנגלה מרקל וולודימיר זלנסקי עמנואל מקרון פסגה ב פריז
פוטין ב-2019 עם מנהיגי גרמניה וצרפת, מרקל ומקרון, ונשיא אוקראינה זלנסקי. "הפתרון היחיד - דיפלומטיה"
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "תקראו לזה איום, עובדה או היערכות"
(צילום: EPA)
לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, בממשל ביידן שוקלים בין היתר להטיל סנקציות על מקורביו של פוטין, על הבנקים הגדולים ביותר ברוסיה ועל יכולתה להמיר רובל לדולר ולמטבעות אחרים. הרמן גרף, יו"ר ומנכ"ל "סברבנק", הבנק הגדול ביותר ברוסיה, אמר הבוקר כי הרעיון להטיל סנקציות שכאלו הוא "שטות", וכי עיצומים האלו בלתי ניתנים ליישום.

באירופה חוששים מסנקציות: מוסקבה יכולה לנקום

ב-CNN דווח כי בממשל ביידן שוקלים סנקציה חמורה אף יותר, אתה כינו ברשת החדשות "האופציה הגרעינית" – ניתוקה של רוסיה ממערכת הסליקה הגלובלית SWIFT, אשר בנקים ברחבי תבל משתמשים בה לצורך העברות תשלום. ברשת בלומברג דווח במקביל כי ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות שוקלות גם להטיל עיצומים על הקרן הרוסית להשקעות ישירות, קרן שמנהלת הון בשווי של כ-10 מיליארד דולר.
בדיווח ב-CNN הודגש כי לפי הגורמים האמריקנים שעמם שוחחה הרשת, שום החלטה לא התקבלה עדיין. בממשל ביידן מקווים שאם יהיה צורך בהטלת סנקציות שכאלו, הדבר ייעשה בתיאום עם בעלות הברית באירופה. רבות מהמדינות הללו מנהלות יחסים כלכליים הדוקים יותר עם מוסקבה, ולפיכך החלטה על סנקציות חריפות כל-כך צפויה להיות קשה יותר עבורן. בין היתר חוששים באירופה שרוסיה תוכל להגיב בצמצום אספקת הגז למדינות היבשת, בעונת החורף שבה הצורך בו רק גובר.
בפסגה הווירטואלית אמש ביידן לא היה צפוי לאיים בהתערבות צבאית ישירה של ארה"ב במקרה שרוסיה תפלוש לאוקראינה. גורם בכיר ששוחח עם סוכנות הידיעות AFP נשאל על האפשרות הזו, והשיב כי ווושינגטון לא חותרת למצב שבו תיאלץ להשתמש באופן ישיר בכוחותיה: "שיח שכזה הוא בגדר צחצוח חרבות, ואנחנו מעדיפים להשאיר זאת להתקשרויות הפרטיות שלנו עם הרוסים". למרות הדברים הללו, אותו גורם הבהיר כי "אם פוטין יפלוש, תהיינה בקשות גוברות מבעלות בריתנו בחזית המזרחית – ותגובה חיובית מצד ארה"ב – ליותר כוחות, יכולות ותרגולים".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן על המתיחות מול רוסיה
(צילום: רויטרס)

המתח בין רוסיה לאוקראינה גובר כבר שבועות ארוכים: קייב טוענת כי מוסקבה נערכת למתקפה עליה, ואילו ממשלת רוסיה טוענת כי דווקא האוקראינים הם שנערכים למתקפה – על הבדלנים הפרו-רוסים השולטים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה. בקרמלין מאשימים גם כי הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) מגבירה עוד ועוד את פעילותה באזור אוקראינה, וכי האיום מצד הברית המערבית הזו על רוסיה מחייב תגובה.
לפי הערכת המודיעין האמריקני, בשבועות האחרונים פרסה רוסיה בין 90 אלף ל-100 אלף חיילים ליד הגבול שלה עם אוקראינה. ב"ניו יורק טיימס" דווח בלילה האחרון כי הכוחות הללו מאגפים את אוקראינה מכמה כיוונים שונים. בדיווח צוין כי ייתכן שבמקרה של פלישה הכוחות הרוסיים יחדרו גם מכיוונה של בלארוס, בעלת בריתה של רוסיה. גורמים אמריקניים מודים גם עתה כי לא ברור להם אם פוטין מתכוון להורות לצבאו לפלוש לאוקראינה, אך הדגישו כי הפעילות הצבאית באזור יוצרת עבור מוסקבה מגוון אפשרויות פעולה.

