סין הכחישה היום (ב') את הדיווח על ניסוי בטיל גרעיני על-קולי, וטענה שמדובר בניסוי של חללית.
חמישה גורמים שמעורים בפרטי הניסוי אמרו בשבת לעיתון "פייננשל טיימס" כי סין ביצעה ניסוי שבו שוגר לחלל טיל על-קולי בעל יכולות גרעיניות. לדבריהם הטיל חג במסלול נמוך מסביב לכדור הארץ, לפני שהאיץ אל מטרתו – שאותה החמיץ בכ-25 ק"מ. ב"פייננשל טיימס" נכתב שהניסוי הפתיע את המודיעין האמריקני. הגורמים אמרו לעיתון שלמרות שהטיל החמיץ את מטרתו, הניסוי הראה שסין ביצעה התקדמות דרמטית בתחום הנשקים העל-קוליים, והיא מתקדמת בהרבה ביחס להערכה האמריקנית. "אנחנו לא יודעים איך הם עשו את זה", אמר אחד הגורמים.
שיגור "לונג מארץ'" סיני

2 צפייה בגלריה
שיגור טיל על-קולי, ארכיון
שיגור טיל על-קולי, ארכיון
שיגור טיל על-קולי, ארכיון
"זה לא היה טיל, זו הייתה חללית", טען היום משרד החוץ הסיני, ז'או ליג'אן, כשנשאל על-ידי עיתונאים על הדיווח של ה"פייננשל טיימס". לפי דובר משרד החוץ מדובר ב"ניסוי שגרתי" של בייג'ינג שנועד לבחון טכנולוגיית חלל "לשימוש חוזר" - במטרה לצמצם עלויות של שיגורים לחלל.
לפי הדובר הניסוי נערך כדי למצוא "דרך זולה ונוחה שתאפשר לבני אדם לנסוע בשלום לחלל ולשוב ממנו". הוא אמר שחברות רבות ביצעו ניסויים דומים, וציין שבניגוד הניסוי היה ביולי ולא באוגוסט.
סין מכריזה לרוב על שיגורי "לונג מארץ'", סוג המשגר שבו נעשה שימוש גם בניסוי זה. עם זאת נטען שאת השיגור, שלפי גורם ביטחוני אסייתי היה באוגוסט, היא הסתירה. ב-19 ביולי הודיעו הסינים רשמית כי שיגרו טיל "לונג מארץ'" וציינו כי זהו השיגור ה-77 שלו. ב-24 באוגוסט הם אמרו כי שיגרו אותו בפעם ה-79. לשיגור מספר 78 לא היה שום אזכור רשמי.
2 צפייה בגלריה
משגר לונג מארץ' של סין
משגר לונג מארץ' של סין
משגר "לונג מארץ'" של סין
(צילום: AP)
ארה"ב עוקבת בדאגה אחרי המודרניזציה הצבאית של סין ופיתוח הנשקים החדשים שלה. רוברט ווד, השליח האמריקני לוועידה לפירוק נשק בג'נבה, אמר היום: "יש לנו חששות לגבי מה שסין עושה בתחום העל-קולי. אנחנו פשוט לא יודעים איך אנחנו יכולים להגן מפני סוג כזה של טכנולוגיה – מצד סין או מצד רוסיה". בדבריו התייחס לקושי לעקוב אחרי הטילים העל-קוליים, שבעלי יכולת תמרון.