ארגון הסיוע ההומניטרי "המטבח המרכזי העולמי" (WCK), חזר בשבוע שעבר לפעילות בצפון הארץ, אחרי שהחליט להשהות את פעילותו בישראל בעקבות הרג שבעה מעובדיו בתקיפה של צה"ל שפגעה בשיירת סיוע בדיר אל-בלח שמרכז רצועת עזה בתחילת אפריל. הארגון פעל בקו העימות בצפון מהשבוע השני של המלחמה ועד חודש ינואר, וחילק מזון לתושבי האזור שלא פונו, אך הפסיק את פעילותו בטענה שהמצב במדינה התייצב. באפריל תכנן לשוב לפעילות באזור, אך חזר בו מהחלטתו בעקבות הרג עובדיו בתקיפת שיירת הסיוע.
עובדי WCK אורזים את סלי המזון לתושבי הצפון
(מתוך X (הטוויטר))

6 צפייה בגלריה
פעילות ארגון הסיוע WCK בצפון הארץ
פעילות ארגון הסיוע WCK בצפון הארץ
פעילות ארגון הסיוע WCK בצפון הארץ. 2 מיליון מנות חולקו מפרוץ המלחמה
"ארגון המטבח העולמי", שהוקם על-ידי המסעדן הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, פועל באזורי מלחמה ואסונות ברחבי העולם מאז רעידת האדמה בהאיטי ב-2010, ופועל באמצעות מה שהוא מכנה "גדודי שפים" – מסעדנים ובשלנים שמשתמשים בקשרים מקומיים כדי לספק מזון לתושבים הנזקקים לו. בישראל, הארגון מייצר מזון לפי הדרישות המדוקדקות ותחת הפיקוח של השפית רותי רוסו, ומחלק אותו לתושבי הצפון שחיים תחת האש של ארגון הטרור חיזבאללה.
מאז פרוץ המלחמה, הארגון חילק קרוב לשתי מיליון מנות מזון לתושבים, כ-40 אלף מנות ביום לערך - כולן במימון ה-WCK. הקייטרינג של הארגון פועל במועצה המקומית תפן, שסמוכה לכרמיאל, ומייצר מנות אוכל חמות וכן סלי מזון הכוללים ירקות, פירות, חלב ולחם – הכל בהתאם לצורכי התושבים. סלי המזון נארזים במטה ארגון "פתחון לב" בכרמיאל, והם מחולקים באמצעות רשויות המדינה.
כבר בחמישי האחרון, בצל ההסלמה המתגברת בגבול הצפון, חולקו סלי מזון בקריית שמונה, במועצה האזורית מעלה יוסף ובשלומי, ובהמשך הפעילות צפויה להתרחב ליישובים נוספים באזור.
רכב הסיוע שהותקף במרכז רצועת עזה בתחילת אפריל

6 צפייה בגלריה
פעילות ארגון הסיוע WCK בצפון הארץ
פעילות ארגון הסיוע WCK בצפון הארץ
מתנדבים אורזים סלי מזון. בינואר הפעילות הופסקה בטענה שהמצב בצפון התייצב
6 צפייה בגלריה
רותי רוסו
רותי רוסו
רותי רוסו. "לא שכחנו את תושבי הצפון. הם בראש ובלב שלנו"
רותי רוסו התייחסה לחזרת הפעילות של הארגון, והכריזה ברשת X: "חזרנו! החל מיום חמישי התחלתי להאכיל עם ארגון המטבח העולמי מאות תושבים בצפון הבוער שלא יכלו להתפנות. אני עובדת על זה באינטנסיביות כבר שבועיים. סוף-סוף יצאנו לדרך. תודה גדולה, ענקית, לארגון WCK המדהים ולחוזה אנדרס העומד בראשו. בלי התמיכה והתשתית הארגונית שלהם לא הייתי יכולה לפעול".
היא הוסיפה: "אנחנו דואגים עכשיו לתושבי הצפון, ועל הדרך אומרים להם שלא שכחנו אותם, שהם בראש ובלב שלנו, לא אוויר ולא שקופים. הם משלמים מחיר נוראי על המלחמה הזאת. לצערי, איני יכולה להוריד מהמחיר, מההרס ומהפחד - אבל אני כן יכולה לתת להם יד. לראות אותם".
נזכיר, כי בתחילת חודש אפריל נהרגו שבעה מעובדי הארגון בתקיפה לא מכוונת של צה"ל על שיירת סיוע הומניטרי באזור העיר דיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, מה שעורר סערה בינלאומית גדולה. בין ההרוגים היו שלושה אזרחי בריטניה, אזרח פולין, אזרח אמריקני-קנדי, אזרחית אוסטרליה וכן פלסטיני אחד, שעבד גם הוא בארגון. מותם של העובדים גרר גינויים מקצה לקצה, והוביל את חוזה אנדרס, מנהל הארגון, להודיע על השהיית הפעילות ברצועה.
6 צפייה בגלריה
חוזה אנדרס מייסד ארגון הסיוע WCK שעובדיו נהרגו ב דיר אל-בלח רצועת עזה בצילום ארכיון מפעילות ב חרסון אוקראינה 2022
חוזה אנדרס מייסד ארגון הסיוע WCK שעובדיו נהרגו ב דיר אל-בלח רצועת עזה בצילום ארכיון מפעילות ב חרסון אוקראינה 2022
מייסד "ארגון המטבח העולמי" חוזה אנדרס באוקראינה, 2022
(צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
6 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
הרכב שהותקף ברצועה. 7 עובדים נהרגו, בהם אזרחי בריטניה וארה"ב
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
 WCK  מיליון ארוחות לפליטים ברצועת עזה
 WCK  מיליון ארוחות לפליטים ברצועת עזה
עובדי הארגון ברצועה. "נרגשים להקים מטבח חדש ברצועה, הרביעי במספר"
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע אז צער על המקרה, ומסר: "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, ועומדים בקשר עם הממשלות שאזרחיהן נפגעו". בנוסף, דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי פרסם אז הצהרה מיוחדת באנגלית שבה הבטיח כי תיערך חקירה עצמאית ויסודית במטרה "להפחית את הסיכוי של מקרים כאלו להישנות".
בשבוע שעבר, ה-WCK הודיע על הקמת מטבח שדה חדש במרכז רצועת עזה. "אנחנו נרגשים להקים מטבח חדש ברצועה, הרביעי במספר, שייקרא על שם זומי פרנקום שנהרג בתקיפת השיירה בתחילת אפריל", מסרו מהארגון.