רוסיה מכחישה: "מעולם לא תכננו מתקפה"

ברוסיה דוחים את טענות אוקראינה, ארה"ב והמערב, ומאשימים את וושינגטון ביצירת "היסטריה". "פוטין אמר שוב ושוב כי הוא חותר ליחסים טובים וצפויים עם ארה"ב", אמר הבוקר דוברו, דמיטרי פסקוב. "רוסיה מעולם לא תכננה מתקפה על אף אחד. אבל יש לנו את הדאגות שלנו, יש לנו את הקווים האדומים שלנו".
10 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי סיור חזית מזרח אוקראינה גבול רוסיה
נשיא אוקראינה זלנסקי בסיור בחזית המזרחית בארצו. מוסקבה דורשת: בלי מתקפה על הבדלנים שם
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ב מזרח אוקראינה קו החזית מול הבדלנים תומכי רוסיה
צבא אוקראינה ב מזרח אוקראינה קו החזית מול הבדלנים תומכי רוסיה
צבא אוקראינה בחזית. "הרוסים שלחו עוד צלפים"
(צילום: AFP)
אחד מהקווים האדומים שעליהם מדבר פסקוב הוא כאמור חששה של רוסיה מהתרחבותה של ברית נאט"ו, שהוקמה במקור כדי להיאבק באיום הסובייטי על אירופה, לכיוון מזרח. אחת ההערכות הייתה שפוטין יציב בשיחות היום דרישה ברורה לקבלת ערבויות מצד המערב לכך שקייב לא תצטרף לנאט"ו, אך בארה"ב הבהירו שאין בכוונתם לקבל תנאי שכזה. ביידן עצמו אמר לאחרונה כי לא יקבל את "הקו האדום של אף אחד", והדוברת שלו ג'ן סאקי אמרה אמש כי התנאי הזה בלתי מקובל. "המדינות החברות בנאט"ו מחליטות מי יהיה חבר בנאט"ו, לא רוסיה. כך התהליך מתנהל וכך ימשיך להתנהל", אמרה.
למרות הסירוב האמריקני העיקש לתנאי הזה, בדיווחים בארה"ב מודגש כי אף שקייב מעוניינת בצירופה לברית, מהלך שכזה לא עומד כרגע על הפרק. אוקראינה, נזכיר, הייתה עד לפני פחות מעשור בעלת ברית קרובה של רוסיה, אך לאחר ההפיכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' ב-2014 ושבה עלתה במקומו ממשלה פרו-מערבית, קרסו יחסיהן של השתיים: מוסקבה פלשה לחצי האי קרים וסיפחה אותו לשטחה בטענה כי הוא שייך לה, והחלה לסייע צבאית לבדלנים פרו-רוסים שהשתלטו על חבל דונבס שבמזרח אוקראינה. קייב רוצה להשיב לעצמה את החבל הזה, ורוסיה טוענת מעת לעת שהממשלה האוקראינית נערכת למתקפה שם. מוסקבה מדגישה כי לא תשב בחיבוק ידיים מול מתקפה שכזו.

הרפובליקנים לביידן: "עיני הדיקטטורים מופנים אליך"

במפגש הווירטואלי היום פוטין צפוי היה להעלות דרישה לקבלת ערבויות גם בסוגיה הזו, כך שקייב לא תוכל לפתוח במתקפה נגד הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. המתיחות באזור הזה ממשיכה להיות גבוה למדי: רק היום, שעות אחדות לפני תחילת שיחת הוועידה בין ביידן לפוטין, האשים משרד ההגנה בקייב כי רוסיה שלחה טנקים וצלפים נוספים לאזור החזית במזרח המדינה. קייב טענה כי מדובר בניסיון להתגרות בכוחותיה. למרות הסכמים על הפסקת אש שנחתמו ב-2014 וב-2015, הקרבות באזור נמשכים מעת לעת, וארה"ב דוחקת כעת בצדדים לחזור ליישומם.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
טראמפ עם פוטין ב-2019. "ביידן לא בליגה של פוטין"
(צילום: AP)
לקראת השיחה היום עם פוטין, ובניסיון להראות אחדות במערב מול רוסיה, שוחח אמש ביידן עם מנהיגיהן של בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה. הבית הלבן מסר כי המנהיגים קראו בשיחתם לרוסיה "להפחית את המתיחות" והסכימו כי הדיפלומטיה "היא הדרך היחידה לפתור את הסכסוך".
הפסגה מהווה גם מבחן פוליטי מסוים עבור ביידן, שהפופולריות שלו בדעת הקהל האמריקנית צנחה בחודשים האחרונים. יריביו הרפובליקנים מותחים ביקורת קשה על מדיניות החוץ שלו, ובין היתר מזכירים את הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן, שהסתיימה בעלייתו מחדש לשלטון של הטליבאן. "משטרים אוטוריטריים נוספים, בבייג'ינג ובטהרן, מביטים על האופן שבו העולם מגיב", אמר מנהיג המיעוט הרפובליקני מיץ' מקונל, "ולנשיא ביידן יש הזדמנות לקבוע את הטון מול פוטין".
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שבמפגשיו עם פוטין הביע עמו הזדהות רבה והיה אף נכון להאמין לו ולסתור את הערכת המודיעין האמריקני באשר להתערבות של מוסקבה בבחירות ב-2016, התייחס גם הוא לפסגה הווירטואלית היום. בריאיון לרשת הטלוויזיה Newsmax הוא טען כי המפגש לא יהיה "הוגן", והשווה אותו למשחק בין קבוצת הפוטבול "ניו אינגלנד פטריוטס", שזכתה שש פעמים בסופר-בול, לבין קבוצת פוטבול של בית ספר תיכון.
פורסם לראשונה: 16:56, 07.12.21