בישראל נערכים לביקור ראש הממשלה בוושינגטון, וגורמים ישראלים אישרו כי בזמן ביקורו של בנימין נתניהו לא תצא משלחת ישראלית לדוחא כדי לקדם מגעים לעסקה. "בשבוע האחרון הייתה התקדמות במגעים מול המתווכות. היו משלחות שדנו בנושא ציר פילדלפי. בנוגע למעבר המחבלים לצפון עזה יש פחות התקדמות", אמרו אותם גורמים.
2 צפייה בגלריה
 "נושא החטופים יעלה בשיחה"
 "נושא החטופים יעלה בשיחה"
"נושא החטופים יעלה בשיחה"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, AP/Debbie Hill)
לפי הגורמים, "הדברים יתקדמו בציר ישיר של ראש הממשלה בוושינגטון מול ביידן. נושא החטופים יעלה בשיחה ביניהם. אין לפסול הצהרה של שני הצדדים בנושא הזה עם תובנות של ביידן. בשבוע הבא סוגיית החטופים תהיה יותר בצד האמריקני מאשר בצד הקטארי. ראש הממשלה יתעסק בזה השבוע באופן ישיר והוא לוקח עמו גם משלחת של חטופים".
אותם גורמים טענו: "המשא ומתן לא תקוע, הוא מתקיים. משלחת תידרש לנסוע רק כדי לסגור פרטים, אך בינתיים יש עבודה על פרטים קטנים. ראש הממשלה מתעקש על שני הנושאים של פילדלפי ומנגנון שימנע שיבת חמושים לצפון הרצועה".
"בתחום הווטו, גם בנושא השמות, המספרים וימי הפסקת האש - במערכת הביטחון ינסו למצוא פתרונות", אמרו הגורמים על הדרך לעסקה. "בנושאים של הבטחה שעזה לא חוזרת למה שהייתה המורכבות פחות גדולה. חמאס היה רוצה להשאיר פתח להתחמש ולהניע כוחות, ולזה אנו לא מוכנים. אם חמאס ישתכנע שיש מנגנון שהוא יכול להסתדר איתו אפשר יהיה לסגור עסקה. ההערכה שתהיה התקדמות בשבוע הקרוב בשיחות כשראש הממשלה יהיה בארה"ב".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, מצידו, התייחס במהלך ועידת הביטחון הלאומי ומדיניות החוץ באספן למגעים על העסקה להפסקת אש ואמר כי "חמאס חתם כבר על המסגרת, אבל יש סוגיות אחרונות שצריכים לפתור. אנחנו בישורת האחרונה וזאת לרוב היא הקשה ביותר". לדבריו, השיחות של ראש הממשלה נתניהו עם בכירי הבית הלבן במהלך ביקורו בוושיגנטון יסובו סביב היום שאחרי בעזה במטרה ללחוץ עליו "להבטיח שיש תוכנית ליום שאחרי, לממשל וסיוע הומניטרי, וביטחון בעזה". הוא אמר כי פתרון שתי המדינות "לא מת", ודווקא המתנגדים הגדולים ביותר לו הם איראן וחמאס ולכן זאת דרך ההתמודדות הכי טובה מולם.
2 צפייה בגלריה
 פעילות כוחות צה״ל אוגדה 162 ברצועת עזה, מרחב רפיח
 פעילות כוחות צה״ל אוגדה 162 ברצועת עזה, מרחב רפיח
כוחות צה"ל באזור רפיח שבדרום הרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
בינתיים, איחוד האמירויות אותתה כי היא מוכנה לשלוח כוחות לרצועה עזה, כחלק מכוח רב-לאומי שמטרתו "לייצב" את המצב אחרי המלחמה בין ישראל לחמאס. כך דיווח ה"פייננשל טיימס". בכך הפכה איחוד האמירויות למדינה הראשונה שהודיעה שהיא יכולה לפרוס כוחות קרקעיים באזור. לפי הדיווח, האמירתיים אמרו שיוכלו לפרוס כוחות ברצועה אם ארה"ב תמלא "תפקיד מנהיגותי" - ותתמוך בצעדים לקראת הכרה במדינה פלסטינית.
שגרירת איחוד האמירויות לאו"ם לאנה נוסייבה אמרה לעיתון כי אבו דאבי דנה בתוכנית עם ארה"ב כדרך למלא את הוואקום שנוצר ברצועה, וכדי לתת מענה לצרכים ההומניטריים והשיקום שלה. כמו כן היא ציינה כי איחוד האמירויות תשתתף במשימה רק אם תוזמן על ידי הרשות הפלסטינית.
"איחוד האמירויות תשקול להיות חלק מהכוחות המייצבים, לצד שותפים ערביים ובינלאומיים ובהזמנת הרשות הפלסטינית. ארה"ב צריכה להוביל את הכוח כדי שהמשימה תצליח", אמרה נוסייבה. "אבו דאבי ניהלה ותמשיך לנהל שיחות על 'היום שאחרי' עם כל הגורמים באזור".
פורסם לראשונה: 15:39, 19.07.24