משרד המשפטים בארה"ב הגיש הלילה (שלישי) כתב אישום חסר תקדים נגד יחיא סינוואר וחמישה בכירי חמאס נוספים - בהם שלושה שחוסלו - בגין מעורבותם בטבח 7 באוקטובר. מדובר בצעד ראשון מסוג זה שנוקטת ארה"ב נגד הנהגת חמאס. כתב האישום הוגש נגד סינוואר, חאלד משעל ועלי ברכה, וכן נגד איסמעיל הנייה, מוחמד דף, מרוואן עיסא שחוסלו.
כתב האישום כולל שבעה אישומים בסך הכול, ובו בכירי חמאס מואשמים בקשירת קשר למתן תמיכה חומרית לארגון טרור זר שהובילה למוות; למתן תמיכה חומרית למעשי טרור שהובילו למוות; לרצח אזרחי ארה"ב; להפצצת מקום ציבורי שהובילה למוות; וכן בקשירת קשר להשתמש בנשק להשמדה המונית שהובילה למוות; להפרת חוק סמכויות הכלכלה הבינלאומית לשעת חירום; ולמימון טרור.
3 צפייה בגלריה
חאלד משעל, איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר, עלי ברכה, מרואן עיסא, מוחמד דף
חאלד משעל, איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר, עלי ברכה, מרואן עיסא, מוחמד דף
הנאשמים - 3 חוסלו, 3 עדיין בחיים
(צילום: AP / Osama Faisa / דובר צה"ל )
התובע הכללי בארה"ב מכריז על האישום נגד בכירי חמאס

האישום מפרט לאורך 38 עמודים את השתלשלות האירועים, את הרקע על ארגון חמאס - וגם את מאורעות טבח 7 באוקטובר. המסמך מזכיר בין השאר את הטבח במסיבת הנובה ברעים ואת פלישת המחבלים לקיבוץ בארי, ניר עוז, כפר עזה, חולית, חוף זיקים, כרם שלום וסופה. בכתב האישום, שנחתם עוד בחודש פברואר, תואר בין השאר כי "לפחות 43 אזרחים אמריקנים היו בין אלו שנרצחו - ולפחות 10 אמריקנים נעדרים, או נחטפו".
"ב-7 באוקטובר 2023 חמאס ביצע את מתקפת הטרור הכי אלימה ורחבת היקף עד כה", נכתב בין השאר. "בשעות הבוקר המוקדמות הוא שלח יותר מ-2,000 לוחמים חמושים לחוות וערים בדרום ישראל, והם ביצעו טבחים באלפי בני אדם וחטפו יותר מ-200 נוספים. במהלך הטבח ב-7 באוקטובר חמאס הפך אלימות מינית לנשק נגד נשים ישראליות - כולל אונס והטלת מום באיברים".
בקטע הנוגע למסיבת הנובה נכתב כי "קבוצה של יותר מ-50 מחבלי חמאס תקפה את משתתפי הפסטיבל במקלעים ונשק אחר. כאשר משתתפים ניסו לברוח, מחבלי חמאס הוציאו להורג באופן שיטתי מספרים גדולים מהם. רבים ממשתתפי הפסטיבל נמלטו מגל הרקטות הראשוני למיגוניות לאורך כביש ראשי סמוך. מחבלי חמאס תקפו באופן שיטתי את המיגוניות עם מקלעים ורימונים, ורצחו גם את אלה שעדיין חיפשו מקלט וגם את אלה שכבר היו בפנים, כולל אזרחים אמריקנים. בנוסף, מחבלי חמאס חטפו מספר לא ידוע של קורבנות".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. כתב אישום חסר תקדים
(צילום: AFP)
"סרטונים ותמונות של המתקפות פורסמו בזמן אמת ברשתות דרך מה שנראה כחשבונות שבהם השתמשו מחבלי חמאס ודרך חשבונות השייכים לקורבנות עצמם, כאשר מחבלי חמאס גנבו את מכשיריהם והשתלטו על חשבונות המדיה שלהם", נכתב באישום, שבו מתוארת גם חטיפת גופת שני לוק. "באחד הסרטונים האלה, מחבלי חמאס הראו אישה מחוסרת הכרה וכמעט ללא בגדים בחלק האחורי של משאית טנדר, בעוד מחבלי חמאס קראו 'אללהו אכבר'". לפי האישום, נכון למועד הגשתו כ-260 קורבנות זוהו כנרצחים על ידי מחבלי חמאס במהלך ההתקפה על המסיבה ברעים, כולל אזרחים אמריקנים.
