5 צפייה בגלריה
אילוס אזיק אלקטרוני
אילוס אזיק אלקטרוני
אזיק אלקטרוני. "הפיקוח האלקטרוני כבר בשימוש ברחבי העולם"
(צילום: shutterstock)
החוק לפיקוח אלקטרוני על גברים אלימים יעלה היום (רביעי) במליאה: כשהייתה בהיריון עם בנה הבכור, החלה להתמודד נעם (שם בדוי), כיום בת 35 ואם לשני ילדים, עם אלימות מצד בן זוגה. "אזרתי אומץ והגשתי תלונה כשהבכור שלי היה בן שבועיים", היא שחזרה. "הוא נכנס לחצי שנה לכלא. כשהוא השתחרר האלימות המשיכה. הוא היה מאיים עליי ברצח, חונק אותי, הוא אפילו דקר אותי בגרון. הוא פתח לי את הראש ושרף עליי סיגריות. לאחר שהגשתי תלונה הוא נאסר בפעם השנייה לשנה וחצי".
כשבן זוגה השתחרר מהכלא בפעם השנייה, הם התגרשו. "הוצאתי נגדו צו הגנה", סיפרה נעם, "אבל הוא הפר את הצו, איים עליי ונאסר שוב לעוד שלושה חודשים. אחרי שהוא שוחרר הוא איים עליי ברצח, הפר שוב את הצו ונכנס ל-17 חודשים בכלא".
5 צפייה בגלריה
נעם
נעם
"למה אני צריכה להתחבא כשהוא משוחרר ללא הגבלות?". נעם (שם בדוי)
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
מירית
מירית
"אני חיה בפחד, אין לי דרך להגן על עצמי". מירית (שם בדוי)
(צילום: הרצל יוסף)
לפני חודש היא קיבלה שיחת טלפון מהמשטרה, שעדכנה אותה כי הגרוש שלה משתחרר ממאסרו הרביעי וכי הם מעריכים שהיא בסיכון, וממליצים לה ולילדיה להיכנס למקלט לנשים נפגעות אלימות במשפחה. "לא הסכמתי", היא אמרה, "למה אני צריכה לאבד את העבודה שלי, להוציא את הילדים שלי מהמסגרות ולהתחבא, כשהוא משוחרר ללא הגבלות? לא עשיתי שום דבר לא בסדר. זה לא פתרון".
כדי להגן על נשים במצבה של נעם, נועד החוק לפיקוח אלקטרוני למניעת אלימות במשפחה, שיאפשר פיקוח במקרים בהם ישנו סיכון מוגבר לנשים או לילדים, וימנע מצב של איום על חייהם וצורך להיכנס למקלט. כבר קרוב לעשור שהחוק הזה, שיש בכוחו להציל חיים, נדחק ונדחה בין ממשלות. הוא עבר בקריאה ראשונה בימיה האחרונים של הממשלה הקודמת, אבל בינתיים לא קודם על ידי הנוכחית. בשבוע שעבר העלה אותו שוב ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) לוועדת שרים לענייני חקיקה על ידי הצעת חוק פרטית, אך היא דחתה אותו בחצי שנה.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"קורא לממשלה להתעשת ולהציל חיים". ח"כ סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות נפתחו בממוצע כ-700 תיקים בגין תלונה על הפרת צו הגנה בין בני זוג. מתוך הבנה שבכל יום שהחוק אינו מיושם נשקפת סכנה לחייהם של נשים וילדים שנמצאים במעגל האלימות, יעלה אותו היום סער להצבעה במליאה, בתקווה שלא יידחה יותר משיקולים פוליטיים.
טל הוכמן, מנהלת קשרי הממשל בשדולת הנשים, אמרה כי "הפיקוח האלקטרוני כבר בשימוש ברחבי העולם, ורק בישראל אנחנו מאחור. אנחנו קוראות לשר ולקואליציה להפסיק עם הסחבת. החוק הזה יכול להציל חיים".
גם מירית (שם בדוי), בת 48 ואם לארבעה ילדים, נאלצת לחיות בפחד. "האלימות הפיזית החלה עוד כשהיינו נשואים", היא סיפרה. "הוא היה מאיים עליי שירצח אותי, שזה עניין של זמן ואין לו מה להפסיד, וזה המשיך גם אחרי שהתגרשנו. לאורך השנים הוצאתי נגדו מעל עשרה צווי הרחקה, ורוב הפעמים הוא הפר אותם. אני מפחדת שהוא ירצח אותי, שהוא יפגע בילדים שלנו. אין לי דרך להגן על עצמי, אני יודעת שהחוק לא מרתיע אותו. היו פעמים שהוא תקף אותי, התקשרתי למשטרה והוא אפילו לא נעצר".
5 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
"החוק צריך להיות מאוזן". בן גביר
(צילום: הרצל יוסף)
לילי בן עמי, מנכ"לית עמותת פורום מיכל סלה, הוסיפה: "אביטל רוקח ז"ל נשחטה על מדרגות ביתה למרות שהיה צו הרחקה לרוצח שלה. ברגע האמת, הנייר הזה לא הגן עליה. יש בישראל אלף אמהות שהמשטרה מחביאה במקלטים, בגלל שאין אמצעי יעיל להרחיק בינן לבין מי שרוצה לפגוע בהן. יש פה פרי בשל שהממשלה הנוכחית רק צריכה לקטוף".
ח"כ סער מסר: "בהכנת החוק נעשתה עבודת מטה מקיפה ומעמיקה של כל גורמי המקצוע הרלוונטיים. אני קורא לממשלה ולחברי הקואליציה: התעשתו ברגע האחרון למען הצלת חיים".
מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שרוצה לשנות את נוסח החוק ובוחן בין השאר אפשרות שהאיזוק יופעל רק מההרשעה השלישית, נמסר: "החקיקה הפרטית של גדעון סער נדחתה בחצי שנה, אך החקיקה הממשלתית תהיה הרבה קודם. השר בן גביר עובד בימים אלה קשה מאוד, ונפגש עם כל גורם שיוכל להוסיף מידע ולפרט את עמדתו לגבי החוק. החוק יהיה מאוזן, בין מיצוי הדין בחלאות אדם שפוגעים בנשים, לבין מניעת האפשרות לפגוע בכל גבר באמצעות תלונת שווא".