מטה המאבק "חופשי בארצנו" הודיע הערב (חמישי) על "שינוי כיוון" במחאה נגד הממשלה, ועל חזרתן בפועל של ההפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב במוצאי שבת. על פי ההודעה, ההפגנות שהתקיימו עד כה בקריאה לבחירות יכללו מסרים נגד חוקי המהפכה המשפטית. זאת על רקע נסיונותיו של שר המשפטים יריב לוין להשפיע על בחירת נשיא בית המשפט העליון. "נצא לרחובות ונגן בגופינו על הדמוקרטיה", מסר מנכ"ל מטה המאבק ערן שוורץ.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית, יולי 2023
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
לוין מציג את הצעת הפשרה שנדחתה
(צילום: דוברות משרד המשפטים)

נדגיש כי לא מדובר בעצרת המתקיימת מדי מוצאי שבת בכיכר החטופים, ואף לא בהפגנת המשפחות המוחות סמוך לשער בגין של הקריה וקוראות לשחרור יקיריהן משבי חמאס. בנוסף, את ההפגנות יובילו כאמור פעילי מטה המאבק, ולא מפגינים מ"כוח קפלן".
במטה מסרו כי "ההפגנה במוצ"ש תהיה בסימן 'שמירה על הדמוקרטיה', בעקבות הניסיון של יריב לוין להחזיר את ההפיכה המשפטית. לא ניתן לרוטמן ולוין להכניס את ההפיכה המשפטית בדלת האחורית". הם ציינו בנוסף כי ההפגנה "תוקדש למאבק נגד הנסיונות להחזיר את ההפיכה לסדר היום הציבורי, זאת בעקבות הצעותיו האחרונות של שר המשפטים בנוגע למינוי נשיא בית המשפט העליון ושופטים נוספים.
"בעוד מדינת ישראל עדיין מתמודדת עם השלכות הטבח הנורא של שבעה באוקטובר, אותם אנשים שהובילה את המדינה בשנה שקדמה לאסון מנסים להחזיר את תוכניותיהם לפגיעה במערכת המשפט ובדמוקרטיה הישראלית, במקום להתבייש ולערוך חשבון נפש. אנחנו קוראים לציבור הרחב להביע את התנגדותו הנחרצת. הציבור בישראל כבר הוכיח העבר שהוא לא ייתן יד לפגיעה במוקרטיה, ואנחנו בטוחים שהוא יעשה זאת שוב", נמסר.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית
(צילום: AP /Tsafrir Abayov)
שוורץ הוסיף כי "הניסיון להחזיר את ההפיכה תוך ניצול המצב הביטחוני המורכב הוא חמור ומסוכן. אנחנו קוראים לאזרחי ישראל להתעורר ולהבין את גודל הסכנה. נצא לרחובות בהמונינו כדי להבהיר לממשלה שהעם לא שכח ולא סלח על הובלת המדינה לאסון, ובוודאי לא יסכים לתת יד להמשך הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית".
לפני יומיים, נזכיר, קרא בית המשפט העליון לשר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים - או שיינתן פסק דין בנושא בתחילת ספטמבר, אז נפתחת שנת המשפט. השופטים הזכירו כי דרוש רוב רגיל בוועדה לבחירת נשיא לעליון, וכי נתנו ללוין זמן להגיע להסכמה רחבה - שלא צלחה.
המשמעות של כינוס הוועדה לבחירת שופטים היא, הלכה למעשה, בחירה בשופט יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון החדש - שכן בוועדה שמונה תשעה חברים מכהנים כיום שלושה שופטים שתומכים בשיטת הסניוריטי, לצד שני חברי לשכת עורכי הדין וחברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד). עם זאת, הוועדה תתקשה למנות שופטי עליון מן השורה, שכן לצורך בחירה בהם נדרש רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה - והשלושה הנותרים הם שר המשפטים יריב לוין, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) וחבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).
בסביבתו של לוין תקפו את בג"ץ, וקראו: "ההחלטה צפויה, בניגוד עניינים ובחוסר סמכות. הם השופטים של עצמם. למעשה משתלטים על הוועדה לגמרי, מסרבים לקבל כל מי שלא משלהם ורק מוכיחים כמה הרפורמה צודקת".