2 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
מטוס של אל על
(צילום: ערן גרנות)
מחריף משבר האבטחה בין ישראל לנמל התעופה בדובאי. על רקע הקשיים שהתגלעו בהגעה להסכמות על נהלי האבטחה לטיסות הישראליות, מנכ"לי חברות התעופה בארץ שלחו היום (חמישי) מכתב דחוף לראש הממשלה בדרישה שיתערב כדי לפתור את הסוגיה. זאת לאחר שאגף ביטחון התעופה הודיע כי כבר מיום ראשון לא ניתן יהיה לעמוד בכל הטיסות המתוכננות לדובאי. המשמעות היא שעשרות-אלפי ישראלים שקנו כרטיסי טיסה לדובאי יישארו ללא מענה.
במכתב ששלחו המנכ"לים לנפתלי בנט נכתב: "חרף השלמת כל הדרישות של שלטונות דובאי הודיעו אגף בטחון התעופה ושירות הביטחון הכללי כי החל מ-8 במרץ לא יינתן אישור להפעיל טיסות מדובאי, ועד אז יינתן פתרון ביניים שמשמעותו הקצאת שלוש טיסות בלבד לכל החברות הישראליות גם יחד".
המנכ"לים הסבירו כי עד אז יוגבלו החברות הישראליות למספר מצומצם של טיסות. "בשיחות עם גורמים רשמיים עלתה האופציה לפיה החברות הישראליות יטוסו לאבו דאבי בעוד החברות מדובאי יוסיפו לפעול כרגיל. מצב זה אינו מתקבל על הדעת. פתרון הביניים ש'הושג' לפיו 'יתאפשר' לחברות הישראליות לבצע שלוש טיסות יומיות מדובאי גורם בהכרח לחברות התעופה הישראליות לבטל מאות טיסות שמופיעות בלוח הטיסות, אשר בעבורן נמכרו כבר כרטיסי טיסה. מנגד חברות התעופה האמירותיות יוכלו לעמוד בכל לוח הטיסות המפורסם שלהן".
2 צפייה בגלריה
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
סריקת קשתית בנמל התעופה בדובאי
"אפליה של החברות הישראליות". נמל התעופה בדובאי
(צילום: AP)
בחברות התעופה הישראליות הלינו כי "מצב זה מהווה אפליה של החברות הישראליות, הוא פוגע ברגל גסה בתחרות, תוך ניסיון לכבוש נתח שוק במסווה של שיקולים מדינתיים. ולכן אנו קובעים כי אין כאן פתרון, אלא כשלון נחרץ וכניעה לתכתיבים של גופים מסחריים המשפיעים כנראה יותר מאיתנו על גיבוש מדיניות החוץ של ממשלותיהן". על המכתב חתומים מנכ"ל אל על אביגל שורק, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס ומנכ"ל ארקיע גדי טפר.
כאמור במכתב מסתמן כי מהשבוע הבא מורשות חברות התעופה מישראל להפעיל שלוש טיסות יומית בלבד בסך הכול. זאת בעוד שלפי לוח הטיסות המקורי, ביום ראשון הקרוב אמורה אל על לבדה להפעיל ארבע טיסות בקו נתב"ג-דובאי, בנוסף לארקיע וישראייר שמפעילות בין שתיים לשלוש טיסות בקו זה מדי יום. כלומר חמש עד שבע טיסות יבוטלו כל יום.
בחברות התעופה מבקשים מהממשלה לפעול מול השלטונות בדובאי כדי לאשר הקצאה של טיסות נוספות. עד אז הם דורשים להפנות את כל הפעילות בין נתב"ג לדובאי אל אבו דאבי, זאת כדי למנוע מצב שבו רק החברות הישראליות לא יטוסו לדובאי.
בענף התעופה הישראלי חוששים מחזרה על התסריט שהתרחש לגבי טורקיה, ובו יעד מאוד מבוקש הפך להיות למעשה חסום לטיסה עבור חברות תעופה ישראליות. לאור דרישות הביטחון מצד הרשויות בישראל, וסירובם של הטורקים לדרישות הללו, חברות תעופה ישראליות לא יכולות לטוס לשום שדה תעופה בטורקיה. בינתיים חברות התעופה הטורקיות מפעילות עשרות טיסות מדי שבוע למגוון יעדים בטורקיה ותופסות נתח גדול מאוד מסך הנוסעים בטיסות הבינלאומיות מנמל התעופה בן גוריון.
בכיר באל על הגדיר בשיחה עם ynet את המצב "חמור מאוד" ואמר: "המצב שבו חברות תעופה מקומיות מדובאי יוכלו לטוס לארץ בהתאם ללוח הטיסות שלהן בעוד שהחברות הישראליות נאלצות לבטל טיסות הוא בלתי מתקבל על הדעת. אנו מאמינים שממשלת ישראל תדע לשמור על האינטרסים המדינתיים והלאומיים שלנו".
מאיגוד הטייסים הישראלי נמסר: "‏איגוד הטייסים פונה להתערבותם המיידית של ראש הממשלה, שר החוץ ושרת התחבורה לפתור את סוגיית אבטחת טיסות החברות הישראליות לאמירויות ולוודא את קיום עקרון השוויוניות, ההדדיות והתחרות עם החברות האמירותיות. מדובר באינטרסים כלכליים של מדינות זרות שעטופים בענייני ביטחון. מציאות הטיסות עם טורקיה, שבה חברות הטורקיות טסות גם 200 טיסות בשבוע והחברות הישראליות טסות אפס טיסות איננה נורמלית ואיננה הגיונית, ויש לוודא שלא תזלוג למדינות נוספות".