2 צפייה בגלריה
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
עמר אסעד כשהיה אזוק באזיקון
האזיקון והפלנלית שנמצאו ליד אסעד. הלוחמים סברו שהוא ישן ולא ניסו להעירו
"כשל ערכי וקהות חושים". כך כינה הרמטכ"ל אביב כוכבי את התנהלות הלוחמים מנצח יהודה בעקבות מותו של עמר אסעד, פלסטיני בן 80 שנעצר בחודש שעבר במחסום יזום ליד רמאללה. מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, נזף במפקד גדוד נצח יהודה בעקבות האירוע, והדיח את מפקד הפלוגה ומפקד המחלקה. השניים לא יוכלו לשרת בתפקידי פיקוד בשנתיים הקרובות. הלוחמים שהשתתפו במעצר עדיין ממשיכים בתפקידם והחלטה בעניינם טרם התקבלה.
בדובר צה"ל מסרו כי התחקיר הפיקודי, שהוצג אתמול (ב') לכוכבי, מעלה כי "האירוע החמור והמצער מצביע על כשל ערכי של הכוח וטעות בשיקול הדעת, תוך פגיעה חמורה בערך כבוד האדם". בצבא ציינו כי מעבר לתגובה להתנגדותו של אסעד למעצר, לא היה שימוש באלימות כלפי הקשיש.

תקריות קודמות בגדוד נצח יהודה

הרמטכ"ל כוכבי אמר לאחר קבלת ממצאי התחקיר כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם", ובצה"ל חתמו את הדברים בכך שהם מצרים על מותו של אסעד. בפיקוד המרכז רצו להביע באופן פומבי את הצער על מותו של אסעד כבר בשבוע שעבר, אך ההודעה התעכבה עד עתה בשל הצורך בהשלמות נוספות בתחקיר ובחקירת מצ"ח.
2 צפייה בגלריה
עומר אסעד
עומר אסעד
הופקר במבנה נטוש. עמאר אסעד
התקרית, נזכיר, אירעה בליל 12 בינואר בכפר ג'לג'ליה בזמן פעילות מבצעית לסיכול טרור ולאיתור אמצעי לחימה. כוח של נצח יהודה, הגדוד החרדי, עצר כלי רכב לבידוק - ובאחד מהם נהג אסעד שלא נשא עמו תעודה מזהה וסירב להיבדק. "כדי לאפשר את המשך פעילות הכוחות, ובשל חוסר שיתוף הפעולה מצדו, התנגדותו והתפרעותו, הונחה רצועת בד על פיו למשך זמן קצר ונאזקו ידיו", נכתב בתחקיר. לאחר מכן, כפי שנחשף ב-ynet, נלקח אסעד לחצר מבנה סמוך, לשם הובאו שלושה פלסטינים נוספים שעוכבו גם כן על ידי הכוח הצבאי, ובתום הפעילות בחלוף כחצי שעה, שחררו הלוחמים את הפלסטינים ואסעד שוחרר מהאזיקה.
מהתחקיר עלה כי הכוח לא זיהה סימני מצוקה או סימנים מחשידים אחרים בנוגע למצבו הבריאותי, ועל רקע התנהגותו, הלוחמים סברו כי הוא ישן. הם לא ניסו להעירו ועזבו את המקום. כמה שעות לאחר מכן התקבל הדיווח על מותו. בצה"ל ציינו כי לפי ממצאים חלקיים מדו"ח הנתיחה, כפי שהועברו על-ידי הפלסטינים, מותו של אסעד נגרם מדום לב. בתחקיר עלה כי בתכנון ובביצוע המשימה היו פערים מקצועיים, ונקבע כי "הכוח כשל בכך שעזב את המקום והשאיר את אסעד שוכב, מבלי לוודא את מצבו לאשורו".
בעקבות מותו של אסעד נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית, שבמסגרתה נחקרו עד כה שורה של קצינים, חיילים ועדים נוספים. במצ"ח עושים מאמצים להגיע גם אל עדים פלסטיניים למקרה.
כפי שנחשף ב-ynet, הלוחמים העידו בחקירה כי אסעד נראה להם צעיר בכעשרים שנה לפחות. "לא הייתה לו תעודה מזהה, והעברנו אותו, כמו את יתר הפלסטינים שתפסנו בצ'ק פוסט, לתחקור בבית נטוש וצדדי כדי שלא ניחשף במרכז הכפר", הסבירו. ל-ynet נודע כי הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, מפקחת אישית על חקירת מצ"ח בנושא. היא אישרה סדרה של פעולות חקירה מאומצות, לאור הביקורת הציבורית סביב התקרית, שהגיעה עד לתקשורת האמריקנית בעקבות אזרחותו הנוספת של אסעד. לא מן הנמנע שלאור הצעדים הפיקודיים שננקטו, בפרקליטות הצבאית יחליטו להסתפק בכך ולהימנע בסופו של דבר מהגשת כתבי אישום פליליים.
פורסם לראשונה: 22:58, 31.01.22