מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, אמר אחר הצהריים (יום ה') בתדרוך על מבצע "מגן וחץ" כי צה"ל ממשיך באותה שיטה שבה פתח את המבצע במכת הפתע שבה חוסלו שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי – ופוגע בבכירים נוספים. "אני משוכנע שצריך למצות את הפוטנציאל של המבצע – והוא להרוג את הבכירים של הארגון", אמר בצל המגעים להפסקת אש. "המבצע יסתיים כשהוא יסתיים", ציין.
תיעוד חיסולו של אבו דקה, בכיר הג'יהאד
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
אליעזר טולדנו מפקד פיקוד דרום
אליעזר טולדנו מפקד פיקוד דרום
אלוף אליעזר טולדנו, ארכיון
(צילום: שאול גולן)
"אנחנו ממשיכים באותו רעיון של סיכולים מוקדים בבכירים בעלי תפקוד גבוה. התחלנו במכת הפתיחה בפיקוד, ממנה המשכנו לתקיפה בלילה האחרון והרגנו את המפקד של הירי תלול-מסלול ועכשיו לפני כשעה הרגנו את הסגן שלו", הוסיף טולדנו – בהתייחסות לחיסול הלילה בדירת מסתור בחאן יונס של ראש המערך הרקטי של הג'יהאד עלי חסן ראלי, ולחיסול אחר הצהריים של סגנו אחמד אבו דקה, באותו אזור.
בתדרוך השתתף גם דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי, שאמר כי החיסול האחרון של אבו דקה כבר היה יכול לצאת לפועל לפני יומיים – אבל הפעולה נדחתה כיוון שהייתה גורמת אז לפגיעה במספר גדול של אזרחים לא-מעורבים. הגרי ציין כי אבו דקה עשה שימוש באזרחים כ"מגן אנושי", ורק כעת התאפשר לחסל אותו באמצעות טיל ששוגר לעברו.
2 צפייה בגלריה
עלי חסן ראלי, ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בחאן יונס
עלי חסן ראלי, ראש מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי שחוסל בחאן יונס
עלי חסן ראלי (ימין) ואחמד אבו דקה, ראשי מערך הרקטות של הג'יהאד שחוסלו הלילה ואחר הצהריים
טולדנו ציין מצדו כי ראלי וסגנו אבו דקה היו שניהם אחראים על מערך הרקטות של הג'יהאד ול"טפטופי" הרקטות לאחרונה. "ולכן זה טוב שהם נהרגו", אמר. "אני שבע רצון מהפגיעות הללו. הרעיון החשוב זה להגיע לאותם אנשים שעושים שימוש באזרחים כמגן אנושי כדי להגן על עצמם ומנהלים את הלחימה מתוך מרחבים בנויים. יש פה עבודה מרשימה של המודיעין של שב"כ וצה"ל וחיל האוויר. במקביל אנחנו עושים גם ציד של חוליות שיגור, ועד כה הרגנו שישה מחבלים בהקשר הזה".
מפקד פיקוד דרום שיבח את "הפעולה ההירואית" של המודיעין, ואמר כי הפעילות של שב"כ "שומטת את הלסת". הוא הדגיש גם את חשיבות הפעילות של גבעתי וגדוד 9: "הם עושים עבודה בלתי רגילה והם פרוסים לאורך כל המרחב ומבודדים אותו ונמצאים למול כל מתווה קרקעי כמו טילי קורנט וכו'. אנחנו למודי ניסיון מזה". הוא ציין כי אף שלא היו המון חוליות נ"ט שניסו במבצע לבצע פיגועים, עד כה זוהו כמה: "כשיש זה משמעותי. במונחים של הג'יהאד האיסלאמי זה הרבה".