בחלק על המתקפה על בארי נכתב כי זמן קצר לאחר מתקפת הרקטות של הגל הראשון, "מחבלי חמאס נכנסו לקיבוץ, הרגו אנשי ביטחון ואז עברו מבית לבית, ירו בתושבים והשתמשו בחומרי נפץ כמו רימונים כדי לרצוח תושבים שמצאו מקלט מהתקפות הרקטות במקלטים. הם חטפו תושבים ובהם גם משפחה שלמה, כולל סבתא, אם, אב וילדה בת שלוש. הסבתא וקרובת משפחה מבוגרת נוספת הופרדו מהאם, האב והבת, שאולצו להיכנס לרכב עם ארבעה מחבלי חמאס חמושים שניסו לנהוג עם שלושת הקורבנות לעזה. זמן קצר לפני שהרכב הגיע לגבול עזה, המשפחה הצליחה לקפוץ מהרכב. מחבלי חמאס רדפו אחריהם תוך ירי בנשק אוטומטי. האב והבת הצליחו להימלט מהתוקפים ובסופו של דבר חזרו בשלום. מחבלי חמאס הוציאו להורג את הסבתא, יחד עם נשים מבוגרות אחרות".
לפי האישום, כ-108 תושבי בארי זוהו כנרצחים, נכון למועד כתיבתו. קטעים נוספים באישום נגעו למתקפות על כפר עזה (62 נרצחים לפי האישום נכון למועד הגשתו), ניר עוז (35 נרצחים), חולית (13 נרצחים), זיקים (19 נרצחים), כרם שלום וסופה.
בחלק על כפר עזה נכתב כי "מחבלי חמאס פרצו דרך חומה, הרגו חברים בכיתת הכוננות, ואז רצחו תושבים ושרפו בתים. תמונות של קורבנות הראו אנשים שידיהם כבולות, מה שמצביע על כך שמחבלי חמאס כבלו ואז הוציאו אותם להורג, וכן הראו ילדים שמחבלי חמאס רצחו בקיבוץ". מוזכרת גם חטיפת יפה אדר: "באחת התמונות שהופצו נראתה תושבת מבוגרת מועברת לעזה בקלנועית שבה נוהג מחבל חמאס, בעוד מחבל אחר מנופף במה שנראה כקלצ'ניקוב ומחבלים אחרים מאחור".
בקטע על ניר עוז צוין כי כ-200 מחבלי חמאס חמושים נכנסו לקיבוץ והחלו לרצוח תושבים, לשרוף בתים ולחטוף אחרים: "הם רצחו משפחות שלמות, כולל ילדים בני ארבע ושש. באחד הסרטונים שהופצו ניתן לראות מחבל חמאס מוציא להורג אישה מבוגרת". בנוסף הוזכרה חטיפת משפחת ביבס: "מחבלי חמאס שמצוידים במה שנראה כאפודים צבאיים נראו לוקחים בשבי אם ואת בניה, בני ארבע ותשעה חודשים".
בנוגע לקיבוץ חולית נכתב כי מחבלי חמאס "נכנסו לקיבוץ והחלו והחלו לעבור מבית לבית, תוך שהם מכוונים לאזרחים שחיו שם. מחבלי חמאס שרפו בתים, רצחו קורבנות וחטפו אחרים".
3 צפייה בגלריה
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק ב 7.10
חטיפת גופתה של שני לוק ב-7 באוקטובר
(צילום: AP Photo/Ali Mahmud)
בקטע על זיקים הוזכרה המתקפות על הקיבוץ - והחוף הסמוך: "בבוקר 7 באוקטובר פתחו מחבלי חמאס בהתקפה מהים זיקים, הממוקם ליד הקיבוץ. הם תקפו באמצעות סירה, וסרטון שפורסם על ידי חמאס מראה לפחות שני מחבלים טסים במצנחי רחיפה לעבר זיקים. לאחר שהגיעו לחוף, הם טבחו באזרחים. מחבלי חמאס תקפו גם בסיס צבאי סמוך. לאחר כשעות אחדות של לחימה עזה, מחבלי חמאס נהדפו מהקיבוץ על ידי צוות הביטחון של הקיבוץ".
לגבי כרם שלום נכתב כי "מחבלי חמאס השתמשו בחומרי נפץ כדי לפרוץ את גדר הביטחון המגנה על הקיבוץ. צילומי מצלמת גוף שנמצאו על אחד ממחבלי חמאס שנהרגו במהלך ההתקפה מראים מחבלי חמאס רצים דרך הקיבוץ תוך כדי ירי בקלצ'ניקובים. הם ניסו לפרוץ לממ"דים בבתים בקיבוץ באמצעות רימונים. לאחר שעות של לחימה עזה, צוות הביטחון של הקיבוץ הצליח לחסל את מחבלי חמאס, אך שני חברי צוות הביטחון נהרגו על ידי התוקפים. שניים נרצחו במתקפה על כרם שלום, בהם אזרח אמריקני אחד".
