במשרד הביטחון ובצה״ל לא מרוצים מהכוונה להקים ועדה שתבחן את תקציב הביטחון, שנחשב בעיני האוצר לחור שחור. מדובר בנושא שמצוי במחלוקת בין המשרדים כבר חודשים ארוכים, למרות שבתקציב הקודם, במסגרת הסכמה בין משרדי האוצר והביטחון, הוחלט על תקציב חומש, הכולל את הגדלות הרמטכ"ל.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיבל בשעתו סמכויות במשרד הביטחון ובמנהל האזרחי עבור חתימתו על ההסכם. בתמורה, צה"ל הסכים לקיצור השירות הצבאי והגדלת השקיפות של מערכת השכר הצבאית והכפפתה לביקורת קפדנית מאשר בעבר של החשב הכללי. עם זאת, במציאות החדשה לאחר טבח 7 באוקטובר ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל", תקציב הביטחון צפוי לגדול במיליארדי שקלים, לנוכח צורכי הצבא.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
בצלאל סמוטריץ', מטוס F-35, יואב גלנט
שר האוצר סמוטריץ' ושר הביטחון גלנט
(צילום: עמית שאבי, JACK GUEZ / AFP, שחר יורמן)
בחודשים האחרונים, ולאחר שהמל״ל הציע נוסח להקמת הוועדה, נציגי האוצר טענו כי משרד הביטחון חוזר בו ללא סיבה ומסרב לחתום על כתב המינוי, למרות הסכמת נציגי ראש הממשלה והאוצר, וכשברור שללא נציגי משרד הביטחון, לא ניתן להקים את הוועדה. בעקבות חזרת משרד הביטחון בו מההסכם, הודיע סמוטריץ' כי יעצור כל תקציב עתידי עד שהוועדה תוקם.
בשבוע שעבר הנושא התקציבי הובא לדיון בקבינט, וסמוטריץ', שהתנגד לכך שמשרד הביטחון מביא את הנושא ללא הכנה וללא תיאום עם גורמי המקצוע של האוצר, נטש את הדיון וכתב ברשתות החברתיות כי "המלחמה הזו עולה הרבה מאוד כסף, סדר גודל של 250 מיליארד שקלים לפחות. הכסף הזה, שהילדים והנכדים והנינים שלנו ישלמו אותו עם ריבית, בא על חשבון דברים אחרים של אזרחי ישראל. החובה שלי כשר אוצר היא לוודא שהכסף הזה גם מנוהל ביעילות ובחסכנות, לא בבזבזנות, וגם מושקע נכון כדי לקנות בו מקסימום ביטחון".
סמוטריץ' תקף כי משרד הביטחון ונציגי הצבא "מסרבים בתוקף כבר שבעה חודשים להפיק לקחים מאירועי 7 לאוקטובר ומהמלחמה שאנחנו מנהלים מאז, ומתעקשים להפטיר כדאשתקד. הם מתעקשים להמשיך לעשות עוד מאותו הדבר ורק דורשים הרבה יותר כסף כדי לעשות את זה. בלי לנתח מחדש את האיומים, בלי להבין איפה היו הכישלונות, בלי לערוך סיעור מוחות לגבי המענה הנדרש ולגבי סדרי עדיפויות ועוד".
מאז מתקיימים מאחורי הקלעים דיונים קדחתניים בניסיון להסדיר את המחלוקות, בעוד שבמשרד הביטחון זועמים על סמוטריץ' ומאשימים אותו בעיכוב קנייה של טייסות וחימושים נוספים - מה שיביא לפגיעה בביטחון המדינה. עם זאת, סמוטריץ' כאמור מתעקש כי לא יקדם נושאים אחרים ללא הוועדה.
ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון בנושא הגדלות הרמטכ"ל, ובמשרד האוצר מתכוונים להתנגד להמשך ההסדר של ההגדלות הללו, דבר שכשלעצמו צפוי לעורר בעיות נוספות. גורמים באוצר טוענים כי "אי-הקמת הוועדה זה 'גול עצמי' עבור משרד הביטחון. בלי הוועדה לא יהיה הגדלות הרמטכ"ל, והתשובה שלנו תינתן עוד השבוע. הוועדה צריכה לדון ב-160 מיליארד שקלים, ואי-הקמתה גורר את המשך אי-ההסכמות בין המשרדים. שר האוצר לא מתכוון לוותר".