3 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
מחאת המתמחים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי )
מאבק המתמחים צפוי להגיע בימים הקרובים לאחת מנקודות השיא שלו, כאשר היתר חדש שאותו תפרסם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יסדיר את מהלך קיצור התורנויות – אך ככל הנראה יהיה שונה מהטיוטות שהם מכירים בשל מחלוקות בין משרדי האוצר והבריאות.
ההיתר החדש היה אמור להתפרסם כבר ב-1 באפריל, ולהוציא לדרך מהלך של קיצור תורנויות בכמה מחלקות בעשרה בתי חולים בפריפריה. למהלך היו מתנגדים רבים, כולל המתמחים עצמם, שדרשו קיצור גם בבתי חולים אחרים. מנגד, בכירים במערכת הבריאות טענו כי היא לא ערוכה לקיצור התורנויות הדרסטי שהוצע.
בעקבות ההתנגדויות, משרד הבריאות חיבר דוח שהמליץ על קיצור הדרגתי יותר, אך כזה שיכלול גם בתי חולים במרכז. לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי אחת ההצעות שנבחנות היא קיצור התורנות - שנמשכת היום 26 שעות - ל-21 שעות. זאת במקום 16 עד 18 שעות, אורך המשמרת שנקבע בהיתר המקורי של השרה, שכאמור לא התממש.
יש לציין כי פרסום ההיתר החדש יתבצע בהוראת בית הדין האזורי לעבודה, שחייב את ברביבאי לפרסמו לאחר שהמדינה ביקשה הארכות כמה פעמים.
הפגנת המתמחים מול ביתו של הורוביץ, לפני כחצי שנה
(צילום: עידו ארז, אדיר ינקו)

המתמחים מתוחים לקראת פרסום ההיתר החדש ומתכוננים לחידוש המחאה אם הוא לא יתבסס על הדוח שחיבר משרד הבריאות. "לא נתפשר בשום צורה על השעות ועל כמות המחלקות ובתי החולים שנקבעו בדוח", אמרה ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", המוביל את המחאה. היא הוסיפה: "החשש הכי גדול שלנו הוא שהשרה לא תתמוך ב-16 עד 18 שעות, וזו מבחינתנו תהיה סיבה לחידוש המחאה. נושא לא פחות חשוב הוא לוח הזמנים - מה שלא יתחיל לפני הבחירות - לא יקרה. אנחנו יודעים איך דברים מתמסמסים ונמרחים והבטחה של שר אחד היא לא הבטחה של שר אחר".
המתמחים דורשים כי המשמרות יקוצרו גם בחמישה חדרי מיון בבתי חולים במרכז הארץ. בתמורה, הם מוכנים שההסדר לא יחול על מספר מקצועות שבהם יש מצוקת כוח אדם ויהיה קשה לגייס אליהם עוד רופאים.
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"נעלם בשבועות האחרונים". הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
בנוסף, מתחו המתמחים ביקורת על שר הבריאות ניצן הורוביץ, שלדבריהם "נעלם בשבועות האחרונים". לדברי ביטון, "הורוביץ הוא שר הבריאות היחיד שהסכים לגעת בנושא קיצור התורנויות ופעל רבות כדי לקדם אותו. מגיע לו כל הקרדיט על כך". היא הוסיפה: "עם זאת, הוא ניסה לפעול מול כוחות חזקים מאוד, שלא נתנו לו להוציא את המהלך לפועל. העובדה שהוא נעדר מהאירוע הזה מעציבה ומאכזבת. זו הייתה יכולה להיות סגירת מעגל נהדרת לקדנציה שלו כשר הבריאות".
ואילו בהסתדרות הרפואית, המייצגת מתמחים ומתמחות רבים במסגרת פורום המתמחים שלה, הציגו גישה מעט שונה, ואמרו: "אנחנו ממתינים להיתר ואת עמדתנו העברנו".
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
אורנה ברביבאי בכנס אלי הורוביץ
"הנושא יסוכם בימים הקרובים". ברביבאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מלשכת השרה ברביבאי נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בהתייעצות משפטית ויסוכם בימים הקרובים".
מלשכתו של הורוביץ נמסר: "הורוביץ הוא שר הבריאות הראשון שבחר לטפל בנושא. גם מול גורמים שמנסים בכל כוחם לסכל את קיצור התורנויות, וגם לאחר שמשרד האוצר חזר בו מהתחייבותו לתקצב את המתווה, הוא לא הרפה, ועומד גם כעת על כך שהמתווה ייושם במלואו. מי שמונע את יישום המתווה לא פוגע בשר הורוביץ ובמתמחים, אלא בציבור הישראלי כולו".