בנוגע לקיבוץ סופה נכתב כי "מחבלי חמאס פרצו את גדרות הביטחון של הקיבוץ כשהם חמושים במקלעים ומשגרי רקטות נגד טנקים. בסרטונים הם נראו יורים לתוך בתים בקיבוץ, פוגעים באמבולנס והורגים חיות מחמד. כיתת הכוננות של הקיבוץ נלחמה נגד הפולשים מחמאס, ולאחר שלוחמי צה"ל הצטרפו אליהם – הם הצליחו להדוף את ההתקפה. שלושה נרצחו בקיבוץ, בהם אזרח אמריקני אחד".
"האישומים שהוגשו היום הם רק חלק מהמאמץ שלנו לפגוע בכל היבט של פעולות חמאס", אמר התובע הכללי של ארה"ב מריק גרלנד. "הפעולות הללו לא יהיו האחרונות". הוא הוסיף כי "הנאשמים, חמושים בנשק, תמיכה פוליטית ומימון מהממשל האיראני, לצד תמיכה מצד חיזבאללה - הובילו את מאמצי חמאס להשמיד את מדינת ישראל ולרצוח אזרחים כחלק מתמיכה במטרה הזו".
הנייה, דף ועיסא, נזכיר, חוסלו כולם מאז 7 באוקטובר. הנייה, ששימש מנהיג חמאס עד חיסולו, נהרג בסוף יולי האחרון ממטען שהוטמן בבית הארחה שבו שהה בבירת איראן טהרן ביום השבעת הנשיא החדש מסעוד פזשכיאן. על פי פרסומים זרים, ישראל הייתה זו שהביאה לחיסולו.
מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, חוסל בתקיפה ישראלית בחאן יונס בחודש יולי, ואילו עיסא, ששימש רמטכ"ל חמאס, חוסל בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים נוסייראת שבמרכז הרצועה.
סינוואר הוא מנהיג חמאס והאיש שלמעשה על פי הוראותיו לארגון הטרור יישק דבר, חאלד משעל נחשב בכיר לבכיר ביותר בחמאס והיה ראש הזרוע המדינית לפני הנייה - ואילו עלי ברכה הוא האחראי על יחסי החוץ בארגון ומשמש כנציג חמאס בלבנון מאז 2011.
בכתב האישום צוין כי הוא השמיע לא פעם הצהרות פומביות בשם חמאס, המתארות את היכולות והכוונות של ארגון הטרור לבצע התקפות קטלניות על אזרחים. כך, למשל, במהלך ריאיון ב-2018 הוא לקח אחריות על מתקפות חמאס על ישראלים בתל אביב ב-2012 ובחיפה וב-2014, ואמר: "אנחנו מסוגלים לפגוע רחוק יותר מחיפה. הטילים של ההתנגדות בעזה יכולים להגיע לכל נקודה בפלסטין".

"חמאס ישלם על הפשעים"

לפני שלושה ימים ספד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לחטוף הרש גולדברג-פולין, שהיה אזרח אמריקני, ונרצח בשבי יחד עם עדן ירושלמי, אורי דנינו, כרמל גת, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי. "אני שבור לב וכועס", אמר, "אל תטעו, מנהיגי חמאס ישלמו על הפשעים הללו. ואנחנו נמשיך לעבוד מסביב לשעון לעסקה שתבטיח את שחרור החטופים הנותרים".
סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס, אמרה: "ב-7 באוקטובר נלקח הרש גולדברג-פולין - אזרח אמריקאי - כבן ערובה על ידי מחבלי חמאס. הוא היה רק ​​בן 23, השתתף בפסטיבל מוזיקה עם חברים. עכשיו אנחנו יודעים שהוא נרצח על ידי חמאס. גופתו נמצאה היום במנהרות מתחת לרפיח, יחד עם חמישה בני ערובה נוספים".
היא המשיכה: "חמאס הוא ארגון טרור מרושע. עם הרציחות הללו, לחמאס יש אפילו יותר דם אמריקאי על הידיים. אני מגנה בחריפות את המשך האכזריות של חמאס, וכך גם העולם כולו. יש לחסל את האיום של חמאס על עם ישראל - ועל אזרחי ארה"ב בישראל - וחמאס לא יכול לשלוט בעזה. גם העם הפלסטיני סבל תחת שלטונו של חמאס במשך כמעט שני עשורים. הנשיא ביידן ואני לעולם לא נתנער ממחויבותנו לשחרר את האמריקנים ואת כל אלה המוחזקים כבני ערובה בעזה".