ממשל ביידן מעריך כי ישראל צברה מספיק חיילים בקצה העיר רפיח כדי להתקדם למתקפה בקנה מידה מלא בימים הקרובים. כך מדווחת הבוקר (יום ג') רשת CNN מפי שני בכירים בממשל. לפי הדיווח, בכירים אמריקנים לא בטוחים אם ישראל כבר קיבלה החלטה לצאת למתקפה כזו - בניגוד ישיר לעמדתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי לפי עדויות של תושבים ברפיח, טנקים ישראליים התקדמו הבוקר עמוק יותר במזרח העיר, אל שכונות כגון אל-ג'ניינה, א-סלאם ואל-ברזיל.
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח, זייתון וג'באליה
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
רפיח עזה
רפיח עזה
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP / EPA)
לפי אחד הגורמים בממשל האמריקני שהתייחסו לאפשרות של מתקפה נרחבת, ישראל אפילו לא התקרבה לביצוע הכנות לקראת פינוי של יותר ממיליון עזתים שנמצאים בסביבת רפיח. הבכיר הזהיר כי לא נבנו תשתיות הקשורות למזון, היגיינה, ומקלט לתושבים.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כאמור כי טנקים של צה"ל התקדמו הבוקר לאזורים נרחבים יותר במזרח רפיח. אחד התושבים טען כי הטנקים הישראליים התקדמו אחרי שחצו את הכביש הראשי סלאח א-דין לכיוון מערב. "הם בתוך הרחובות באזור הבנוי ויש התנגשויות", אמר. בהמשך, ברשת "אל-ערבייה" הסעודית דווח כי "טנקים ישראליים החלו לחדור לראשונה למרכז רפיח על רקע חילופי אש קשים".

"הפסקת אש מיידית היא התקווה היחידה"

במקביל, סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) מעדכנת את הערכותיה לגבי כמות האזרחים שעזבו את רפיח מאז תחילת הפעולה הצבאית של צה"ל בעיר הדרומית ביותר ברצועה - ולדבריה המספר עומד כעת על 450 אלף איש. לדברי אונר"א "העקירה בכפייה", כלשונה, החלה 6 במאי. "אנשים מתמודדים עם תשישות, רעב ופחד. אף מקום אינו בטוח. הפסקת אש מיידית היא התקווה היחידה", מסרה הסוכנות שישראל האשימה לא אחת בשיתוף פעולה עם חמאס.
בשבוע שעבר איים הנשיא האמריקני ביידן בקולו להפסיק לשלוח לישראל פצצות ופגזי ארטילריה - אם תפתח בפעולה צבאית נרחבת ברפיח, מעבר למבצע שמתנהל כעת. ביידן אמר כי פצצות כבדות-משקל גרמו להרג נרחב של אזרחים ברצועה - ולדבריו אם ישראל תפתח במבצע רחב, הוא לא יסכים לספק נשק שכזה. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר אמש כי "הנשיא היה ברור שהוא לא יספק נשק התקפי למבצע שכזה - אם יקרה".
מדובר היה בהצהרה חסרת תקדים עבור הנשיא הדמוקרטי, שלאורך המלחמה שילם מחיר פוליטי כבד על עמידתו לצד ישראל, ועד כה דחה את הקריאות במחנה הפרוגרסיבי לשקול הגבלה של הסיוע הצבאי לירושלים. ביידן, יש להדגיש, הבהיר בריאיון בשבוע שעבר כי גם אם ישראל תפתח במבצע ברפיח - הוא ימשיך לספק לה נשק הגנתי, כמו מיירטי כיפת ברזל.
"אזרחים נהרגו בעזה כתוצאה מהפצצות הללו וכתוצאה מדרכים אחרות שבהן הם מכוונים למרכזי אוכלוסייה", אמר ביידן בהתייחסותו לפצצות במשקל של 900 ק"ג - שנכללות במשלוח שעוכב. "הבהרתי שאם הם ייכנסו לרפיח - והם עדיין לא נכנסו לרפיח - אני לא אספק להם כלי נשק שבאופן היסטורי שימשו להתמודדות עם רפיח, להתמודדות עם ערים, עם הבעיה".
4 צפייה בגלריה
תושבים עוזבים את רפיח
תושבים עוזבים את רפיח
תושבים עוזבים את רפיח. בארה"ב דווח כי ממשל ביידן הציע סיוע "רב ערך" תמורת איפוק בעיר הדרומית ברצועה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
עשן מיתמר ברפיח. גורמים בארה"ב מעריכים שיידרשו כמה חודשים לפינוי האוכלוסייה
(צילום: AFP)
בתקשורת הערבית דווח הבוקר במקביל כי מצרים הציעה לחדש את פגישות המשא ומתן, "כדי להגיע להפסקת אש, אפילו לפרקי זמן קצרים מאלה שהוצעו בעבר, אך ישראל סירבה לאור תמיכה אמריקנית ברורה בפעולות המוגבלות ברפיח". כך פורסם באל-אחבאר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, מפי מקורות מצרים.
עוד פורסם כי סוגיית מעבר רפיח ונוכחות צה"ל בצד הפלסטיני שלו, נותרה מחלוקת מרכזית בין ישראל לקהיר וגורמי מודיעין מצרים דוחפים לפתיחתו מחדש בלי שיתוף פעולה ישיר עם ישראל.
ה"וושינגטון פוסט" דיווח בשבת מפי ארבעה גורמים המעורים בסוגיה כי ממשל ביידן הציע לישראל "סיוע רב ערך" הכולל "מודיעין רגיש שיסייע לצה"ל לאתר את מיקומם של מנהיגי חמאס ומנהרות טרור שטרם נחשפו" בתמורה לאיפוק מצידה ברפיח.
לפי הדיווח, גורמים בארה"ב, בהם הסוכנות האמריקנית לפיתוח בין-לאומי, ציינו בפני ישראל כי יידרשו כמה חודשים כדי לפנות את האוכלוסייה מרפיח בבטחה ובתנאים ראויים. בנוסף, הם הציעו לסייע לישראל גם בבניית ערי אוהלים ומערכות לאספקת מזון, מים ותרופות, כך ש"לפלסטינים שיפונו מרפיח יהיה מקום ראוי למגורים". ארגוני סיוע הוסיפו כי פינוי בטוח של התושבים מרפיח הוא "כמעט בלתי אפשרי בהתחשב בתנאים בשאר חלקי עזה".